N

N

Le Haiasdan, L’Arménie, Armenia & Hnch’ak : language
choice and the construction of a Cosmopolitan Armenian
Diasporic Identity in London & Paris (1888-1905)

Stéphanie Prévost

» To cite this version:

Stéphanie Prévost. Le Haiasdan, L’Arménie, Armenia & Hnch’ak: language choice and the construction of
a Cosmopolitan Armenian Diasporic Identity in London & Paris (1888-1905). Stéphanie Prévost; Bénédicte
Deschamps. Immigration and Exile Foreign-Language Press in the UK and in the US: Connected Histories of
the 19th & 20th centuries, Bloomsbury, 2024, 9781350107045. <hal-04447394)

HAL Id: hal-04447394
https://hal.science/hal-04447394v1

Submitted on 8 Feb 2024

HAL is a multi-disciplinary open access archive L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est des-
for the deposit and dissemination of scientific re- tinée au dépoét et a la diffusion de documents scien-
search documents, whether they are published or not. tifiques de niveau recherche, publiés ou non, émanant
The documents may come from teaching and research  des établissements d’enseignement et de recherche
institutions in France or abroad, or from public or pri- francais ou étrangers, des laboratoires publics ou
vate research centers. privés.

Au‘to'flizition
HAL Authorization


https://hal.science/hal-04447394v1
https://about.hal.science/hal-authorisation-v1/
https://about.hal.science/hal-authorisation-v1/
https://hal.archives-ouvertes.fr

This is the preprint version of the chapter published in:

Stéphanie Prévost & Bénédicte Deschamps (eds.), Immigration and Exile Foreign-
Language Press in the UK and in the US: Connected Histories of the 19th & 20th
centuries. London, Bloomsbury Press, 2024, 259-279.

For further info: see the editor's website https://www.bloomsbury.com/uk/immigration-and-
exile-foreignlanguage-press-in-the-uk-and-in-the-us-9781350107045/

Le Haiasdan, L'Arménie, Armenia & Hnch‘ak:
Language choice and the construction of
a Cosmopolitan Armenian Diasporic Identity in London & Paris (1888-1905)

Stéphanie Prévost
Université Paris Cité/Institut Universitaire de France

The history of the Armenian-language press has always largely been transnational and
exogenous to Armenia as a political region/space, a trend which was tragically accelerated by
the Armenian Genocide of 1915 and the dispersion of the Armenian diaspora. For instance, the
first-ever Armenian-language periodical Azdarar (The Monitor) was published in British-
controlled Madras in 1794, under the editorship of Harutyun Shmavonian. Azdarar only ran for
eighteen monthly issues (1794-1796), with only about 40 subscribers and a fierce local
opposition from part of the Armenian Madras community. Despite its short life, Azdarar has
been central in the history of Armenian-language publishing as it articulated questions of
language and national identity. The last issue of Azdarar included an engraving of an air-
balloon, which metaphorically sketched the forthcoming historical journey of the Armenian-
language press.' By making the Armenian-language press a vector for the development of an
Armenian identity, the engraving presented Azdarar as a forerunner both for Armenians in the
Ottoman Empire (where most Armenians lived at the time) and in the diaspora.

And yet, having a press organ in the language of an immigrant/exile community is often
less straightforward than is assumed, as this volume shows. Armenian editors based in London

at the turn of the twentieth century pondered over the issue of having organs in Armenian there.



In so doing, they fuelled the debate over which language to use in their organs. This contribution
will thus further probe into the bond between the Armenian language and Armenianness at a
time when Armenian nationalism entered a new phase and when some European theories of
nationalism — like that of Ernest Renan in France — looked to language as the cement of nations,
including of nations in the making. In combining local and more global perspectives, this
chapter will take the example of the three main Armenian periodicals published in London at
the time — namely Le Haiasdan/<US3UUSUL (bilingual French-Armenian, 1888-1892),
Armenia (English version of L’ Arménie, 1889-1905) & Hnch ‘ak (The Bell, Armenian, 1894-
1905) — to reflect on the attraction of London as a hotbed for Armenian political publishing,
whereas the size of the community over the period remained small (a few hundred at the most).
After a brief review of how diasporic periodicals contributed to fostering Armenianness and the
Armenian nation during the 19" century, the second section will pay attention to debates within
those London-based papers over language use for serials that embraced cosmopolitanism.
Focusing more specifically on Le Harasdan, the third section will address the technical
constraints to publishing in Armenian, as more or less inherent to non-Latin script periodical
printing. Finally, the last section of this contribution will discuss the benefits and setbacks of
publishing an Armenian-language periodical in London in that high time of Armenian
nationalism. It will position editors and organs within the broader context of Ottoman-British
surveillance of the foreign political press and against the backdrop of late-nineteenth-century

British Armenophilia.

Articulating Armenianness through diasporic periodicals
After the unfulfilled promises of a representative Ottoman polity, the development of a
more exclusive form of Ottoman nationalism under the reign of Ottoman Sultan Abdul Hamid 11

from 1876 strengthened a burning feeling for an all-Armenian nationalism on the part of a



younger generation of Armenian nationalists in the 1880s. This was particularly strong in the
diaspora, so that the 1880s saw urges for an Armenian nation not only in Ottoman Armenia, but
also in Persia, Russia, as well as elsewhere, especially in Britain and in the United States. As
historian Aram Arkun contended, ‘within each of the three empires [Ottoman, Persian,
Russian], a standard [Armenian] written language, schooling, books and newspapers created a
new type of unity’." The Armenian periodical press published across the three historical empires
that had an Armenian population and in the larger world played a crucial role in that process,
as Lisa Khachaturian’s Cultivating Nationhood in Imperial Russia (2009) demonstrates for
Armenian-language serials appearing in Tsarist Russia."

Born out of Armenian political activity and of intellectual exchanges between Armenian
nationalists and sympathetic networks throughout the world, Armenian nationalist periodicals
flourished in Russia, Georgia, Austria. This was also the case to a lesser extent in the United
States, France and Britain in the 1880s, where leaders of political formations eventually found
refuge. Most well-known is MKkrtitch Portugalian (1848-1921), founder of the Armenakan party
in Van in 1885, whom the Ottoman government exiled to Marseilles the same year, where he
published an irregular weekly Armenia: lragir azgayin qatagakan arevtrakan ew ayln (1885-
1923). The paper was secretly distributed in Ottoman Armenia and actually gave the party its
name. It advocated the liberation of Armenia by force, as well as the return of migrant
Armenians (including economic migrants to Constantinople) to provinces of Ottoman Armenia
(Van, Sivas, Bitlis, Harput, Diyarbekir, Erzurum) conceptualised as ‘homeland’ and which are
currently in Eastern Turkey. Portugalian’s hesitation in forming a revolutionary party drove
certain of Armenia’s contributors, especially Armenian poet and political activist Avetis
Nazarbekian (1866-1939), to quit what they perceived as the too moderate Armenakan and

found the Marxist-leaning Hunchakian party in Geneva in 1887." By late 1894, Nazarbekian



relocated the seat of the party to East London, where he lived and from where he published
several organs of the party, especially Hnch ‘ak (The Bell).

