
HAL Id: hal-04447394
https://hal.science/hal-04447394

Submitted on 8 Feb 2024

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

Le Haiasdan, L’Arménie, Armenia & Hnch’ak : language
choice and the construction of a Cosmopolitan Armenian

Diasporic Identity in London & Paris (1888-1905)
Stéphanie Prévost

To cite this version:
Stéphanie Prévost. Le Haiasdan, L’Arménie, Armenia & Hnch’ak : language choice and the con-
struction of a Cosmopolitan Armenian Diasporic Identity in London & Paris (1888-1905). Stéphanie
Prévost; Bénédicte Deschamps. Immigration and Exile Foreign-Language Press in the UK and in
the US: Connected Histories of the 19th & 20th centuries, Bloomsbury, 2024, 9781350107045. �hal-
04447394�

https://hal.science/hal-04447394
https://hal.archives-ouvertes.fr


This is the preprint version of the chapter published in:  
Stéphanie Prévost & Bénédicte Deschamps (eds.), Immigration and Exile Foreign-
Language Press in the UK and in the US: Connected Histories of the 19th & 20th 
centuries. London, Bloomsbury Press, 2024, 259-279.  
 
For further info: see the editor’s website https://www.bloomsbury.com/uk/immigration-and-
exile-foreignlanguage-press-in-the-uk-and-in-the-us-9781350107045/ 

 

 

Le Haïasdan, L'Arménie, Armenia & Hnchʻak:  

Language choice and the construction of 

a Cosmopolitan Armenian Diasporic Identity in London & Paris (1888-1905) 

 

Stéphanie Prévost 

Université Paris Cité/Institut Universitaire de France 
 

 

 The history of the Armenian-language press has always largely been transnational and 

exogenous to Armenia as a political region/space, a trend which was tragically accelerated by 

the Armenian Genocide of 1915 and the dispersion of the Armenian diaspora. For instance, the 

first-ever Armenian-language periodical Azdarar (The Monitor) was published in British-

controlled Madras in 1794, under the editorship of Harutyun Shmavonian. Azdarar only ran for 

eighteen monthly issues (1794-1796), with only about 40 subscribers and a fierce local 

opposition from part of the Armenian Madras community. Despite its short life, Azdarar has 

been central in the history of Armenian-language publishing as it articulated questions of 

language and national identity. The last issue of Azdarar included an engraving of an air-

balloon, which metaphorically sketched the forthcoming historical journey of the Armenian-

language press.i By making the Armenian-language press a vector for the development of an 

Armenian identity, the engraving presented Azdarar as a forerunner both for Armenians in the 

Ottoman Empire (where most Armenians lived at the time) and in the diaspora. 

And yet, having a press organ in the language of an immigrant/exile community is often 

less straightforward than is assumed, as this volume shows. Armenian editors based in London 

at the turn of the twentieth century pondered over the issue of having organs in Armenian there. 



In so doing, they fuelled the debate over which language to use in their organs. This contribution 

will thus further probe into the bond between the Armenian language and Armenianness at a 

time when Armenian nationalism entered a new phase and when some European theories of 

nationalism – like that of Ernest Renan in France – looked to language as the cement of nations, 

including of nations in the making. In combining local and more global perspectives, this 

chapter will take the example of the three main Armenian periodicals published in London at 

the time – namely Le Haïasdan/ՀԱՅԱՍՏԱՆ (bilingual French-Armenian, 1888-1892), 

Armenia (English version of L’Arménie, 1889-1905) & Hnchʻak (The Bell, Armenian, 1894-

1905) – to reflect on the attraction of London as a hotbed for Armenian political publishing, 

whereas the size of the community over the period remained small (a few hundred at the most). 

After a brief review of how diasporic periodicals contributed to fostering Armenianness and the 

Armenian nation during the 19th century, the second section will pay attention to debates within 

those London-based papers over language use for serials that embraced cosmopolitanism. 

Focusing more specifically on Le Haïasdan, the third section will address the technical 

constraints to publishing in Armenian, as more or less inherent to non-Latin script periodical 

printing. Finally, the last section of this contribution will discuss the benefits and setbacks of 

publishing an Armenian-language periodical in London in that high time of Armenian 

nationalism. It will position editors and organs within the broader context of Ottoman-British 

surveillance of the foreign political press and against the backdrop of late-nineteenth-century 

British Armenophilia.  

 

Articulating Armenianness through diasporic periodicals  

After the unfulfilled promises of a representative Ottoman polity, the development of a 

more exclusive form of Ottoman nationalism under the reign of Ottoman Sultan Abdul Hamid II 

from 1876 strengthened a burning feeling for an all-Armenian nationalism on the part of a 



younger generation of Armenian nationalists in the 1880s. This was particularly strong in the 

diaspora, so that the 1880s saw urges for an Armenian nation not only in Ottoman Armenia, but 

also in Persia, Russia, as well as elsewhere, especially in Britain and in the United States. As 

historian Aram Arkun contended, ‘within each of the three empires [Ottoman, Persian, 

Russian], a standard [Armenian] written language, schooling, books and newspapers created a 

new type of unity’.ii The Armenian periodical press published across the three historical empires 

that had an Armenian population and in the larger world played a crucial role in that process, 

as Lisa Khachaturian’s Cultivating Nationhood in Imperial Russia (2009) demonstrates for 

Armenian-language serials appearing in Tsarist Russia.iii 

Born out of Armenian political activity and of intellectual exchanges between Armenian 

nationalists and sympathetic networks throughout the world, Armenian nationalist periodicals 

flourished in Russia, Georgia, Austria. This was also the case to a lesser extent in the United 

States, France and Britain in the 1880s, where leaders of political formations eventually found 

refuge. Most well-known is Mkrtitch Portugalian (1848-1921), founder of the Armenakan party 

in Van in 1885, whom the Ottoman government exiled to Marseilles the same year, where he 

published an irregular weekly Armenia: lragir azgayin qałaqakan arevtrakan ew ayln (1885-

1923). The paper was secretly distributed in Ottoman Armenia and actually gave the party its 

name. It advocated the liberation of Armenia by force, as well as the return of migrant 

Armenians (including economic migrants to Constantinople) to provinces of Ottoman Armenia 

(Van, Sivas, Bitlis, Harput, Diyarbekir, Erzurum) conceptualised as ‘homeland’ and which are 

currently in Eastern Turkey.   Portugalian’s hesitation in forming a revolutionary party drove 

certain of Armenia’s contributors, especially Armenian poet and political activist Avetis 

Nazarbekian (1866-1939), to quit what they perceived as the too moderate Armenakan and 

found the Marxist-leaning Hunchakian party in Geneva in 1887.iv By late 1894, Nazarbekian 



relocated the seat of the party to East London, where he lived and from where he published 

several organs of the party, especially Hnchʻak (The Bell). 

