
HAL Id: hal-04016005
https://hal.science/hal-04016005v1

Submitted on 5 Jun 2023

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

The BBC and the making of British Public Diplomacy
Houcine Msaddek

To cite this version:
Houcine Msaddek. The BBC and the making of British Public Diplomacy. Mémoire(s), identité(s),
marginalité(s) dans le monde occidental contemporain. Cahiers du MIMMOC, 2022, Censorship and
blind spots: the BBC’s silences, 27, �10.4000/mimmoc.10245�. �hal-04016005�

https://hal.science/hal-04016005v1
https://hal.archives-ouvertes.fr


 

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans
le monde occidental contemporain
Cahiers du MIMMOC 
27 | 2022
Censorship and blind spots: the BBC’s silences

The BBC and the making of British Public
Diplomacy 
The Case of the Corporation’s Arabic Service

Houcine Msaddek

Electronic version
URL: https://journals.openedition.org/mimmoc/10245
DOI: 10.4000/mimmoc.10245
ISSN: 1951-6789

Publisher
Université de Poitiers

Brought to you by Université de Poitiers

Electronic reference
Houcine Msaddek, “The BBC and the making of British Public Diplomacy ”, Mémoire(s), identité(s),
marginalité(s) dans le monde occidental contemporain [Online], 27 | 2022, Online since 24 January 2022,
connection on 05 June 2023. URL: http://journals.openedition.org/mimmoc/10245 ; DOI: https://
doi.org/10.4000/mimmoc.10245 

This text was automatically generated on 16 February 2023.

Creative Commons - Attribution 4.0 International - CC BY 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

https://journals.openedition.org
https://journals.openedition.org
https://journals.openedition.org/mimmoc/10245
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


The BBC and the making of British
Public Diplomacy 
The Case of the Corporation’s Arabic Service

Houcine Msaddek

EDITOR'S NOTE

Houcine Msaddek nous a quittés brutalement durant la relecture et le travail éditorial

pour la publication de ce numéro. Nous avons décidé de publier son travail, avec

quelques modifications éditoriales afin de correspondre aux critères de la revue.

 

Introduction and conceptual framework

1 International radio broadcasting stands out as one of the earliest and most common

institutions  involved  with  cultural  production  to  be  used  by  nation-states  for  the

purpose of projecting a favourable picture of themselves abroad. This first occurred in

the  interwar  period  under  the  guise  of  crude  state-orchestrated  propaganda.  More

recently the idea of national projection came to be repackaged as the trendier idea of

soft power, also called public diplomacy, with international radio broadcasting remaining

the most prominent tool to carry it out until the early 1990s. 

2 The art of influencing international audiences was referred to as public diplomacy for

the  first  time  by  American  diplomat  Edmund  Gullion  in  the  mid-1960s.  This was

considered a timely alternative to the term propaganda, which had acquired negative

connotations. By the time the phrase soft power came into use in the early 1990s, the

notion of reaching out to foreign audiences to influence them needed to be reinvented

in the wake of the dissolution of the USSR. Stephen Nye, who coined the term, defines it

as  “the  ability  to  obtain  preferred  outcomes  by  attraction  rather  than coercion  or

payment”.

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

1



3 In Britain, a similar concept can be traced back to the early 1930s in a short pamphlet

entitled The Projection of England1 written by Stephen Tallents, a civil servant involved in

the burgeoning public relations industry. Neither of the two American concepts appear

in British scholarly literature before 1995. Prior to that, the term used in successive

parliamentary reports or any other authorised assessment of British foreign policy had

always been cultural diplomacy. The new trend of embracing American terminology was

noticed only by the time the term soft power had become something of a buzzword and

public  diplomacy started  to  adapt  to  the  new  era  of  digital  revolution  and  social

networks. Amidst these recent developments, soft power now covers an extensive range

of  activities  that  go  well  beyond  cultural  production.  Consequently,  international

broadcasting as soft power was weakened after it had played a leading role throughout

a major part of the twentieth century. 

4 Unsurprisingly, in the UK, the BBC World Service was expected to fulfil this role when

it was set up in 1932 under the title of Empire Service, although the target audience at

the time was limited to the English-speaking diaspora. The objective of projection was

not implemented until the Corporation undertook its first foray into foreign language

broadcasting  six  years  later.  Meanwhile,  in  an  attempt  to  counter  the  growing

international radio broadcasting propaganda of Nazi Germany and Fascist Italy, British

foreign policymakers recommended the creation of foreign language units within the

BBC. Obviously, Arabic was the most relevant, since Radio Bari and Radio Berlin were

broadcasting mainly in Arabic with the avowed aim of harming British Middle East

interests.  This  is  how  BBC  Arabic,  founded  on  3  January  1938,  emerged  as  the

Corporation’s oldest foreign language service and the largest up to the present day.