Whereas the diasporic space facilitated the formation of an Armenian national identity
— because it could be easier to vent such ideas outside the Ottoman Empire and bypass Sultan
Abdul Hamid’s censorship —, lack of consensus over the political project for Armenia
(Hayastan), as well as over strategies to secure autonomy or independence for Armenia
(through propaganda, or armed struggle in particular) nonetheless came to be recurrent features
of turn-of-the-century Armenian nationalism and the Armenian-language press. In such a
context, the preservation of Armenianness (hayapahpanum) and the preservation of a nation
(azgapahpanum) fuelled imaginations of Armenia, especially for editors in exile, who also
found themselves reflecting on what the exile country could represent for them and their
readerships. As in the case of the rife debate between Le Harasdan and Armenia, such
conjectures implied reflecting on which language to publish in and which readership(s) to

address.

Armenianness in cosmopolitan periodicals: which language for which identity?

Language choice was thus central to the construction of an Armenian diasporic identity
in the late nineteenth-early twentieth centuries, but did not only revolve over which variety of
Armenian to use — increasingly, diasporic titles had given up on Grabar (Classical Armenian,
used especially in liturgy) for Ashkharhabar (New Armenian) which seemed more appropriate
for fostering the political project of an Armenian nation. Exchanges between editorial teams of
Le Haiasdan and L’Arménie/Armenia powerfully bring this to life, showing how they
endeavoured to construct a distinct Armenian national identity in languages other than
Armenian, while still ensuring that Armenia was mapped out as part of an imagined

cosmopolitan Christian Europe, especially through the choice of literary references. The



question always remained of when to use Armenian — the two serials differing in their

approaches, reflecting divergent political options.

Le Haiasdan, issue 1, 1 November 1888, 1 (Armenian and French versions).
Courtesy of the AGBU Nubar Library, Paris.

Le Haiasdan (‘Armenia’) ran as a bilingual French-Armenian periodical (originally bi-
monthly, then monthly) between 1888 and 1892." It was the organ of the Armenian Patriotic
Committee, a structure formed to defend Armenian interests in the margins of the 1878 Treaty
of Berlin, which ended the Russo-Turkish war. In April 1891, Le Haiasdan became the organ
of the Anglo-Armenian Association (AAA), which had been formed in 1879 by British Liberal
jurist James Bryce to highlight the plight of fellow Ottoman Armenian Christians, especially in
contexts of violence. Printed in Paris for its first two issues, Le Harasdan was always produced
in London, where Garabed Hagopian (1850-1926), the president of the Armenian Patriotic
Committee, resided and where he and Le Haiasdan’s editor Mihran Sevasly (1863-1935), an
Armenian jurist who had left the United States for Britain, could benefit from the friendly

support of the AAA from the onset. As a matter of fact, the very existence of the AAA made



London a particularly welcoming resort for Armenian political exiles and their publications in
the 1880s.

By contrast to Le Haiasdan, L'Arménie and Armenia were one-man journalistic
ventures, those of Ottoman Armenian publicist Minas Tchéraz (1852-1929), who used to teach
French in Constantinople before settling in London, apparently in 1889."! It is precisely the year
in which L'Arménie, journal politique et littéraire started appearing in London on a monthly
basis. An English version was added in November 1890 and with both versions appearing twice
a month for a few years. Armenia appeared until 1898, on and off though (only 2 issues in
1893), mostly due to the lack of funding." Content-wise, it was more and less a translation of
the French edition — with the former being distributed in English-speaking countries (Britain;
the British Empire including India, Egypt and Cyprus; the United States) and the French edition
being primarily circulated elsewhere (Belgium, France, Germany, Switzerland, Austria-
Hungary, Italy, Russia, Servia, Bulgaria, Rumania, Turkey, Barbary, Massowah, Persia and
Oceania)."" In the meantime, the French version sometimes included article titles in English to
catch the eye of those interested in the lot of Armenians, who might not yet have been
completely fluent in French.™ In 1898, editor-in-chief Minas Tchéraz decided to relocate his
publication to Paris. Only the French edition was published there, until 1905.

Reading Le Haiasdan/ L'Arménie/Armenia alongside reveals the centrality of
cosmopolitanism for these journalistic ventures. In the minds of editors, this comes with a
choice of priority languages — French and English, rather than Armenian —and of main targeted
readerships, who were cast as readers of these lingua francae/diplomatic languages (including
educated Armenians). On the surface, the cosmopolitan option might seem incompatible with
the defence of Armenianness, but these two papers tell us otherwise. They surfed on the vibrant
cosmopolitanism of fin-de-siecle Britain, whereby intellectual figures in Liberal and

progressive circles frequented invited ‘individual[s] to imagine themselves as part of a



community that reache[d] beyond the geographical, political and linguistic boundaries of the
nation’.* Beyond a common goal — the implementation of article 61 of the 1878 Berlin Treaty,
which promised reforms to guarantee the security of Ottoman Armenians —, Le Haiasdan and
L’ArménielArmenia offer different varieties of cosmopolitanism that translated their political
projects and in turn, justified their language policy.

Le Haiasdan upholds moral cosmopolitanism and frontstages an ethical cosmopolitan
doctrine that ‘entails first and foremost the equal and fundamental moral status of individuals
and obliges us to consider the good of all humankind in our actions’.X' Put differently, Le
Haiasdan resorted to moral cosmopolitanism to remind readers that ‘all persons stand in certain
moral relations to one another’ and that everyone, as ‘citizens of the world’, had a responsibility
in international treaty provisions being fulfilled. X" Such citizens needed to be ‘enlightened’ on
Ottoman Armenians’ plight. This was Le Haiasdan’s role, as the first issue on 1 December,
1888 made clear: ‘it sought to act as an intermediary between Armenia and Europe, between
statesmen, publicists and European bodies, in order to enlighten public opinion about the
sufferings and aspirations of the poor Armenian people and eventually win over the sympathies
of the civilised world’ X' Le Haiasdan projected that the security of Ottoman Armenians would
be best guaranteed by the political and local autonomy of Ottoman Armenia, which the organ
advocated and for which the Armenian Patriotic Committee banked on a cosmopolitan,
transnational solidarity. The first issue published the Committee’s charter, which invited to set
up an international Armenian association gathering Armenian writers, as well as learned people
and publicists throughout Europe who would regularly meet up in neutral cities such as Brussels
or Geneva and would do their utmost to win autonomy for Armenia. By stressing that all shared
a common humanity — and that in the name of humanity, violence against Armenians was

intolerable —, Le Harasdan tapped into the global citizenship register: the lot of Ottoman



Armenians was to be improved through the mobilization of individual citizens, who in turn
would force governments to act.