Whereas the diasporic space facilitated the formation of an Armenian national identity 

– because it could be easier to vent such ideas outside the Ottoman Empire and bypass Sultan 

Abdul Hamid’s censorship –, lack of consensus over the political project for Armenia 

(Hayastan), as well as over strategies to secure autonomy or independence for Armenia 

(through propaganda, or armed struggle in particular) nonetheless came to be recurrent features 

of turn-of-the-century Armenian nationalism and the Armenian-language press. In such a 

context, the preservation of Armenianness (hayapahpanum) and the preservation of a nation 

(azgapahpanum) fuelled imaginations of Armenia, especially for editors in exile, who also 

found themselves reflecting on what the exile country could represent for them and their 

readerships. As in the case of the rife debate between Le Haïasdan and Armenia, such 

conjectures implied reflecting on which language to publish in and which readership(s) to 

address. 

 

Armenianness in cosmopolitan periodicals: which language for which identity? 

Language choice was thus central to the construction of an Armenian diasporic identity 

in the late nineteenth-early twentieth centuries, but did not only revolve over which variety of 

Armenian to use – increasingly, diasporic titles had given up on Grabar (Classical Armenian, 

used especially in liturgy) for Ashkharhabar (New Armenian) which seemed more appropriate 

for fostering the political project of an Armenian nation. Exchanges between editorial teams of 

Le Haïasdan and L’Arménie/Armenia powerfully bring this to life, showing how they 

endeavoured to construct a distinct Armenian national identity in languages other than 

Armenian, while still ensuring that Armenia was mapped out as part of an imagined 

cosmopolitan Christian Europe, especially through the choice of literary references. The 



question always remained of when to use Armenian – the two serials differing in their 

approaches, reflecting divergent political options.  

  

Le Haiasdan, issue 1, 1 November 1888, 1 (Armenian and French versions). 

Courtesy of the AGBU Nubar Library, Paris. 
 

Le Haïasdan (‘Armenia’) ran as a bilingual French-Armenian periodical (originally bi-

monthly, then monthly) between 1888 and 1892. v  It was the organ of the Armenian Patriotic 

Committee, a structure formed to defend Armenian interests in the margins of the 1878 Treaty 

of Berlin, which ended the Russo-Turkish war. In April 1891, Le Haïasdan became the organ 

of the Anglo-Armenian Association (AAA), which had been formed in 1879 by British Liberal 

jurist James Bryce to highlight the plight of fellow Ottoman Armenian Christians, especially in 

contexts of violence. Printed in Paris for its first two issues, Le Haïasdan was always produced 

in London, where Garabed Hagopian (1850-1926), the president of the Armenian Patriotic 

Committee, resided and where he and Le Haïasdan’s editor Mihran Sevasly (1863-1935), an 

Armenian jurist who had left the United States for Britain, could benefit from the friendly 

support of the AAA from the onset. As a matter of fact, the very existence of the AAA made 



London a particularly welcoming resort for Armenian political exiles and their publications in 

the 1880s.  

By contrast to Le Haïasdan, L'Arménie and Armenia were one-man journalistic 

ventures, those of Ottoman Armenian publicist Minas Tchéraz (1852-1929), who used to teach 

French in Constantinople before settling in London, apparently in 1889.vi It is precisely the year 

in which L'Arménie, journal politique et littéraire started appearing in London on a monthly 

basis. An English version was added in November 1890 and with both versions appearing twice 

a month for a few years. Armenia appeared until 1898, on and off though (only 2 issues in 

1893), mostly due to the lack of funding.vii Content-wise, it was more and less a translation of 

the French edition – with the former being distributed in English-speaking countries (Britain; 

the British Empire including India, Egypt and Cyprus; the United States) and the French edition 

being primarily circulated elsewhere (Belgium, France, Germany, Switzerland, Austria-

Hungary, Italy, Russia, Servia, Bulgaria, Rumania, Turkey, Barbary, Massowah, Persia and 

Oceania).viii In the meantime, the French version sometimes included article titles in English to 

catch the eye of those interested in the lot of Armenians, who might not yet have been 

completely fluent in French.ix In 1898, editor-in-chief Minas Tchéraz decided to relocate his 

publication to Paris. Only the French edition was published there, until 1905. 

Reading Le Haïasdan/ L'Arménie/Armenia alongside reveals the centrality of 

cosmopolitanism for these journalistic ventures. In the minds of editors, this comes with a 

choice of priority languages – French and English, rather than Armenian – and of main targeted 

readerships, who were cast as readers of these lingua francae/diplomatic languages (including 

educated Armenians). On the surface, the cosmopolitan option might seem incompatible with 

the defence of Armenianness, but these two papers tell us otherwise. They surfed on the vibrant 

cosmopolitanism of fin-de-siècle Britain, whereby intellectual figures in Liberal and 

progressive circles frequented invited ‘individual[s] to imagine themselves as part of a 



community that reache[d] beyond the geographical, political and linguistic boundaries of the 

nation’.x Beyond a common goal – the implementation of article 61 of the 1878 Berlin Treaty, 

which promised reforms to guarantee the security of Ottoman Armenians –, Le Haïasdan and 

L’Arménie/Armenia offer different varieties of cosmopolitanism that translated their political 

projects and in turn, justified their language policy. 

Le Haïasdan upholds moral cosmopolitanism and frontstages an ethical cosmopolitan 

doctrine that ‘entails first and foremost the equal and fundamental moral status of individuals 

and obliges us to consider the good of all humankind in our actions’.xi Put differently, Le 

Haïasdan resorted to moral cosmopolitanism to remind readers that ‘all persons stand in certain 

moral relations to one another’ and that everyone, as ‘citizens of the world’, had a responsibility 

in international treaty provisions being fulfilled.xii Such citizens needed to be ‘enlightened’ on 

Ottoman Armenians’ plight. This was Le Haïasdan’s role, as the first issue on 1 December, 

1888 made clear: ‘it sought to act as an intermediary between Armenia and Europe, between 

statesmen, publicists and European bodies, in order to enlighten public opinion about the 

sufferings and aspirations of the poor Armenian people and eventually win over the sympathies 

of the civilised world’.xiii Le Haïasdan projected that the security of Ottoman Armenians would 

be best guaranteed by the political and local autonomy of Ottoman Armenia, which the organ 

advocated and for which the Armenian Patriotic Committee banked on a cosmopolitan, 

transnational solidarity. The first issue published the Committee’s charter, which invited to set 

up an international Armenian association gathering Armenian writers, as well as learned people 

and publicists throughout Europe who would regularly meet up in neutral cities such as Brussels 

or Geneva and would do their utmost to win autonomy for Armenia. By stressing that all shared 

a common humanity – and that in the name of humanity, violence against Armenians was 

intolerable –, Le Haïasdan tapped into the global citizenship register: the lot of Ottoman 



Armenians was to be improved through the mobilization of individual citizens, who in turn 

would force governments to act.  