Throughout  the  decades,  BBC  Arabic  has  always  held  a  central  position  in  the

development of UK public diplomacy. British efforts to reach hearts and minds in the

Arab world regained momentum at the end of 1937 when negotiations between the

Foreign  Office  and  the  BBC’s  first  Director-General,  John  Reith,  resulted  in  an

agreement to cooperate for the sake of “national interest”. Reith’s attempts to promote

a distinguished model of public service broadcasting in the region had begun earlier in

Egypt and Palestine. The launch of the Cairo and Jerusalem stations was carried out in

partnership  with  the  wireless  technology  inventor  and  entrepreneur,  Guglielmo

Marconi, but without any interference from the Foreign Office, both countries being

under British colonial rule at the time. 

5 A thorough scrutiny of their position as a UK key soft power resource might yield a

wealth  of  data  about  propaganda which is  the  essential  counterpart  to  censorship.

Indeed, propaganda and censorship have often been seen as two sides of the same coin.2

Basically,  censors  suppress  specific  information  and  ideas  whereas  propagandists

supply information and symbols in order to persuade, often providing a misleading

picture. Hence, regardless of the subtleties and reservations often put forward about

propaganda in Britain, the discussions initiated in the mid-1930s by the BBC and the

Foreign Office to launch overseas services within the public body are a case in point.

This paper sets out to assess to what extent a foreign language section of the BBC was

involved in propaganda or some form of silencing.

6 I will, first of all, dwell on these discussions and their lasting effects on the following

decades. To shed light on censorship and blind spots in connection with the BBC as a

soft power resource, I will investigate the Arabic Service’s coverage of three critical

moments in British foreign policy in the Middle East. The 1956 Suez conflict and the

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

2



1991 Gulf war belong respectively to the post war and post-Cold War contexts. Set in

colonial times, the first moment focuses on the first news bulletin ever broadcast in a

foreign language when John Reith oversaw in person the enforcement of his model of

international  public  service broadcasting.  This model revolved around accurate and

impartial  news  and  the  safeguarding  of  the  Corporation’s  independence  from

government.  Reith  insisted  that  the  same  principles  should  apply  to  external

broadcasting  and  be  made  the  cornerstone  of  credibility  for  the  nascent  foreign

language service. 

7 In addition to a  wide range of  secondary sources,  this  paper mainly draws on BBC

Arabic’s  former  journalists’  memoirs  and  the  interviews  they  have  given  to  Radio

Memory, a programme the Service dedicated in 2018 to its own eightieth anniversary

and again more recently to the Corporation’s centenary preparations, also transcribed

and available on the Service’s website. Although those findings should be viewed with

caution due to potential flaws such as failing memory or a tendency to romanticize

facts,  they  are  certainly  proof  that  the  BBC World  Service’s  diasporic  broadcasters

contributed  significantly  to  the  Corporation’s  self-narrative  and  sense  of  its  own

history.

 

1. John Reith’s perception of international
broadcasting

8 In sponsoring the setting up of national radio stations in Egypt and Palestine in 1934

and 1936 respectively,  on the model  of  British public  broadcasting,  John Reith was

certainly a forerunner of British cultural diplomacy through foreign language radio

broadcasting. Initially the Foreign Office showed no great interest in his efforts and

refused  to  finance  a  similar  project  within  the  Corporation  itself.  There  was  also

opposition  from  the  Empire  Service  on  the  grounds  that  it  would  harm  the  BBC’s

reputation of credibility because the use of languages other than English would sound

propagandistic.  Even  as  late  as  1937,  when  discussions  aimed  at  finding  the  most

adequate response to Radio Bari were finally decided upon by the government, the BBC

was not invited to take part. The Foreign Office seemed wary of its independence from

government by virtue of its Royal Charter and seriously envisaged setting up its own

overseas stations, independently of the BBC, notably in Cyprus, to reach the Middle

East. 