The editorial team’s cosmopolitan strategy gave Le Haiasdan its format. Each issue was
composed of two editions presented together and sold as one issue, with the edition in French
coming before the edition in Armenian. The bilingual presentation in two separate editions,
rather than the juxtaposition of dual-language columns in a single edition made the separate
circulation of one or the other edition easier — for instance, when free issues were distributed to
sympathetic parties for propaganda purposes (for instance, the British Liberal daily The Daily
News). The taking over of Le Haiasdan by the Anglo-Armenian Association in April 1891
confirms that the targeted readership was meant to be fluent in reading French, rather than
Armenian. From 1891 on, the periodical mostly covered British Liberal endeavours towards
securing a solution for Ottoman Armenia in keeping with the terms of aforementioned article
61 (1878 Berlin Treaty) and tended to eschew references to Armenian nationalists’ activities
throughout the world, as before. Amongst others, disagreements between the Anglo-Armenian
Association and former editorial members over means to achieve an autonomous Armenia —
especially over physical force as a legitimate political means — led to Le Haiasdan’s closing
down in 1892.

Indeed, Le Haiasdan’s rather vindictive moral cosmopolitanism and open attacks
against Ottoman governance split the Anglo-Armenian movement and community. In
particular, the older generation of Ottoman Armenian merchants established in Manchester
thought that Le Harasdan did more harm than helped the cause. As a case in point, they quoted
the embarrassment the circulation of the paper inflicted to the Armenian patriarch with Ottoman
authorities in Constantinople and urged Bryce to use the AAA’s influence to tone down Le
Haiasdan’s virulence — in vain.*V The older generation proposed a different mediatic strategy

resting on cultural cosmopolitanism, as that sported by Tchéraz in L’Arménie/Armenia and



which supporters of Tchéraz suggested was missing in Le Haiasdan. A fairer assessment may
be that the latter privileged moral cosmopolitanism — i.e. humanitarian and legal arguments
(common humanity) — over a more classical cultural cosmopolitanism that would stress
common cultural heritage.

By contrast, L ’ArménielArmenia systematically tried to infuse readers with a better
knowledge of Armenian literature, in particular poetry, and folklore. The quasi absence of
Armenian (none up to issue 17 of L’Arménie in 1891) and the selection of French and English
indicate that he targeted ‘friends of Armenia’, rather than Armenian readers. Tchéraz’s new
appointment as chair of Armenian at King’s College, London, from 1891 enabled him to pursue
his objective of diffusing and mediating Armenian culture to a broader audience, through
conferences organised in Britain, like at the Royal Asiatic Society. To Tchéraz, the promotion
of Armenian culture as of foundational importance to Europe’s Christian history was to bring
home that European powers that had signed the 1878 Berlin Treaty (France, Britain, Russia,
Germany, Austria-Hungary, Italy) could not let down Armenia — or they were letting
themselves down. To secure support from fellow Christians, Tchéraz constantly sought to make
a rapprochement between Armenian and European literature. ‘The Unpublished East’ series
section served this purpose: classics of Armenian literature were discussed side by side with
European classics — showing how there could be recuperation, cross-contamination, etc. and
how most Armenian classics had been sources of inspiration for Renaissance/Enlightenment
European productions.*’

Tchéraz was not just passing on traditions to a largely non-Armenian readership who
might not have been familiar with Armenian culture — L ’Arménie had a circulation of 2,000
issues and was almost immediately banned from the Ottoman Empire and Russia. Rather
Tchéraz intended to show that despite the Asiatic location of Armenia, ‘Armenians belonged in

the wider world’ X! On several occasions — as with Tchéraz’s 1896 paper on ‘Homer and the



Armenians’ in which he argued that Armenians were Greeks, including in manners —, Tchéraz
made reference to comparative philology and anthropology to demonstrate that Armenians were
Indo-Europeans, who thus shared linguistic, if not ethnological origins with Europeans,
especially the British.*"" As historian Joan Laycock in Imagining Armenia (2009) reminds us:
“The Indo-European connection thus strengthened the claim that Armenia was culturally, if not
territorially, part of Europe, a claim — she insists — fully exploited in Armenophile and diaspora
propaganda’ XVl

Awaiting the report of an international investigation by France-Russia-Britain into the
Sasun massacre that killed several thousands of Armenians following the brutal repression of a
tax protest (August 1894) —** Tchéraz reverted to the association of Armenia as Eden on 1
May, 1895 edition of L’Arménie, to arouse sympathy in Britain”* In a formulation that
resonated with James Bryce’s 1877 travelogue statement that Armenia was ‘the cradle of the
human race’,*" Tchéraz voiced a poignant appeal to British politicians to take action and
prevent the furtherance of massacres. At the time, a mass campaign (mostly in Liberal
newspapers) had been ongoing since November 1894 and now resulted in many public petitions
to Parliament and the Foreign on behalf of Ottoman Armenians. As a former delegate for
Armenia at the 1878 Berlin Congress, Tchéraz had always had high hopes that his stance would
help him foster the Armenian cause with the British government fighting for the implementation
of article 61.

Conversely to Le Harasdan, which had moral and financial support from the AAA and
Liberal politicians (especially the family of long-standing Liberal Premier W. E. Gladstone),
Tchéraz had always maintained an independent course and banked on cultural cosmopolitanism
as the means to secure his political objective. Nonetheless, the return of a Conservative
government in late July 1895 was a source of disappointment for Tchéraz — one which accrued

as the Conservative Premier, the 3" Marquess of Salisbury, declared that not even the British



navy could protect the Armenians. Against the backdrop of the 1894-1896 Armenian massacres
(eventually causing about 250,000-300,000 victims), Britain’s avowed powerlessness in the
European diplomatic game left Tchéraz bitter. A close study of Armenia betrays Tchéraz’s
complete disarray with British Liberals and Conservatives alike. Over the course of a few
months, reports about British parliamentary sessions on what was known as ‘the Armenian
Question’ gave way to a sharper focus on the French Armenophile movement, with which
Tchéraz now placed his hopes. As a consequence, he relocated the paper to Paris in 1898. By
then, the paper only appeared in French and Tchéraz moved closer to French Armenophile
circles, especially figures involved with the Paris-based Pro-Armenia monthly (1900-).