The editorial team’s cosmopolitan strategy gave Le Haïasdan its format. Each issue was 

composed of two editions presented together and sold as one issue, with the edition in French 

coming before the edition in Armenian. The bilingual presentation in two separate editions, 

rather than the juxtaposition of dual-language columns in a single edition made the separate 

circulation of one or the other edition easier – for instance, when free issues were distributed to 

sympathetic parties for propaganda purposes (for instance, the British Liberal daily The Daily 

News). The taking over of Le Haïasdan by the Anglo-Armenian Association in April 1891 

confirms that the targeted readership was meant to be fluent in reading French, rather than 

Armenian. From 1891 on, the periodical mostly covered British Liberal endeavours towards 

securing a solution for Ottoman Armenia in keeping with the terms of aforementioned article 

61 (1878 Berlin Treaty) and tended to eschew references to Armenian nationalists’ activities 

throughout the world, as before. Amongst others, disagreements between the Anglo-Armenian 

Association and former editorial members over means to achieve an autonomous Armenia – 

especially over physical force as a legitimate political means – led to Le Haïasdan’s closing 

down in 1892. 

Indeed, Le Haïasdan’s rather vindictive moral cosmopolitanism and open attacks 

against Ottoman governance split the Anglo-Armenian movement and community. In 

particular, the older generation of Ottoman Armenian merchants established in Manchester 

thought that Le Haïasdan did more harm than helped the cause. As a case in point, they quoted 

the embarrassment the circulation of the paper inflicted to the Armenian patriarch with Ottoman 

authorities in Constantinople and urged Bryce to use the AAA’s influence to tone down Le 

Haïasdan’s virulence – in vain.xiv  The older generation proposed a different mediatic strategy 

resting on cultural cosmopolitanism, as that sported by Tchéraz in L’Arménie/Armenia and 



which supporters of Tchéraz suggested was missing in Le Haïasdan. A fairer assessment may 

be that the latter privileged moral cosmopolitanism – i.e. humanitarian and legal arguments 

(common humanity) – over a more classical cultural cosmopolitanism that would stress 

common cultural heritage.  

By contrast, L’Arménie/Armenia systematically tried to infuse readers with a better 

knowledge of Armenian literature, in particular poetry, and folklore. The quasi absence of 

Armenian (none up to issue 17 of L’Arménie in 1891) and the selection of French and English 

indicate that he targeted ‘friends of Armenia’, rather than Armenian readers. Tchéraz’s new 

appointment as chair of Armenian at King’s College, London, from 1891 enabled him to pursue 

his objective of diffusing and mediating Armenian culture to a broader audience, through 

conferences organised in Britain, like at the Royal Asiatic Society. To Tchéraz, the promotion 

of Armenian culture as of foundational importance to Europe’s Christian history was to bring 

home that European powers that had signed the 1878 Berlin Treaty (France, Britain, Russia, 

Germany, Austria-Hungary, Italy) could not let down Armenia – or they were letting 

themselves down. To secure support from fellow Christians, Tchéraz constantly sought to make 

a rapprochement between Armenian and European literature. ‘The Unpublished East’ series 

section served this purpose: classics of Armenian literature were discussed side by side with 

European classics – showing how there could be recuperation, cross-contamination, etc. and 

how most Armenian classics had been sources of inspiration for Renaissance/Enlightenment 

European productions.xv  

Tchéraz was not just passing on traditions to a largely non-Armenian readership who 

might not have been familiar with Armenian culture – L’Arménie had a circulation of 2,000 

issues and was almost immediately banned from the Ottoman Empire and Russia. Rather 

Tchéraz intended to show that despite the Asiatic location of Armenia, ‘Armenians belonged in 

the wider world’.xvi On several occasions – as with Tchéraz’s 1896 paper on ‘Homer and the 



Armenians’ in which he argued that Armenians were Greeks, including in manners –, Tchéraz 

made reference to comparative philology and anthropology to demonstrate that Armenians were 

Indo-Europeans, who thus shared linguistic, if not ethnological origins with Europeans, 

especially the British.xvii As historian Joan Laycock in Imagining Armenia (2009) reminds us: 

‘The Indo-European connection thus strengthened the claim that Armenia was culturally, if not 

territorially, part of Europe, a claim – she insists – fully exploited in Armenophile and diaspora 

propaganda’.xviii  

Awaiting the report of an international investigation by France-Russia-Britain into the 

Sasun massacre that killed several thousands of Armenians following the brutal repression of a 

tax protest (August 1894) –,xix Tchéraz reverted to the association of Armenia as Eden on 1 

May, 1895 edition of L’Arménie, to arouse sympathy in Britain.xx In a formulation that 

resonated with James Bryce’s 1877 travelogue statement that Armenia was ‘the cradle of the 

human race’,xxi Tchéraz voiced a poignant appeal to British politicians to take action and 

prevent the furtherance of massacres. At the time, a mass campaign (mostly in Liberal 

newspapers) had been ongoing since November 1894 and now resulted in many public petitions 

to Parliament and the Foreign on behalf of Ottoman Armenians. As a former delegate for 

Armenia at the 1878 Berlin Congress, Tchéraz had always had high hopes that his stance would 

help him foster the Armenian cause with the British government fighting for the implementation 

of article 61.  

Conversely to Le Haïasdan, which had moral and financial support from the AAA and 

Liberal politicians (especially the family of long-standing Liberal Premier W. E. Gladstone), 

Tchéraz had always maintained an independent course and banked on cultural cosmopolitanism 

as the means to secure his political objective. Nonetheless, the return of a Conservative 

government in late July 1895 was a source of disappointment for Tchéraz – one which accrued 

as the Conservative Premier, the 3rd Marquess of Salisbury, declared that not even the British 



navy could protect the Armenians. Against the backdrop of the 1894-1896 Armenian massacres 

(eventually causing about 250,000-300,000 victims), Britain’s avowed powerlessness in the 

European diplomatic game left Tchéraz bitter. A close study of Armenia betrays Tchéraz’s 

complete disarray with British Liberals and Conservatives alike. Over the course of a few 

months, reports about British parliamentary sessions on what was known as ‘the Armenian 

Question’ gave way to a sharper focus on the French Armenophile movement, with which 

Tchéraz now placed his hopes. As a consequence, he relocated the paper to Paris in 1898. By 

then, the paper only appeared in French and Tchéraz moved closer to French Armenophile 

circles, especially figures involved with the Paris-based Pro-Armenia monthly (1900-). 