9 Eventually,  on  4  October  1937,  John  Reith  was  requested  to  attend  a  Cabinet  Sub-

committee  meeting  in  which  he  reiterated  the  BBC’s  case  for  foreign  language

broadcasting. In that meeting, the Foreign Office insisted that in the case of Arabic, the

newscast should be different.3 The Director-General of the BBC was fully aware that

government  funding  was  contingent  upon  the  idea  of  representing  the  “national

interest” and so, as he wrote in his memo to the sub-committee, “The BBC might have

to show more elasticity and perhaps be more amenable to Foreign Office views than in

the case of other than Arabic language”.4 

10 These  discussions  resulted  in  the  BBC  accepting  to  handle  British  projection

“responsibly”,  by  resorting to  omission of  news,  which,  in  the  view of  the  Foreign

Office,  would be inadvisable in times of  crisis.  In return,  the Service would receive

adequate  additional  financing  and  guarantees  regarding  control  over  broadcasting

content. But was it binding? As a matter of fact, there was no written agreement and

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

3



Reith knew the futility of trusting Foreign Office promises. He nevertheless accepted

what Donald R. Browne dubbed a “gentlemen’s agreement” which would prevail for

decades to come. In an insightful paper on the BBC’s entry in shortwave broadcasting,

Browne wondered why John Reith wanted “the new service so badly, even to the point

of being willing to take it on with no guarantee of increased budget and no assurances

of freedom from Foreign Office interference”.5 His determination was put forward as

the main reason, which, Asa Briggs,  a leading authority on Reith, confirms.6 Reith’s

doggedness  might  also  be  due  to  his  political  ambitions,  as  John  Reith  did  enter

Churchill’s wartime Cabinet and served as Minister of Information.

11 If  the  BBC  entered  international  broadcasting  almost  on  its  own  initiative,

paradoxically, the Foreign Office soon proved keener than the BBC itself to exploit the

Corporation’s  credibility,  which had been earned at  home,  in the field of  emerging

shortwave propaganda broadcasting. In the wake of the Second World War, license fee

revenue was reintroduced in financing all the Corporation’s units except the External

services. The grant-in-aid was consciously meant to keep the BBC subject to Treasury

pressure and Foreign Office whims. The power to decide which specific languages were

to be used and the number of hours they should broadcast per day was also held by the

Foreign Office. 

12 Three  civil  servants  were  involved  in  with  John  Reith’s  international  broadcasting

model:  Stephen  Tallents  whose  pioneering  publicity  work  helped  introduce  public

relations at the BBC and who was influential in convincing the Corporation to adopt the

projection policy;  Kingsley Woods,  Postmaster General  from 1931 to June 1935,  was

given  the  task  of  reorganising  the  Post  Office,  turning  it  into  a  public  utility

independent from government and then asking Reith to enhance the scheme in the

BBC.  The  third,  Robert  Furness  (1883-1954),  served  as  Deputy  Director-General  of

Egyptian State Broadcasting and was Press Officer to the Government of Palestine in

1934. John Reith approached him for his expertise in Arabic. As Louis Allday asserts,7

Furness put forward a nuanced proposal that led to the creation of a modern media

Arabic that quickly characterised BBC Arabic broadcasts and was ultimately adopted by

various Arab national stations. 

13 Like John Reith, all three were nourished by Matthew Arnold’s tradition of high culture

and a paternalist vision of educating the masses.

14 Renewable  every  ten  years,  the  BBC  Royal  Charter  was  extended  to  the  External

services for the first time in 1946. 

15 What distinguished Reith’s  model  of  public  service  international  broadcasting from

previous  and  subsequent  experiments  elsewhere  is  that  other  than  its  presumed

impartiality  and  distance  from  direct  government  influence,  it  also  contained  an

inclusive vision of cultural interchange towards its foreign audiences. John Reith held

to these ideals so much that he sought to convey the spirit of the Corporation’s well-

known triptych, “to inform, educate and entertain” into the external services. Relying

on archival  evidence,  Andrea Stanton shows that in 1938,  BBC Arabic relied on the

Palestine Broadcasting Service  in  Jerusalem and the Egyptian State  Broadcasting in

Cairo for human resources, programming and other forms of expertise.8 

16 Along the same line of thought, evidence given in 1987 to a Foreign Affairs Committee

on Cultural Diplomacy reads:

“The Arab world has come to regard the BBC Arabic Service in certain important

senses as an Arab broadcasting network in its own right […] because it describes the