The cosmopolitan ambitions of Le Haiasdan, L’Arménie and Armenia implied
privileging diplomatic languages (French/English) over Armenian. To a certain extent, all three
serials managed to meet their targeted readerships — friends of Armenia — and get some
representation in European newspapers. Nonetheless Le Haiasdan’s recurrent financial
difficulties (due to the AAA’s diminished supported and limited subscriptions) remind us that
L’ArménielArmenia owed their longevity to Tchéraz’s affluence. Realizing this, Tchéraz
thought more economically viable to keep Armenian to a congruous portion of
L’ArménielArmenia, as he believed that educated Armenians would have been taught French,
and possibly English (in French, British and American missionary colleges in Asia Minor) and
thus could still be reached in a French-language only organ. One could ask: Why did Le

Haiasdan stick to its bilingualism and pursue with the Armenian edition despite difficulties?

Meeting the challenges of composing in Armenian in late-19™ century London
A competitor in the field, Ottoman Armenian publicist Minas Tchéraz was bewildered
at the language strategy of Le Haiasdan. For him, Armenians wanting to read Armenian would

turn to good quality periodicals in Armenian rather than opt out for a bilingual serial whose



Armenian section was poorly composed. While upfront and severe, Tchéraz’s remark addressed
a sensitive issue: the complex linguistic articulation of identity in exile and technical difficulties
of composing texts in non-Latin scripts. Put differently, the question raised here is whether the
language(s) of diplomacy could be reconciled with the languages of the home land — Armenian,
which itself was one of the languages of the Ottoman Empire, but not the official one (Osmanli)
— and the host country? Tchéraz and Le Haiasdan’s editorial team held divergent views. Tchéraz
would argue that single-issue periodicals with a diplomatic plank should use the lingua
franca(e). Sévasly and others at Le Haiasdan intended to contribute to strengthening the
Armenian national awakening by adding the Armenian-language section: publishing in
Armenian was therefore central to their own political agenda. No surprise then that Le
Haiasdan’s editorial team refused merging with Tchéraz’s ventures in 1890-1891 to form a
single pro-Armenian paper in London.™" The Armenian-language edition is not only telling of
the difficulties at composing in a non-Latin alphabet, but also of the ideological anchorage of
Le Haiasdan as a radical paper, which Armenian served to inscribe in a dense network of
Armenian(-language) serials published within and without the Ottoman Empire.

Le Haiasdan celebrated Armenian from its very title, which literally translates as ‘the
country of Haik’, Haik being the mythical patriarch and founder of the Armenian nation.
Everything across the two editions spoke to the pride and development of Armenianness,
starting with the choice of calendar in Armenian. Indeed, the first issue was published on 1
November 1888, which was surprisingly translated as ‘11 Sahmi 4380°. Rather than select the
Armenian calendar, Le Haiasdan followed the ancient Armenian calendar of the pagan period
(known as Haika-schirtchan, or ‘cycle of Haik’), which retained 11 August 2492 BC as the
founding date of the Armenian nation. 2492 BC was meant to refer to Haik’s victory over giant
Belus (Dyutsaznamart in Armenian, ‘the battle of giants’) around the Lake Van region, then

located in Ottoman Armenia. ! Systematically printed across the French and Armenian



editions of Le Haiasdan, the choice of the ancient Armenian calendar was very unusual. Not
even the Armenian-language periodical Haik published in New York from 1891 and distributed
in England made any reference to the Haik calendar whatsoever.®" Turned into a key
component of Le Haiasdan’s nationalist repertory, Haika-schirtchan served to remind
Armenians throughout the world of the antiquity of the Armenian nation and to demonstrate the
righteousness of Le Haiasdan’s pressing for the autonomy of Ottoman Armenia, where ancient
Armenians had long preceded Turks.

Armenianness was more fully extolled in the Armenian-language edition of Le
Haiasdan. Although the two editions (French/Armenian) were usually overall similar — with
letters of friends of Armenia (British, French, Italian, Belgian, Swiss, German mostly), articles
about the general situation of Armenia and discussions of treaty obligations (often with
reference to international legal scholars), a digest of Armenian news in European newspapers,
a digest of Armenian newspapers throughout the world, and local news of Ottoman Armenia —,
the Armenian text regularly included extra elements. For instance, while the French-language
edition reproduced Armenophiles’ letters in their original language and published a translation
in French, the Armenian edition only included a translation in Armenian. It freed space in the
Armenian edition, which was taken up by poems and signatures of Armenian nationalist figures,
as ways of emboldening readers’ faith in Le Haiasdan’s political programme.” This forced
competitor Tchéraz to include Armenian script in both L’Arménie and Armenia from 1891 to
celebrate major contemporary Armenian poets who chanted a free Armenia (like Sayat-Nova,
1712-1795) and to insert poems specifically written for the review, such as ‘To Gladstone’ by
Russian-born contemporary Armenian poet Raphael Patkanian (1830-1892). Nonetheless,
Tchéraz’s inclusion of passages in Armenian failed to overturn the preference given to Le
Haiasdan by Armenian diasporic newspapers. In the end, L’Arménie and Armenia still read too

moderate V!



Out of political convictions, Le Haiasdan’s editorial team stuck to printing in Armenian,
whereas they experienced practical difficulties from the onset (by contrast to the immaculate
French edition). After the first two issues were printed in Paris (for the director jurist Jean
Broussali lived in France), printing was taken to London as early as December 1888. It was
entrusted to Gilbert and Rivington, who were then the only London printers with Armenian
types. Although there had been a tradition of scholarly, philological publishing in England (at
Oxford and Cambridge) since 1736, Armenian printing was extremely limited in that country.
Only 35 titles in Armenian were printed there until 1914 — versus c. 90 published in Paris in
between 1812 and 1866.V!! This rarity placed Le Haiasdan’s editorial team at the mercy of
Gilbert and Rivington. Collaboration with that printing house ceased in February 1890, due to
exorbitant rises in printing costs. The exceptional issue of December 1889, which had
culminated at 20 pages and included the sole illustration ever (a coloured folding map of the
administration divisions of Ottoman Armenian provinces), caused the fallout between Le
Haiasdan’s editorial team and Gilbert and Rivington. The latter charged £30 for printing,
including £10 solely for the map, which were costs that Le Haiasdan could not really meet,
especially on account of many late subscription payments and a stable subscription price. The
first issue had originally been four pages altogether and the second issue totalled eight pages
(with separate numbering for the French and Armenian sections, each 4-page long), before the
number of pages more or less stabilised at twelve (with both sections equal in length). The
augmented number of pages (to 16 for the June-August-October 1889 issues, and to 20 for the
December 1889 serial), together with the lack of sufficient Armenian types at Gilbert and
Rivington, and the difficulty in having a composer proficient enough in Armenian at hand
forced Le Haiasdan’s editorial team to drop the fortnightly publication and opt out for a monthly
one in December 1888. The sizeable increase in content/ pages meant spiralling expenditure for

the serial, with a swollen budget for production and despatch, as well as salary costs.