The cosmopolitan ambitions of Le Haïasdan, L’Arménie and Armenia implied 

privileging diplomatic languages (French/English) over Armenian. To a certain extent, all three 

serials managed to meet their targeted readerships – friends of Armenia – and get some 

representation in European newspapers. Nonetheless Le Haïasdan’s recurrent financial 

difficulties (due to the AAA’s diminished supported and limited subscriptions) remind us that 

L’Arménie/Armenia owed their longevity to Tchéraz’s affluence. Realizing this, Tchéraz 

thought more economically viable to keep Armenian to a congruous portion of 

L’Arménie/Armenia, as he believed that educated Armenians would have been taught French, 

and possibly English (in French, British and American missionary colleges in Asia Minor) and 

thus could still be reached in a French-language only organ. One could ask: Why did Le 

Haïasdan stick to its bilingualism and pursue with the Armenian edition despite difficulties?  

 

Meeting the challenges of composing in Armenian in late-19th century London 

A competitor in the field, Ottoman Armenian publicist Minas Tchéraz was bewildered 

at the language strategy of Le Haïasdan. For him, Armenians wanting to read Armenian would 

turn to good quality periodicals in Armenian rather than opt out for a bilingual serial whose 



Armenian section was poorly composed. While upfront and severe, Tchéraz’s remark addressed 

a sensitive issue: the complex linguistic articulation of identity in exile and technical difficulties 

of composing texts in non-Latin scripts. Put differently, the question raised here is whether the 

language(s) of diplomacy could be reconciled with the languages of the home land – Armenian, 

which itself was one of the languages of the Ottoman Empire, but not the official one (Osmanli) 

– and the host country? Tchéraz and Le Haïasdan’s editorial team held divergent views. Tchéraz 

would argue that single-issue periodicals with a diplomatic plank should use the lingua 

franca(e). Sévasly and others at Le Haïasdan intended to contribute to strengthening the 

Armenian national awakening by adding the Armenian-language section: publishing in 

Armenian was therefore central to their own political agenda. No surprise then that Le 

Haïasdan’s editorial team refused merging with Tchéraz’s ventures in 1890-1891 to form a 

single pro-Armenian paper in London.xxii The Armenian-language edition is not only telling of 

the difficulties at composing in a non-Latin alphabet, but also of the ideological anchorage of 

Le Haïasdan as a radical paper, which Armenian served to inscribe in a dense network of 

Armenian(-language) serials published within and without the Ottoman Empire. 

Le Haïasdan celebrated Armenian from its very title, which literally translates as ‘the 

country of Haïk’, Haïk being the mythical patriarch and founder of the Armenian nation. 

Everything across the two editions spoke to the pride and development of Armenianness, 

starting with the choice of calendar in Armenian. Indeed, the first issue was published on 1 

November 1888, which was surprisingly translated as ‘11 Sahmi 4380’. Rather than select the 

Armenian calendar, Le Haïasdan followed the ancient Armenian calendar of the pagan period 

(known as Haïka-schirtchan, or ‘cycle of Haïk’), which retained 11 August 2492 BC as the 

founding date of the Armenian nation. 2492 BC was meant to refer to Haïk’s victory over giant 

Belus (Dyutsaznamart in Armenian, ‘the battle of giants’) around the Lake Van region, then 

located in Ottoman Armenia.xxiii Systematically printed across the French and Armenian 



editions of Le Haïasdan, the choice of the ancient Armenian calendar was very unusual. Not 

even the Armenian-language periodical Haik published in New York from 1891 and distributed 

in England made any reference to the Haïk calendar whatsoever.xxiv Turned into a key 

component of Le Haïasdan’s nationalist repertory, Haïka-schirtchan served to remind 

Armenians throughout the world of the antiquity of the Armenian nation and to demonstrate the 

righteousness of Le Haïasdan’s pressing for the autonomy of Ottoman Armenia, where ancient 

Armenians had long preceded Turks. 

Armenianness was more fully extolled in the Armenian-language edition of Le 

Haïasdan. Although the two editions (French/Armenian) were usually overall similar – with 

letters of friends of Armenia (British, French, Italian, Belgian, Swiss, German mostly), articles 

about the general situation of Armenia and discussions of treaty obligations (often with 

reference to international legal scholars), a digest of Armenian news in European newspapers, 

a digest of Armenian newspapers throughout the world, and local news of Ottoman Armenia –, 

the Armenian text regularly included extra elements. For instance, while the French-language 

edition reproduced Armenophiles’ letters in their original language and published a translation 

in French, the Armenian edition only included a translation in Armenian. It freed space in the 

Armenian edition, which was taken up by poems and signatures of Armenian nationalist figures, 

as ways of emboldening readers’ faith in Le Haïasdan’s political programme.xxv This forced 

competitor Tchéraz to include Armenian script in both L’Arménie and Armenia from 1891 to 

celebrate major contemporary Armenian poets who chanted a free Armenia (like Sayat-Nova, 

1712-1795) and to insert poems specifically written for the review, such as ‘To Gladstone’ by 

Russian-born contemporary Armenian poet Raphael Patkanian (1830-1892). Nonetheless, 

Tchéraz’s inclusion of passages in Armenian failed to overturn the preference given to Le 

Haïasdan by Armenian diasporic newspapers. In the end, L’Arménie and Armenia still read too 

moderate.xxvi  



Out of political convictions, Le Haïasdan’s editorial team stuck to printing in Armenian, 

whereas they experienced practical difficulties from the onset (by contrast to the immaculate 

French edition). After the first two issues were printed in Paris (for the director jurist Jean 

Broussali lived in France), printing was taken to London as early as December 1888. It was 

entrusted to Gilbert and Rivington, who were then the only London printers with Armenian 

types. Although there had been a tradition of scholarly, philological publishing in England (at 

Oxford and Cambridge) since 1736, Armenian printing was extremely limited in that country. 

Only 35 titles in Armenian were printed there until 1914 – versus c. 90 published in Paris in 

between 1812 and 1866.xxvii This rarity placed Le Haïasdan’s editorial team at the mercy of 

Gilbert and Rivington. Collaboration with that printing house ceased in February 1890, due to 

exorbitant rises in printing costs. The exceptional issue of December 1889, which had 

culminated at 20 pages and included the sole illustration ever (a coloured folding map of the 

administration divisions of Ottoman Armenian provinces), caused the fallout between Le 

Haïasdan’s editorial team and Gilbert and Rivington. The latter charged £30 for printing, 

including £10 solely for the map, which were costs that Le Haïasdan could not really meet, 

especially on account of many late subscription payments and a stable subscription price. The 

first issue had originally been four pages altogether and the second issue totalled eight pages 

(with separate numbering for the French and Armenian sections, each 4-page long), before the 

number of pages more or less stabilised at twelve (with both sections equal in length). The 

augmented number of pages (to 16 for the June-August-October 1889 issues, and to 20 for the 

December 1889 serial), together with the lack of sufficient Armenian types at Gilbert and 

Rivington, and the difficulty in having a composer proficient enough in Armenian at hand 

forced Le Haïasdan’s editorial team to drop the fortnightly publication and opt out for a monthly 

one in December 1888. The sizeable increase in content/ pages meant spiralling expenditure for 

the serial, with a swollen budget for production and despatch, as well as salary costs.  