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

4



world  seen  from  London  as  comprehensively  and  impartially  as  is  humanly

possible.”9

17 The same evidence stressed the key role the Service’s diasporic broadcasters played in

the success of the Reithian model of international broadcasting: “for nearly fifty years

the  Arab-speaking  staff  of  the  BBC  have  been  consistently  striving,  with  notable

success, to have their service perceived as a major Arabic-language radio station.”10

18 Broadcaster  Fouad  Abdel-Razak,  who  entered  Bush  House  (BBC  World  Service

headquarters) in 1986, remembers that it was impossible for new recruits to go up to

the microphone and say, “here is London, the BBC, until six months after you were

trained on that”. Abdel-Razek, who was assigned the task of launching Radio Memory of

which he  produced 62  episodes  in  2018,  mentions  a  gem he stumbled upon in  the

Corporation’s archives that consists of a recording of the great singer Umm Kulthum

addressing her Egyptian fellow citizens from the BBC podium : “my great people” as if

she was a queen and greeting the “patron of art and artists, the late king Faruk”.11 In

another episode he discusses former broadcaster Hassan El-Karmi and his answers to

listeners on his famous programme Kawlon Ala Kawl (Say on Say). When he retired after

forty years of Say on Say, Elkarmi patiently transcribed and printed all the recordings of

his programme. 

19 In  the  final  analysis,  John Reith’s  immediate  aim in  1937  was  to  win  his  model  of

international  public  service  broadcasting  a  large  following  among  “Arab  café

audiences,  (who)  sipped  their  coffee  and  swallowed  Italian  propaganda  with  every

mouthful”, as Cullum A. MacDonald has put it.12 He was nonetheless willing, in the long

run, to adapt it to the enduring dogma of realpolitik so that whenever necessary, the

BBC would turn a blind eye to its funders’ propaganda or censorship, especially when

the stakes for Britain in the Middle East were high: a “this-for-that” exchange culture

this paper will explore throughout BBC Arabic’s history. 

20 The three historical moments to be scrutinised here are expected to shed light on the

BBC’s relations with the British government. 

 

2. The row over the inaugural Arabic broadcast

21 When it aired its first news bulletin on 3 January 1938, the BBC Arabic Service provoked

an upheaval  in  British  political  influence  in  the  Middle  East.  Amidst  the  chorus  of

congratulations  received  in  the  wake  of  that  inaugural  transmission,  Broadcasting

House  was  also  swamped  with  a  torrent  of  disapproving,  concerned  and  grudging

messages  from  various  positions  on  the  political  spectrum  in  Westminster  and

Whitehall, as well as from a number of diplomatic posts in the region. All of it because

of a short but intensely irritating news item that overshadowed a barely sixty-minute

daily transmission, for the daily airing time during the Service’s first year was quite

modest.  The bulletin that caused such a profound and far-reaching effect described

incidents in a Mandatory Palestine under a daily state of emergency: 

“A small battle took place yesterday between a police force and an armed band at

Safad […] A train travelling in the hills near Jerusalem was fired at. […] The IPC [Iraq

Petroleum  Company]  pipeline  was  damaged  […]  A  section  of  railway  track  was

removed today near Jerusalem, but was discovered before any trains passed over”.13

22 Then came the most infuriating item: 

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

5



“Another Arab from Palestine was executed by hanging at Acre this morning by

order  of  a  military  court.  He  was  arrested  during  recent  riots  in  the  Hebron

Mountains and was found to possess a rifle and some ammunition”.14

23 The news item was  broadcast  while  a  strict  British  censorship  during  the  uprising

ensured  that  Palestinian  newspapers  were  closed  for  long  periods  of  time  thus

preventing them from any critical commentary on British military activities. In April

1936, the Arab Palestinians launched a countrywide revolt against British rule and its

official policy of support for Jewish immigration to the country. The rebellion reached

its peak in 1938, before dying out by 1939 with the approaching war in Europe. This was

a substantial revolt requiring the deployment of a remarkably large British force. The

British government appointed a royal commission headed by Lord Peel in October 1936.

On  7  July  1937,  the  Peel  commission  recommended  the  partition  of Palestine  into

Jewish and Arab states.  The incidents  and subsequent executions mentioned in the

news bulletin arguably meet the definition of atrocity, according to historian Mathew

Hughes.15 They have not been widely discussed over the decades but they do appear in

printed  primary  records  and  in  subsequent  TV  programmes,  an  episode  of  BBC  1

Timewatch entitled “Palestine: The First Intifada”, broadcast on 27 March 1991, being the

most notable. Such an instant announcement on a wireless transmission aimed at that

very region was highly embarrassing for the colonial authorities and the Foreign Office

alike. 