This resulted in quixotic choices for the editorial team, such as reducing the font of the
printed text to keep costs manageable (as with the August 1889 issue), or devolving the task of
composing the French section on another printer (like Ranken, Ellis & Co.), despite the fact
that only about 100 copies seemed to have been printed of the Armenian edition (meant for the
Ottoman Empire) and about 1,000 in English.*" With tensions irremediably escalating
between Le Haiasdan’s editorial team and Gilbert and Rivington from late 1889, the former
actively sought to buy enough Armenian and French characters to compose the serial itself, in
vain. Because of that situation, the editorial board recurrently found itself apologising for the
poor quality of the text in Armenian. In the February 1890 issue, the editorial committee
eventually announced that it was resorting to stereotyping as a durable solution and promised
that delivery to subscribers would be made to date. Switching to this particular process enabled
the editors to reuse their own characters to compose one page after the other, once perfect
facsimiles in type-metal of the previous page had been made. It even permitted the new printer,
Ranken, Ellis & Co, who was later asked to produce the whole periodical, to print longer issues
and still meet the delivery schedule.

For Le Haiasdan’s editorial team, publishing in Armenian was a political statement that
was perfectly compatible with (their) cosmopolitanism. But it was not the case of Ottoman
authorities, which increasingly kept an eye on Ottoman Armenian publishing within and
without the Ottoman Empire and always regarded the use of an Ottoman community language
in overseas publishing as under the purview of national censorship. Put differently, Le
Haiasdan’s bilingual strategy should also be considered as a way to navigate Ottoman

censorship and transnational Ottoman surveillance.

The Cosmopolitan Political Armenian-Language Press and State surveillance

Often described as ‘the asylum of nations’, Britain had a long tradition of welcoming



political exiles. Throughout the nineteenth century, Britain saw many launching political
newspapers as means of expressing political dissent and of formulating political projects for the
countries they had left behind. Some of these titles are evoked in this volume. Directly relevant
here is Russian political exile Alexander Herzen (1812-1870)’s Kolokol (The Bell). His serial
appeared in London from 1857-1867 and then in Geneva (1868-1870), where it formed a source
of inspiration for Armenian Hunchakians like Avetis Nazarbekian, who in their turn would
transfer their H nchak (Bell) to London in the 1890s, as discussed below. ™

The radicalism of these publications was a source of worry — and surveillance — for
foreign governments that underwent attacks, but sometimes also feared for their lives. Such was
the concern voiced by the Ottoman ambassador at St James’ Court, Musurus Pasha, in January
1870 when a political newspaper published in London in Osmanli (Ottoman Turkish written in
a version of the Arabic alphabet) under the title Hiirriyet (Freedom, 1868-1870) called Ottoman
Muslims to sedition and even encouraged them to assassinate members of the Ottoman
government to end misgovernance. Musurus Pacha seized on the British Home Office for them
to take legal action against Hiirriyet, for copies to be seized, figures behind the newspaper to
be arrested and sentenced, and for Hiirriyet to be stopped altogether. To justify his intervention
and to placate possible accusations of foreign interference in British politics, Musurus Pasha
pressed that ‘Hiirriyet being printed in Turkish, it was withdrawn from the sanction of British
public opinion’** Musurus Pasha legitimised his undertaking on the grounds that what
mattered was the language in which the newspaper was circulated — and the nationality of
figures behind the paper —, not the country of publication. The Ottoman ambassador’s argument
was that Hiirriyet was meant to be circulated in the Ottoman Empire — not so much in Britain —
and that as such, the Ottoman government’s demand about Hiirriyet was grounded. The Home
Office paused as such a step contravened free speech, which had vehemently upheld by British

reformers in the preceding years, resulting in ‘taxes on knowledge’ (stamp, advertising, and



paper duties placed on British newspapers since 1712) coming to an end in 1861. Before settling
on the case, the Home Office brought up the Orsini Affair (1858) as a parallel. The latter had
led to the downfall of the Palmerston government in late February 1858 after it considered
revising British Criminal Law (Conspiracy to Murder Bill) to facilitate the arrests and
prosecutions of contacts of Italian revolutionary Felice Orsini (1819-1858) as the assassination
attempt on Napoleon III in Paris (‘the Orsini plot’) had been prepared in England and as
Napoleon III threatened to break diplomatic ties with Britain. Finally, after inquiries — and a
more or less independent translation of recent copies of Hiirriyet —, the Home Office decided
that Hiirriyet should be prosecuted on two grounds: that the anti-Sultan, pro-constitutional tone
of the reforming Young Ottomans had become more aggressive since the previous Mukhbir
(The Informer, 1867-1868) and that it could pose a threat to British safety, as Musurus Pasha
had intimated. To avoid a repetition of the Orsini affair, the case was nonetheless passed on to
a libel court, rather than be treated as a diplomatic affair. It seemed that for the time being, the
British government was favouring a prudent course with such cases.

Successive Ottoman governments took cue, although Musurus Pasha — on behalf of
Sultan Abdul Hamid II (reigning since 1876) — did try to have Le Haiasdan offices close, citing
a threat to the Ottoman Empire. Eventually, this did briefly happen in 1889 as the Prime
Minister/Foreign Secretary, the 3™ Marquess of Salisbury, was eventually convinced by
Musurus Pasha that the offices harboured revolutionary, possibly terrorist activities, which did
not only jeopardize Ottoman governance, but threatened British security. The case was taken to
Parliament by James Bryce, who denounced false accusations — as he himself was blamed for
partaking in such revolutionary activities.* He made a strong case that this was an
unacceptable interference of a foreign power on British soil and an intolerable attack on the
freedom of the press in Britain. He recounted how, after weeks of harassment by the Ottoman

Embassy, Scotland Yard was eventually allowed by Salisbury to search the paper’s premises,



asking whether ‘the Metropolitan Police [was] at the disposal of a foreign Government’ X"

Bryce surfed on the memory the House had of the Orsini affair to press his point, while insisting
that Le Haiasdan was only seeking to expose the Musa Bey affair, which appeared in the British
press in just as crude terms. " He quoted passages of the French edition to show that Le
Haiasdan merely sought to record instances of violence against Armenians for Europe to act
and have Ottoman governance fulfil international treaty obligations. In early 1889, near Mush
in eastern Anatolia, a local Kurdish warlord named Musa Bey had kidnapped, raped, and
forcefully married Gulizar, a teenage Armenian girl, whom he forced to convert to Islam. **V
Protests in the local community arose and rapidly were voiced in diasporic newspapers,
especially in Marseilles and London, as Musa Bey got acquitted.™" In Britain, Gladstone
himself led a media-savvy campaign on behalf of Gulizar and Ottoman Armenians for
immediate justice and the implementation of article 61.