This resulted in quixotic choices for the editorial team, such as reducing the font of the 

printed text to keep costs manageable (as with the August 1889 issue), or devolving the task of 

composing the French section on another printer (like Ranken, Ellis & Co.), despite the fact 

that only about 100 copies seemed to have been printed of the Armenian edition (meant for the 

Ottoman Empire) and about 1,000 in English.xxviii With tensions irremediably escalating 

between Le Haïasdan’s editorial team and Gilbert and Rivington from late 1889, the former 

actively sought to buy enough Armenian and French characters to compose the serial itself, in 

vain. Because of that situation, the editorial board recurrently found itself apologising for the 

poor quality of the text in Armenian. In the February 1890 issue, the editorial committee 

eventually announced that it was resorting to stereotyping as a durable solution and promised 

that delivery to subscribers would be made to date. Switching to this particular process enabled 

the editors to reuse their own characters to compose one page after the other, once perfect 

facsimiles in type-metal of the previous page had been made. It even permitted the new printer, 

Ranken, Ellis & Co, who was later asked to produce the whole periodical, to print longer issues 

and still meet the delivery schedule.  

For Le Haïasdan’s editorial team, publishing in Armenian was a political statement that 

was perfectly compatible with (their) cosmopolitanism. But it was not the case of Ottoman 

authorities, which increasingly kept an eye on Ottoman Armenian publishing within and 

without the Ottoman Empire and always regarded the use of an Ottoman community language 

in overseas publishing as under the purview of national censorship. Put differently, Le 

Haïasdan’s bilingual strategy should also be considered as a way to navigate Ottoman 

censorship and transnational Ottoman surveillance. 

 

The Cosmopolitan Political Armenian-Language Press and State surveillance 

Often described as ‘the asylum of nations’, Britain had a long tradition of welcoming 



political exiles. Throughout the nineteenth century, Britain saw many launching political 

newspapers as means of expressing political dissent and of formulating political projects for the 

countries they had left behind. Some of these titles are evoked in this volume. Directly relevant 

here is Russian political exile Alexander Herzen (1812-1870)’s Kolokol (The Bell). His serial 

appeared in London from 1857-1867 and then in Geneva (1868-1870), where it formed a source 

of inspiration for Armenian Hunchakians like Avetis Nazarbekian, who in their turn would 

transfer their H’nchak (Bell) to London in the 1890s, as discussed below.xxix  

The radicalism of these publications was a source of worry – and surveillance – for 

foreign governments that underwent attacks, but sometimes also feared for their lives. Such was 

the concern voiced by the Ottoman ambassador at St James’ Court, Musurus Pasha, in January 

1870 when a political newspaper published in London in Osmanli (Ottoman Turkish written in 

a version of the Arabic alphabet) under the title Hürriyet (Freedom, 1868-1870) called Ottoman 

Muslims to sedition and even encouraged them to assassinate members of the Ottoman 

government to end misgovernance. Musurus Pacha seized on the British Home Office for them 

to take legal action against Hürriyet, for copies to be seized, figures behind the newspaper to 

be arrested and sentenced, and for Hürriyet to be stopped altogether. To justify his intervention 

and to placate possible accusations of foreign interference in British politics, Musurus Pasha 

pressed that ‘Hürriyet being printed in Turkish, it was withdrawn from the sanction of British 

public opinion’.xxx Musurus Pasha legitimised his undertaking on the grounds that what 

mattered was the language in which the newspaper was circulated – and the nationality of 

figures behind the paper –, not the country of publication. The Ottoman ambassador’s argument 

was that Hürriyet was meant to be circulated in the Ottoman Empire – not so much in Britain – 

and that as such, the Ottoman government’s demand about Hürriyet was grounded. The Home 

Office paused as such a step contravened free speech, which had vehemently upheld by British 

reformers in the preceding years, resulting in ‘taxes on knowledge’ (stamp, advertising, and 



paper duties placed on British newspapers since 1712) coming to an end in 1861. Before settling 

on the case, the Home Office brought up the Orsini Affair (1858) as a parallel. The latter had 

led to the downfall of the Palmerston government in late February 1858 after it considered 

revising British Criminal Law (Conspiracy to Murder Bill) to facilitate the arrests and 

prosecutions of contacts of Italian revolutionary Felice Orsini (1819-1858) as the assassination 

attempt on Napoleon III in Paris (‘the Orsini plot’) had been prepared in England and as 

Napoleon III threatened to break diplomatic ties with Britain. Finally, after inquiries – and a 

more or less independent translation of recent copies of Hürriyet –, the Home Office decided 

that Hürriyet should be prosecuted on two grounds: that the anti-Sultan, pro-constitutional tone 

of the reforming Young Ottomans had become more aggressive since the previous Mukhbir 

(The Informer, 1867-1868) and that it could pose a threat to British safety, as Musurus Pasha 

had intimated. To avoid a repetition of the Orsini affair, the case was nonetheless passed on to 

a libel court, rather than be treated as a diplomatic affair. It seemed that for the time being, the 

British government was favouring a prudent course with such cases.  

Successive Ottoman governments took cue, although Musurus Pasha – on behalf of 

Sultan Abdul Hamid II (reigning since 1876) – did try to have Le Haïasdan offices close, citing 

a threat to the Ottoman Empire. Eventually, this did briefly happen in 1889 as the Prime 

Minister/Foreign Secretary, the 3rd Marquess of Salisbury, was eventually convinced by 

Musurus Pasha that the offices harboured revolutionary, possibly terrorist activities, which did 

not only jeopardize Ottoman governance, but threatened British security. The case was taken to 

Parliament by James Bryce, who denounced false accusations – as he himself was blamed for 

partaking in such revolutionary activities.xxxi He made a strong case that this was an 

unacceptable interference of a foreign power on British soil and an intolerable attack on the 

freedom of the press in Britain. He recounted how, after weeks of harassment by the Ottoman 

Embassy, Scotland Yard was eventually allowed by Salisbury to search the paper’s premises, 



asking whether ‘the Metropolitan Police [was] at the disposal of a foreign Government’.xxxii 

Bryce surfed on the memory the House had of the Orsini affair to press his point, while insisting 

that Le Haïasdan was only seeking to expose the Musa Bey affair, which appeared in the British 

press in just as crude terms.xxxiii He quoted passages of the French edition to show that Le 

Haïasdan merely sought to record instances of violence against Armenians for Europe to act 

and have Ottoman governance fulfil international treaty obligations. In early 1889, near Mush 

in eastern Anatolia, a local Kurdish warlord named Musa Bey had kidnapped, raped, and 

forcefully married Gulizar, a teenage Armenian girl, whom he forced to convert to Islam.xxxiv 

Protests in the local community arose and rapidly were voiced in diasporic newspapers, 

especially in Marseilles and London, as Musa Bey got acquitted.xxxv In Britain, Gladstone 

himself led a media-savvy campaign on behalf of Gulizar and Ottoman Armenians for 

immediate justice and the implementation of article 61.  