24 The  skirmishes  between  the  BBC  and  the  British  Government  over  that  inaugural

broadcast  might  be  seen  as  the  pioneering  embodiment  of  John  Reith’s  vision  of

“national projection”. On the face it, the Corporation did not hide its satisfaction as

George Rendel, one of its senior officials, asserted: “the fact that we had not concealed

this item of news was a guarantee of our statement that our news would be straight

news, and not carefully selected for the audience”.16 Then he added: “However, we are

now faced with the great difficulty that practically all  news from Palestine must be

intensely painful to the Arabs and can only send our stock down still further in the

Middle  East”.17 J.B.  Clark,  Director  of  the  Empire  Service,  objected  to  the  Foreign

Office’s protests and anger, saying: 

“The omission of unwelcome facts of news and the consequent suppression of truth

runs counter  to  the Corporation’s  policy  laid  down by appropriate  authority.  If

external bodies wish the Corporation to modify an established policy, under which I

have been directed to guide our new Service, suitable representations should be

made in the appropriate quarter”.18

25 Yet, the BBC could not merely wave the principle of independence from government as

an impassable red line. The founder of the British Council,  Reginald Leeper, who in

early 1938 was assistant under secretary of state with a special brief for propaganda,

wondered ironically: “Is the BBC to broadcast to the Empire the execution of every Arab

in Palestine? It seems to me unnecessary, though I suspect that it gives their conscience

a warm glow.” Peter Partner in his book, Arab Voices, reports that a week later Reginald

Leeper mentioned a severe warning he had addressed to Clark and his aides in the new

foreign language service: 

“I  reminded  them  to  their  undertaking  to  work  in  the  closest  touch  with  the

Foreign Office in connection with the Arabic broadcasts, which had to be regarded

as something quite separate from Home and Empire news. I also emphasised the

need for selection and omission of news ... In general I think the BBC are ready to

fall in with our wishes, but it may take time to get things working smoothly”.19

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

6



26 Indeed, an agreement was reached in a matter of days. It insisted that translations of

Arabic  news bulletins  would be sent  daily  to  the Foreign Office.  Fortnightly  liaison

meetings were also agreed on.

 

3. The 1956 Suez Crisis: dark spots in the coverage of
a nine-day war

27 On  26  July  1956  the  Egyptian  President,  Jamal  Abdul-Nasser,  announced  the

nationalisation  of  the  Anglo-French  Suez  Canal  Company.  In  the  wider  Cold  War

context, the vital Suez trade route was seen at the time as a strategic bridge between

Europe, Asia and Africa and an invaluable key to British security and oil supplies. While

the  crisis  lasted  for  six  months,  actual  warfare  (dubbed  in  the  Arab  media  as  the

Tripartite Aggression, referring to Britain’s flawed secret plan with France and Israel for

military action) did not exceed nine days. The United States issued warnings to the

three nations to abandon their campaign and withdraw from Egyptian soil, which they

did by late December. For British Prime Minister, Anthony Eden, the Suez crisis ended

not just in failure but also in humiliation and loss of office.

28 Coming from the Americans, it was a bitter pill to swallow for the British. As a matter of

fact, the Foreign Office’s misconception was that the presumed “special relationship”

meant a shared agreement on regional policy.

29 The Anglo-American tensions also affected international radio broadcasting. Alleged

American assistance in the expansion of Egyptian radio facilities in the mid-1950s20 was

regarded  by  the  British  government  as  the  last  straw.  The  Prime  Minister  was  so

desperate  that  his  decisions  were  increasingly  reminiscent  of  First  World  War

censorship.  His  first  moves  targeted  the  BBC.  In  fact,  the  pressure  exerted  on  the

Corporation by the Foreign Office had become persistent much earlier in the decade in

so far as British Middle Eastern policies were concerned. According to a CIA report on

Iraq in 1950, BBC Arabic broadcasts were “characterised by Iraqis as propaganda, while

BBC English news bulletins were highly trusted”.21 This mistrust and bias in reporting

increased  during  the  Suez  crisis.  The  interviews  and  memoirs  of  prominent  1950s

Arabic Service broadcasters describe a collective withdrawal, on the first day of the

war, of the numerous staff members originally from Egypt. As for the star announcer

Muneer  Shemma,  his  memoir  describes  a  more  spectacular  resignation.22 But,  still,