The intensity of the Armenophile campaign in Britain forced Salisbury to backtrack and
to allow the publication of Le Haiasdan anew. From that moment, a patronage committee
including Anglo-Armenian Association members and chaired by Bryce, was formed and was to
serve as some form of moral warranty, but also as a legal buttress against future Ottoman
censorship (as it strengthened the Englishness of Le Haiasdan). Pressures built up again in 1892
when the Ottoman embassy in Britain crusaded against all radical London-based printed press
by former Ottoman subjects.™' In that context, Le Haiasdan quickly ceased publication, only
to be resurrected as The Anglo-Armenian Gazette a few months later (it seems to have lasted
until 1895). By then, it was as the AAA’s organ and its editorial line was much more moderate
in wording. Although former London members of Le Haiasdan’s editorial team were part of the
AAA, their input in the Gazette was now contained and no Armenian edition was produced.

The Ottoman government’s political intimidation was not limited to pressures on the

British government in London. Rather, it made use of its worldwide surveillance network to



collect information about publications and try and stop their distribution. Even a few months
before Le Haiasdan appeared, there was fidgeting at the Ottoman Interior Ministry concerning
the Armenian Patriotic Committee’s alarming representations to the British Premier Salisbury
about the situation in Ottoman Armenia. Consequently, as soon as the first issue was out in
November 1888, the following communication was sent to the Ottoman Ministry of the Interior:
The translation of the telegram, which came in response to the notification made to the London
Embassy, was presented in a letter dated November 29, 1888, as required by the Sultan’s will to
make an effort to ban the publication of the newspaper called Haiasdan, which is published by
the Armenian Patriotic Association founded in London under the chairmanship of a person named
Agopyan [sic]. A translation of letter n°® 275, dated 15 November 1888, from the Vienna
ambassador, mentions that the first issue of the Haiasdan newspaper posted to him was sent for
information. According to its contents, it was published in Paris, but its administrative office is in
London. Necessary recommendations to the Ottoman Embassy in Paris have been given for sound
attempts before the French Ministry of Foreign Affairs to ban the printing and publication of this
newspaper. It is supplied. Vi
There had indeed been an attempt by the Ottoman ambassador in France for some months
already to have Jean Broussali, the paper’s director, sued for sedition under Ottoman law, as the
Ottoman Empire didn’t recognize Broussali’s French citizenship as valid. ' Though early
attempts at ending LeHaiasdan failed, the Ottoman Ministry of Interior also tried to act on the
Ottoman soil. Indeed, the 1864 Ottoman Press Code had proscribed the import of ‘foreign’
newspapers published by Ottoman dissenters abroad, and controls had been reinforced under
the reign of Sultan Abdul Hamid II within a few months of his arrival to the throne in 1876,
through the Ottoman Press Bureau. Publications often surreptitiously made their way into the
Empire nonetheless — and the British Embassy’s postal service was often incriminated for
letting through Ottoman dissidents’ publications, which caused recrimination. Ottoman censors

could check on parcels, including those coming through foreign embassies. If in early years of



the Ottoman Press Bureau, printing in another language than those used in the Ottoman Empire
could be an asset, inspectors acquired notions of French/English and were provided a list of
banned titles, so that censorship could not be so easily circumvented. Still, when there was
contest over a periodical sent through the British Embassy and the periodical was either printed
in English and/or published in Britain, ambassadors could play on extraterritorial jurisdiction
to at least negotiate for publications to be available in social resorts frequently by the Anglo-
American community. In the case of Le Haiasdan, L’Arménie and Armenia however, British
ambassador at Constantinople William A. White (1885-1891) did not wield extraterritoriality
to defend London-based Armenian papers and contest the distribution ban. But they still
circulated in the Ottoman Empire, well beyond the number of print-out issues, as oral reading
of key passages Le Haiasdan was often given — much to the alarm of local Ottoman
administrators who feared that it would incite Armenians in the Ottoman Empire to rebel >
Ottoman surveillance spared no publication and editors knew it. H’nchak, the organ of
the Hunchakian party, was another case in point. Avetis Nazarbek and the team behind H 'nchak
frequently relocated publication of the paper over the years, to escape Ottoman censorship
(Geneva 1887-1892, Athens 1893, London 1894-1904, Paris 1905—1914).XI To cover their
traces, but still reach out to their readers, they often used pseudonyms — for instance, the
correspondent of H'nchak in Geneva was named Beniard, a bare play-on-words on the
newspaper’s title “The Bell” and a reference to Big Ben.X'! They also avoided clearly indicating
where the administration offices of the paper were. Rather, they mentioned a series of poste
restante addresses using pseudonyms, as well as a place of publication thought safe, but not
necessarily squaring with reality. This was a way to buy time, during which editors sought
protection of international powers. So was the strategy used by H 'nchak for a couple of years.
In 1888, issues of the paper mention London, sometimes Montpellier beguiling Ottoman

authorities into believing the administration of the paper was there, though it was probably not



the case till the early 1890s, when Nazarbek settled in London — at least temporarily — before
the headquarters of the Hunchakian party officially moved there in 1894 X" By then, London
was the seat of the main two party’s periodicals H 'nchak and the satirical journal Aptak (The
Slap), which had originally appeared in Athens. In moving to London, Aptak changed styles
several times as its calls for the advent of ‘Armenia’ through revolution (as the European concert
had failed them) became more pressing. The editorial teams took with them to London a
printing press and Armenian fonts, thereby making sure they would elude difficulties met by Le
Haiasdan’s team.

While Hunchakians tried to alert European powers of the deteriorated situation in
Ottoman Armenia — sometimes resorting to violence to do so, especially in the context of the
1894-1896 Armenian massacres —, British governments of those years stood aloof to pressure
from the Ottoman embassy to have these serials suppressed. The mass agitation in Britain on
behalf of Ottoman Armenians in those years — about 5,000 petitions had been sent to the Foreign
Office to denounce the massacres and to a certain extent, call for British action™" — had made
revolutionary Hunchakians less suspect — even to British authorities.