The intensity of the Armenophile campaign in Britain forced Salisbury to backtrack and 

to allow the publication of Le Haïasdan anew. From that moment, a patronage committee 

including Anglo-Armenian Association members and chaired by Bryce, was formed and was to 

serve as some form of moral warranty, but also as a legal buttress against future Ottoman 

censorship (as it strengthened the Englishness of Le Haïasdan). Pressures built up again in 1892 

when the Ottoman embassy in Britain crusaded against all radical London-based printed press 

by former Ottoman subjects.xxxvi In that context, Le Haïasdan quickly ceased publication, only 

to be resurrected as The Anglo-Armenian Gazette a few months later (it seems to have lasted 

until 1895). By then, it was as the AAA’s organ and its editorial line was much more moderate 

in wording. Although former London members of Le Haïasdan’s editorial team were part of the 

AAA, their input in the Gazette was now contained and no Armenian edition was produced. 

The Ottoman government’s political intimidation was not limited to pressures on the 

British government in London. Rather, it made use of its worldwide surveillance network to 



collect information about publications and try and stop their distribution. Even a few months 

before Le Haïasdan appeared, there was fidgeting at the Ottoman Interior Ministry concerning 

the Armenian Patriotic Committee’s alarming representations to the British Premier Salisbury 

about the situation in Ottoman Armenia. Consequently, as soon as the first issue was out in 

November 1888, the following communication was sent to the Ottoman Ministry of the Interior: 

The translation of the telegram, which came in response to the notification made to the London 

Embassy, was presented in a letter dated November 29, 1888, as required by the Sultan’s will to 

make an effort to ban the publication of the newspaper called Haïasdan, which is published by 

the Armenian Patriotic Association founded in London under the chairmanship of a person named 

Agopyan [sic]. A translation of letter n° 275, dated 15 November 1888, from the Vienna 

ambassador, mentions that the first issue of the Haïasdan newspaper posted to him was sent for 

information. According to its contents, it was published in Paris, but its administrative office is in 

London. Necessary recommendations to the Ottoman Embassy in Paris have been given for sound 

attempts before the French Ministry of Foreign Affairs to ban the printing and publication of this 

newspaper. It is supplied.xxxvii 

There had indeed been an attempt by the Ottoman ambassador in France for some months 

already to have Jean Broussali, the paper’s director, sued for sedition under Ottoman law, as the 

Ottoman Empire didn’t recognize Broussali’s French citizenship as valid.xxxviii Though early 

attempts at ending LeHaïasdan failed, the Ottoman Ministry of Interior also tried to act on the 

Ottoman soil. Indeed, the 1864 Ottoman Press Code had proscribed the import of ‘foreign’ 

newspapers published by Ottoman dissenters abroad, and controls had been reinforced under 

the reign of Sultan Abdul Hamid II within a few months of his arrival to the throne in 1876, 

through the Ottoman Press Bureau. Publications often surreptitiously made their way into the 

Empire nonetheless – and the British Embassy’s postal service was often incriminated for 

letting through Ottoman dissidents’ publications, which caused recrimination. Ottoman censors 

could check on parcels, including those coming through foreign embassies. If in early years of 



the Ottoman Press Bureau, printing in another language than those used in the Ottoman Empire 

could be an asset, inspectors acquired notions of French/English and were provided a list of 

banned titles, so that censorship could not be so easily circumvented. Still, when there was 

contest over a periodical sent through the British Embassy and the periodical was either printed 

in English and/or published in Britain, ambassadors could play on extraterritorial jurisdiction 

to at least negotiate for publications to be available in social resorts frequently by the Anglo-

American community. In the case of Le Haïasdan, L’Arménie and Armenia however, British 

ambassador at Constantinople William A. White (1885-1891) did not wield extraterritoriality 

to defend London-based Armenian papers and contest the distribution ban. But they still 

circulated in the Ottoman Empire, well beyond the number of print-out issues, as oral reading 

of key passages Le Haïasdan was often given – much to the alarm of local Ottoman 

administrators who feared that it would incite Armenians in the Ottoman Empire to rebel.xxxix 

 Ottoman surveillance spared no publication and editors knew it.  H’nchak, the organ of 

the Hunchakian party, was another case in point. Avetis Nazarbek and the team behind H’nchak 

frequently relocated publication of the paper over the years, to escape Ottoman censorship 

(Geneva 1887-1892, Athens 1893, London 1894-1904, Paris 1905-1914).xl To cover their 

traces, but still reach out to their readers, they often used pseudonyms – for instance, the 

correspondent of H’nchak in Geneva was named Beniard, a bare play-on-words on the 

newspaper’s title ‘The Bell’ and a reference to Big Ben.xli They also avoided clearly indicating 

where the administration offices of the paper were. Rather, they mentioned a series of poste 

restante addresses using pseudonyms, as well as a place of publication thought safe, but not 

necessarily squaring with reality. This was a way to buy time, during which editors sought 

protection of international powers. So was the strategy used by H’nchak for a couple of years. 

In 1888, issues of the paper mention London, sometimes Montpellier beguiling Ottoman 

authorities into believing the administration of the paper was there, though it was probably not 



the case till the early 1890s, when Nazarbek settled in London – at least temporarily – before 

the headquarters of the Hunchakian party officially moved there in 1894.xlii By then, London 

was the seat of the main two party’s periodicals H’nchak and the satirical journal Aptak (The 

Slap), which had originally appeared in Athens. In moving to London, Aptak changed styles 

several times as its calls for the advent of ‘Armenia’ through revolution (as the European concert 

had failed them) became more pressing.xliii The editorial teams took with them to London a 

printing press and Armenian fonts, thereby making sure they would elude difficulties met by Le 

Haïasdan’s team. 

While Hunchakians tried to alert European powers of the deteriorated situation in 

Ottoman Armenia – sometimes resorting to violence to do so, especially in the context of the 

1894-1896 Armenian massacres –, British governments of those years stood aloof to pressure 

from the Ottoman embassy to have these serials suppressed. The mass agitation in Britain on 

behalf of Ottoman Armenians in those years – about 5,000 petitions had been sent to the Foreign 

Office to denounce the massacres and to a certain extent, call for British actionxliv – had made 

revolutionary Hunchakians less suspect – even to British authorities.  