Indeed, just as Ottoman authorities were seeking to suppress H 'nchak, the Hunchakian
party underwent internecine, inter-personal and ideological tensions in 1896 leading the anti-
Nazarbek faction to establish its own paper, also entitled H 'nchak. Nazarbek then took the case
to a London court over title ownership and British Liberal friends tried to use their influence
for Nazarbek to retain the paper — arguing over ownership, but also over the fact that though
revolutionary, the paper was not advocating terror.X"V After a few months of litigation, Nazarbek
won the case Nazarbek v. Sevasly, forcing dissidents to find another title for their paper. Mart
(March) was chosen, after the paper illegally appeared without a title for the few months of the
legal contest. The coverage the case got in the British press highlighted Nazarbek’s rights as a

newspaper proprietor, treating the case as it had done with other similar affairs. In a way, ‘the



gentle art of revolution’ mocked by The Sheffield Daily Telegraph in 1894 then seemed
sufficiently mainstream for Nazarbek to be part of the cosmopolitan London scene, which
characterized that fin-de-si¢cle.™' To the Liberals and Radicals at least, H nchak and Aptak
embodied the legitimate expression of revolutionary ideas and action in the face of the situation

in the Ottoman Empire.

Conclusion

This study of British-Armenian serials emphasizes the role of language in the
construction of a cosmopolitan diasporic Armenian identity in the heyday of Armenian
nationalism. Armenian is given a heightened role in more radical papers (Le Haiasdan/
H’ntchak), for which a cosmopolitan Armenian paper cannot do without that language — thereby
recalling how modern Armenian was central to the articulation of Armenianness. The
proportion of Armenian used depended on the main targeted readership and on the political
vision of Armenia they proposed. Despite contrasting strategies, Le Haiasdan, H ntchak and
Tchéraz’s L ’Arméniel Armenia shared a common ambition of making Armenia European in the
minds of readers, especially of non-Armenian friends of Armenia. Even L’Arménie/Armenia,
which infrequently resorted to Armenia on the ground that educated Armenians could read
French or English, did not go the whole way of producing a cultural review for a diasporic
cosmopolitan Armenian elite — i.e. ‘cosmopolitan’ in the sense of at ease, outside of their
country — and had to include discussions of Armenia’s future, despite its claims of not being
strictly political.

When Nazarbek won the ownership suit, Tchéraz used Armenia to express regret that
beyond ideological differences, Armenian exiles failed to unite and speak in a single voice to
find pragmatic solutions for Armenia and transform their periodicals in a fund-raising platform

for survivors of the massacres and reconstruction.”V" In that it followed Mart, which also called



for reunion between all Armenian political parties in the name of an autonomous, if not
independent Armenia. Notwithstanding Tchéraz’s rather harsh words for Le Haiasdan and
H’ntchak, all serials studied here suffered the same pressures from the Ottoman State and
wielded their cosmopolitanism (especially in the context of extraterritorial jurisdiction) to
continue living on. Again, beyond their different understandings of cosmopolitanism
(moral/cultural), Le Harasdan, H ntchak and Tchéraz’s L’ArménielArmenia all engaged with
the creation of a supra-European identity of which Armenia was part and parcel and which
envisaged cosmopolitanism in a constructionist perspective.

Put differently, all attempted the tour de force of reconciling Armenian nationalism and
cosmopolitanism, not merely in the domain of ideas, but also of praxis as they argued for a
fairer governance for Armenia —and by extension, for humanity. Ultimately, these periodicals
were a laboratory for re-creating their nation, but also for rethinking stalemated European
governance, which is quite visible in the double-page high quality Aptak engravings. While
such an ambition placed Armenian periodicals on the margins of the British political, but also
mediatic spheres in the 1880s, this was not the case anymore after the Armenian massacres...
at least until 1903.

In the autumn of that year, the rivalries between the two Hunchakian factions culminated
in the assassination of an Armenian Nazarbekian leader, Sagatiel Sagouni, by members of the
other group (the Alfaris) in Nunhead, an area of East London. Both out of support for the
Nazarbekians, but also baffled by the extreme violence within Armenian revolutionary circles
in London, the tabloid daily The Daily Express printed an excerpt of the H ntchak’s front page
news coverage of the Sagouni murder as part of its own article on the fait divers ™" This
inclusion of an Armenian periodical snapshot within a mainstream English-language daily is
extraordinary in itself and attests to the cosmopolitanism discussed here. Less candidly

however, it should also serve to remind us that the foreign-language element was at the time,



and perhaps still is, always at the risk of being appraised and downgraded as ‘foreign’ and
seditious — a risk that the turn-of-the-century Home Office sought to contain by keeping a record

of most, if not all foreign-language serials published in Britain.

i “Untitled’, Azdarar, 1796 (issue 18), 47. National Library of Armenia Periodical Collections, Erevan.

it Aram Arkun, ‘Into the Modern Age’, in The Armenians: Past and Present in the Making of National Identity,
eds. Edmund Herzig & Marina Kurkchiyan (London: Routledge, 2004), 73.

i |_jsa Khachaturian, Cultivating Nationhood in Imperial Russia: The Periodical Press and the Formation of a
Modern Armenian Identity (New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2009), 3.

v Ronald G. Suny, Looking Toward Ararat: Armenia in Modern History (Bloomington: Indiana University Press,
1993), 73.

v Several complete collections survive at: the Bibliotheque universitaire des Langues et Civilisations (Paris), the
AGBU Nubarian Library (Paris), the British Library (London) and the National Library of Armenian (Erevan).

Vi The most complete collection seems to be that of the Bibliothéque nationale de France (Paris).

Vil < A nos Compatriotes’, L ’Arménie, 1 October 1893, 1.

vil < Avis® Armenia, 1 November 1890 (issue 13), 2.

X For instance: ‘Struggles for life’, L’ Arménie, 15 juin 1890, 1.

* Stefano Evangelista, Literary Cosmopolitanism in the English Fin de Siécle: Citizens of Nowhere (Oxford: OUP,
2021), 1.

X Adam E. Etinson, ‘Cosmopolitanism: Cultural, Moral and Political’, in Sovereign Justice: Global Justice in a
World of Nations, eds. Diogo Pires Aurélio, Gabriele De Angelis, Regina Queiroz (Berlin: De Gruyter, 2011), 27.
i Thomas W. Pogge, ‘Cosmopolitanism and Sovereignty’, Ethics 103, no. 1 (1992): 49.