Indeed, just as Ottoman authorities were seeking to suppress H’nchak, the Hunchakian 

party underwent internecine, inter-personal and ideological tensions in 1896 leading the anti-

Nazarbek faction to establish its own paper, also entitled H’nchak. Nazarbek then took the case 

to a London court over title ownership and British Liberal friends tried to use their influence 

for Nazarbek to retain the paper – arguing over ownership, but also over the fact that though 

revolutionary, the paper was not advocating terror.xlv After a few months of litigation, Nazarbek 

won the case Nazarbek v. Sevasly, forcing dissidents to find another title for their paper. Mart 

(March) was chosen, after the paper illegally appeared without a title for the few months of the 

legal contest. The coverage the case got in the British press highlighted Nazarbek’s rights as a 

newspaper proprietor, treating the case as it had done with other similar affairs. In a way, ‘the 



gentle art of revolution’ mocked by The Sheffield Daily Telegraph in 1894 then seemed 

sufficiently mainstream for Nazarbek to be part of the cosmopolitan London scene, which 

characterized that fin-de-siècle.xlvi To the Liberals and Radicals at least, H’nchak and Aptak 

embodied the legitimate expression of revolutionary ideas and action in the face of the situation 

in the Ottoman Empire. 

 

Conclusion 

This study of British-Armenian serials emphasizes the role of language in the 

construction of a cosmopolitan diasporic Armenian identity in the heyday of Armenian 

nationalism. Armenian is given a heightened role in more radical papers (Le Haïasdan/ 

H’ntchak), for which a cosmopolitan Armenian paper cannot do without that language – thereby 

recalling how modern Armenian was central to the articulation of Armenianness. The 

proportion of Armenian used depended on the main targeted readership and on the political 

vision of Armenia they proposed. Despite contrasting strategies, Le Haïasdan, H’ntchak and 

Tchéraz’s L’Arménie/Armenia shared a common ambition of making Armenia European in the 

minds of readers, especially of non-Armenian friends of Armenia. Even L’Arménie/Armenia, 

which infrequently resorted to Armenia on the ground that educated Armenians could read 

French or English, did not go the whole way of producing a cultural review for a diasporic 

cosmopolitan Armenian elite – i.e. ‘cosmopolitan’ in the sense of at ease, outside of their 

country – and had to include discussions of Armenia’s future, despite its claims of not being 

strictly political.  

When Nazarbek won the ownership suit, Tchéraz used Armenia to express regret that 

beyond ideological differences, Armenian exiles failed to unite and speak in a single voice to 

find pragmatic solutions for Armenia and transform their periodicals in a fund-raising platform 

for survivors of the massacres and reconstruction.xlvii In that it followed Mart, which also called 



for reunion between all Armenian political parties in the name of an autonomous, if not 

independent Armenia. Notwithstanding Tchéraz’s rather harsh words for Le Haïasdan and 

H’ntchak, all serials studied here suffered the same pressures from the Ottoman State and 

wielded their cosmopolitanism (especially in the context of extraterritorial jurisdiction) to 

continue living on. Again, beyond their different understandings of cosmopolitanism 

(moral/cultural), Le Haïasdan, H’ntchak and Tchéraz’s L’Arménie/Armenia all engaged with 

the creation of a supra-European identity of which Armenia was part and parcel and which 

envisaged cosmopolitanism in a constructionist perspective.  

Put differently, all attempted the tour de force of reconciling Armenian nationalism and 

cosmopolitanism, not merely in the domain of ideas, but also of praxis as they argued for a 

fairer governance for Armenia –and by extension, for humanity. Ultimately, these periodicals 

were a laboratory for re-creating their nation, but also for rethinking stalemated European 

governance, which is quite visible in the double-page high quality Aptak engravings. While 

such an ambition placed Armenian periodicals on the margins of the British political, but also 

mediatic spheres in the 1880s, this was not the case anymore after the Armenian massacres… 

at least until 1903.  

In the autumn of that year, the rivalries between the two Hunchakian factions culminated 

in the assassination of an Armenian Nazarbekian leader, Sagatiel Sagouni, by members of the 

other group (the Alfaris) in Nunhead, an area of East London. Both out of support for the 

Nazarbekians, but also baffled by the extreme violence within Armenian revolutionary circles 

in London, the tabloid daily The Daily Express printed an excerpt of the H’ntchak’s front page 

news coverage of the Sagouni murder as part of its own article on the fait divers.xlviii This 

inclusion of an Armenian periodical snapshot within a mainstream English-language daily is 

extraordinary in itself and attests to the cosmopolitanism discussed here. Less candidly 

however, it should also serve to remind us that the foreign-language element was at the time, 



and perhaps still is, always at the risk of being appraised and downgraded as ‘foreign’ and 

seditious – a risk that the turn-of-the-century Home Office sought to contain by keeping a record 

of most, if not all foreign-language serials published in Britain. 

 

 
i ‘Untitled’, Azdarar, 1796 (issue 18), 47. National Library of Armenia Periodical Collections, Erevan. 

ii Aram Arkun, ‘Into the Modern Age’, in The Armenians: Past and Present in the Making of National Identity, 

eds. Edmund Herzig & Marina Kurkchiyan (London: Routledge, 2004), 73. 

iii Lisa Khachaturian, Cultivating Nationhood in Imperial Russia: The Periodical Press and the Formation of a 

Modern Armenian Identity (New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2009), 3. 

iv Ronald G. Suny, Looking Toward Ararat: Armenia in Modern History (Bloomington: Indiana University Press, 

1993), 73. 

v Several complete collections survive at:  the Bibliothèque universitaire des Langues et Civilisations (Paris), the 

AGBU Nubarian Library (Paris), the British Library (London) and the National Library of Armenian (Erevan).  

vi The most complete collection seems to be that of the Bibliothèque nationale de France (Paris). 

vii ‘A nos Compatriotes’, L’Arménie, 1 October 1893, 1. 

viii ‘Avis’, Armenia, 1 November 1890 (issue 13), 2. 

ix For instance: ‘Struggles for life’, L’Arménie, 15 juin 1890, 1. 

x Stefano Evangelista, Literary Cosmopolitanism in the English Fin de Siècle: Citizens of Nowhere (Oxford: OUP, 

2021), 1. 

xi Adam E. Etinson, ‘Cosmopolitanism: Cultural, Moral and Political’, in Sovereign Justice: Global Justice in a 

World of Nations, eds. Diogo Pires Aurélio, Gabriele De Angelis, Regina Queiroz (Berlin: De Gruyter, 2011), 27. 

xii Thomas W. Pogge, ‘Cosmopolitanism and Sovereignty’, Ethics 103, no. 1 (1992): 49.  

xiii Translated by the author of this article. The original reads: ‘Notre principal rôle sera de servir d’intermédiaire 

entre l’Arménie et l’Europe, entre les hommes d’Etat, les publicistes, et les organes européens, pour élciarer 

l’opinion publique sur les souffrances et les aspirations du malheureux peuple arménien, afin de lui gagner les 

sympathies du monde civilisé.’ ‘Bulletin’, Haiasdan, 1 November 1888, 1. 

xiv Joan George, Merchants in Exile: The Armenians in Manchester, England, 1835-1935 (London: Gomidas 

Institute, 2002), 56. 



 
xv The series was later published in book form as: Minas Tchéraz, L'Orient inédit: légendes et traditions 

arméniennes, grecques et turques (Paris: Leroux, 1912). 

xvi Joan Laycock, Imagining Armenia: Orientalism, Ambiguity and Intervention (Manchester: MUP, 2009), 55. 

xvii This point was only hinted at by scholars whom Tchéraz presents as Armenologists, especially Friedrich Max 

Müller & Angelo de Gubernatis, whereas Armenian was but one element in their comparative philology. 

xviii Laycock, Imagining Armenia, 58. 

xix For a broader historical perspective, see: Owen Miller, ‘Rethinking the Violence in the Sasun Mountains (1893-

1894)’, Études arméniennes contemporaines 10 (2018): 97-123. 

xx ‘Au Très Hon. W.E. Gladstone’, L’Arménie, 1 May 1895, 1; ‘To the Right Hon. W.E. Gladstone’, Armenia, 1 

May 1895, 1. 

xxi James Bryce, Transcaucasia and Ararat: Being Notes of a Vacation Tour in the Autumn of 1876 (London: 

Macmillan & Co., 1877), 281. 

xxii ‘To our countrymen’, Armenia, 15 October 1892 (issue 46), 1. 

xxiii Cesare Tondini de Quarenghi, ‘Étude sur le calendrier liturgique de la nation arménienne’, Bessarione - Rivista 

di Studi Orientali 90-92 (1906): 5. 

xxiv Cf. Haik (New York), 1 January 1891 (issue 1).  

xxv See for instance p.2 of the Armenian edition of Haiasdan, 1-15 January 1889.  

xxvi Ara: A Journal of Literature, and of Armenian Politics and History, Dacca. Copies in the Gladstone Papers, 

Hawarden Library, 11C/16-21. This consultation was made possible thanks to the Drew Scholarship awarded by 

the Gladstone Library (2019). 

xxvii Ara Sanjian, Celebrating the Legacy of Five Centuries of Armenian-Language Book Printing, 1512-2012, 

Exhibit Booklet (University of Michigan: Dearborn, 2012), 5.  

xxviii Print run in secret letter from the Ottoman Embassy in London to the Ministry of Foreign Affairs, 23 March 

1889, BOA, Y. A. HUS, 224/44. Quoted in Osmanlı Belgelerinde Ermeni-İngiliz İlişkileri, Volume 1 (1845-1890), 

Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı. Yayın Nu: 58, Ankara, 2002, 159. 

xxix Suny, Looking Toward Ararat, 72. 

xxx Musurus Pacha to Home Office, 19 January 1870, quoted in ‘Case’, Home Office Papers, The National 

Archives, Kew, London, HO 45/94721/A38025, unnumbered folio. The original is in French and reads: ‘cette 

publication écrite en langue turque et par conséquent soustraite au contrôle de l’opinion publique en Angleterre’. 

The rest of this paragraph builds on the whole dossier (folios unnumbered).  



 
xxxi James Bryce, ‘Armenian Christians’, House of Commons Debate, 3 March 1896, vol. 38, § 111. 

xxxii James Bryce, ‘Foreign Journalists’, House of Commons Debate, 21 March 1889, vol 334 § 408-409. 

xxxiii‘New in Brief: The Turkish Armenians’, The Times, 7 May 1889, 5; ‘Turkey’, The Times, 27 May 1889, 5.  

xxxiv Arménouhie Kévonian, Les noces noires de Gulizar, Paris : Editions Parenthèses, 2005. 

xxxv Owen R. Miller, ‘Back to the Homeland” (Tebi Yergir): Or, How Peasants Became Revolutionaries in Muş’, 

Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association 4, no. 2 (2017): 287. 

xxxvi The whole volume FO 78/4591 (Foreign Office Papers, The National Archives, Kew, London) is about such 

pressures, against La Turquie Libre, Armenia, Haiasdan and H’nchak. 

xxxvii Letter to the Grand Vizir, 1 December, 1888, Ottoman State Archives (Başbakanlık Osmanlı Arşivi, BOA) 

BOA, Y.A. HUS, 219/61. Quoted in Osmanlı Belgelerinde Ermeni-İngiliz İlişkileri, 22. 

xxxviii Said Pasha to Esad Pasha, 14 August, 1888, BOA. HR. SYS. 2781-1/12, 13. Quoted in Osmanli Belgelerine 

Göre Ermeni-Fransiz İlişkileri, Volume 1, Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı. Yayın Nu: 67, Ankara, 2004, 150-

151. 

xxxix Fehti (from St Petersburg) to Said Pasha, 9 August 1889 and enclosure of the Ottoman Consul at Batum of 30 

July 1889, BOA, HR. SYS, 2761/13. Quoted in Osmanlı Belgelerinde Ermeni-İngiliz İlişkileri, 190-191. 

xl Louise Nalbandian, The Armenian Revolutionary Movement: The Development of Armenian Political Parties 

(Berkeley & Los Angeles: The University of California Press, 1963), 211. 

xli Publication information, H’nchak, n° 3 (1888), 8. 

xlii FO to Sir Clare Ford, Confidential, ‘Print_Asiatic Turkey’, 23 May 1892, FO 78/4591, folio not numbered. 

xliii Claire Mouradian, ‘La Caricature dans la presse arménienne du Caucase, d’un Empire l’autre’, in M. Quarez, 

Russie, URSS, 1914-1991, Changements de Regards (Nanterre: BDIC, 1991), 40-47. 

xliv Stéphanie Prévost, ‘L’opinion publique britannique et la Question arménienne (1889-1896) 

Quelles archives pour quel récit ?’, Études arméniennes contemporaines 8 (2016), DOI : 

https://doi.org/10.4000/eac.1170. 

xlv Henry Sidgwick to James Bryce, 4 December 1896, Bryce Papers, Bodleian Library, Oxford, f. 168-169. 

xlvi ‘The Armenian Exposure’, The Sheffield Daily Telegraph, 9 September 1896, 5.  

xlvii ‘Le Scandale Hentchakiste’, Armenia, 1 January 1897, 4. 

xlviii ‘The Assassination in a London Suburb’, The Daily Express, 29 October 1903, 6. Quoted in Gagik Stepan-

Sarkissian, ‘The Peckham Armenian Martyrs’, The Armenian Institute News 7 (2009), 10. 