Xiit Translated by the author of this article. The original reads: ‘Notre principal role sera de servir d’intermédiaire
entre I’Arménie et ’Europe, entre les hommes d’Etat, les publicistes, et les organes européens, pour élciarer
I’opinion publique sur les souffrances et les aspirations du malheureux peuple arménien, afin de lui gagner les
sympathies du monde civilisé.” ‘Bulletin’, Haiasdan, 1 November 1888, 1.

XV Joan George, Merchants in Exile: The Armenians in Manchester, England, 1835-1935 (London: Gomidas

Institute, 2002), 56.



X The series was later published in book form as: Minas Tchéraz, L'Orient inédit: légendes et traditions
arméniennes, grecques et turques (Paris: Leroux, 1912).

i Joan Laycock, Imagining Armenia: Orientalism, Ambiguity and Intervention (Manchester: MUP, 2009), 55.
il This point was only hinted at by scholars whom Tchéraz presents as Armenologists, especially Friedrich Max
Miiller & Angelo de Gubernatis, whereas Armenian was but one element in their comparative philology.

i | aycock, Imagining Armenia, 58.

XX For a broader historical perspective, see: Owen Miller, ‘Rethinking the Violence in the Sasun Mountains (1893 -
1894)’, Etudes arméniennes contemporaines 10 (2018): 97-123.

* ¢Au Treés Hon. W.E. Gladstone’, L’Arménie, 1 May 1895, 1; ‘To the Right Hon. W.E. Gladstone’, Armenia, 1
May 1895, 1.

xi James Bryce, Transcaucasia and Ararat: Being Notes of a Vacation Tour in the Autumn of 1876 (London:
Macmillan & Co., 1877), 281.

i To our countrymen’, Armenia, 15 October 1892 (issue 46), 1.

xit Cesare Tondini de Quarenghi, ‘Etude sur le calendrier liturgique de la nation arménienne’, Bessarione - Rivista
di Studi Orientali 90-92 (1906): 5.

xiv Cf, Haik (New York), 1 January 1891 (issue 1).

xv See for instance p.2 of the Armenian edition of Haiasdan, 1-15 January 1889.

»vi Ara: A Journal of Literature, and of Armenian Politics and History, Dacca. Copies in the Gladstone Papers,
Hawarden Library, 11C/16-21. This consultation was made possible thanks to the Drew Scholarship awarded by
the Gladstone Library (2019).

Vil Arg Sanjian, Celebrating the Legacy of Five Centuries of Armenian-Language Book Printing, 1512-2012,
Exhibit Booklet (University of Michigan: Dearborn, 2012), 5.

il Print run in secret letter from the Ottoman Embassy in London to the Ministry of Foreign Affairs, 23 March
1889, BOA, Y. A. HUS, 224/44. Quoted in Osmanli Belgelerinde Ermeni-Ingiliz Iliskileri, Volume 1 (1845-1890),
Osmanli Arsivi Daire Bagkanligi. Yayin Nu: 58, Ankara, 2002, 159.

xix Syny, Looking Toward Ararat, 72.

** Musurus Pacha to Home Office, 19 January 1870, quoted in ‘Case’, Home Office Papers, The National
Archives, Kew, London, HO 45/94721/A38025, unnumbered folio. The original is in French and reads: ‘cette
publication écrite en langue turque et par conséquent soustraite au contrle de I’opinion publique en Angleterre’.

The rest of this paragraph builds on the whole dossier (folios unnumbered).



»i James Bryce, ‘Armenian Christians’, House of Commons Debate, 3 March 1896, vol. 38, § 111.

xil James Bryce, ‘Foreign Journalists’, House of Commons Debate, 21 March 1889, vol 334 § 408-409.
xiii“New in Brief: The Turkish Armenians’, The Times, 7 May 1889, 5; ‘Turkey’, The Times, 27 May 1889, 5.
xxiv Arménouhie Kévonian, Les noces noires de Gulizar, Paris : Editions Parenthéses, 2005.

¥ Owen R. Miller, ‘Back to the Homeland” (Tebi Yergir): Or, How Peasants Became Revolutionaries in Mus’,
Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association 4, no. 2 (2017): 287.

»ovi The whole volume FO 78/4591 (Foreign Office Papers, The National Archives, Kew, London) is about such
pressures, against La Turquie Libre, Armenia, Haiasdan and H nchak.

ol T etter to the Grand Vizir, 1 December, 1888, Ottoman State Archives (Basbakanlik Osmanli Arsivi, BOA)
BOA, Y.A. HUS, 219/61. Quoted in Osmanli Belgelerinde Ermeni-fngiliz Tliskileri, 22.

xoviil Sajd Pasha to Esad Pasha, 14 August, 1888, BOA. HR. SYS. 2781-1/12, 13. Quoted in Osmanli Belgelerine
Gore Ermeni-Fransiz Iliskileri, Volume 1, Osmanli Arsivi Daire Bagkanligi. Yaymn Nu: 67, Ankara, 2004, 150-
151.

i Fehti (from St Petersburg) to Said Pasha, 9 August 1889 and enclosure of the Ottoman Consul at Batum of 30
July 1889, BOA, HR. SYS, 2761/13. Quoted in Osmanli Belgelerinde Ermeni-fngiliz Tliskileri, 190-191.

X Louise Nalbandian, The Armenian Revolutionary Movement: The Development of Armenian Political Parties
(Berkeley & Los Angeles: The University of California Press, 1963), 211.

Xl pyublication information, H nchak, n° 3 (1888), 8.

Xl FQ to Sir Clare Ford, Confidential, ‘Print_Asiatic Turkey’, 23 May 1892, FO 78/4591, folio not numbered.

Xl Claire Mouradian, ‘La Caricature dans la presse arménienne du Caucase, d’un Empire I’autre’, in M. Quarez,
Russie, URSS, 1914-1991, Changements de Regards (Nanterre: BDIC, 1991), 40-47.

XV Stéphanie  Prévost, ‘L’opinion publique britannique et la Question arménienne (1889-1896)
Quelles archives pour quel récit?’, FEtudes arméniennes contemporaines 8 (2016), DOI:
https://doi.org/10.4000/eac.1170.

XV Henry Sidgwick to James Bryce, 4 December 1896, Bryce Papers, Bodleian Library, Oxford, f. 168-169.

Vi “The Armenian Exposure’, The Sheffield Daily Telegraph, 9 September 1896, 5.

XVii <] e Scandale Hentchakiste’, Armenia, 1 January 1897, 4.

XWiil “The Assassination in a London Suburb’, The Daily Express, 29 October 1903, 6. Quoted in Gagik Stepan-

Sarkissian, ‘The Peckham Armenian Martyrs’, The Armenian Institute News 7 (2009), 10.