Anthony Eden did not hide his dissatisfaction with the Corporation’s coverage in the

region and wanted it to take a more partisan stance. As usual, government pressure on

the BBC took the form of threats of cuts to the grant-in aid. Yet, the results fell short of

Eden’s expectations. The Corporation stuck to its oath of impartiality. The “gentlemen’s

agreement”, for once, did not seem to work, which led the Foreign office to resort to a

policy of investing in government-owned “sleep stations”, “at the ready” for times of

crisis. Obviously, Anthony Eden’s lack of trust in the BBC during the Suez crisis pushed

him to turn to black radio broadcasting. The long-standing Cyprus-based Sharq al-Adna

was renamed the Voice of Britain and was given substantial funding to enhance its anti-

Nasser  campaign.  This  propaganda  station  operated  under  the  control  of  British

military and intelligence services, although the Foreign Office kept the BBC informed

about its developments, at times asking for technical, administrative and programming

assistance.23 The  IRD and  MI6  received  unprecedented  instructions  from the  Prime

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

7



Minister  to  counter  Egypt’s  pan-Arab messages  instead of  exclusively  attacking the

communists over the Budapest Spring. Ultimately, the Foreign Office lost patience with

the  BBC  when  the  Corporation  and  the  Voice  of  Britain transmitted  contradictory

information to the Arab world because both stations used the same wave frequency. 

30 Following the declassification of Government documents in the mid-1990s, there is no

doubt now about British attempts to co-opt Arab radio stations under its control as part

of its international propaganda efforts in the 1950s. Other than the use of the facilities

of the Iraqi national Radio Station, those of Jordan’s official Hashemite Broadcasting

Station led  to  the  launching of  the  short-lived Radio  Ramallah in early  1956.  Such

efforts aimed at sustaining a vigorous counter-propaganda campaign against Egypt and

creating a direct competitor with its hugely popular Voice of the Arabs station. The

most  striking  fact  about  the  short-lived  Anglo-Jordanian  broadcasting  station  in

Ramallah was the surprising decision to hire Yunis Bahri (1904-1979) as the station’s

top propagandist. As announcer of German Arabic radio during the Second World War,

Bahri had engaged in sharp anti-British rhetoric in remote duels with Muneer Shemma

of BBC Arabic. Bahri was sentenced to death in absentia by the British-controlled Iraqi

authorities  in  late  1939.  Yet,  to  his  employers’  disappointment,  Bahri’s  trademark

tirade Hayia Al Arab was not a spectacular success among an overwhelmingly pro-Egypt

Jordanian population. Nor were they more popular among a wider Arab audience when

re-broadcast by Britain’s Sharq al-Adna facility. 

31 Presumably,  the  political  significance  of  the  Suez  debacle  accredits,  a  few years  in

advance, Dean Acheson’s well-known observation, made during a speech at the Military

Academy, West Point, on 5 December 1962, that “Great Britain has lost an empire and

has not yet found a role”.24 As for its impact on British public diplomacy, it is quite

obvious  that  Eden’s  botched  attempt  at  “hard  power” resulted  in  a  great  deal  of

collateral damage to the reputation of the widely admired British conception of soft

power built  around the BBC’s earliest  overseas service of  which,  ironically,  Anthony

Eden in person,  then Foreign Secretary,  was a privileged witness.  His  utterly failed

foreign policies in 1956 ironically echoed his own theory of straight diplomacy in 1937

when he said: “It is perfectly true, of course, that cultural propaganda cannot remedy

the damage done by a bad foreign policy”.25 

 

4. Silences and censorship in the 1991 Gulf war
coverage

32 On 2 August 1990,  the Iraqi army invaded neighbouring Kuwait,  prompting outrage

from the international community. The United Nations set 5 January 1991 as a deadline

for withdrawal of Iraqi forces. The deadline passed and the following day a twenty-nine

member  US-led  and  UN-backed  coalition  went  into  action.  After  weeks  of  heavy

bombardment, Iraq agreed to all UN resolutions to end the conflict and an armistice

was  signed  on  11  April  1991.  During  the  conflict  the  BBC  found  itself  facing  a

competitor of a new kind: around-the-clock news TV channel CNN which viewed the

war as an opportunity for a historic commercial breakthrough.

33 To address competition, the Arabic Service cleared its schedules to become for the first

time, a rolling news and comment channel. It was granted five extra hours of daily

broadcast and its eighty strong staff (the second busiest at the World Service after the

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

8



English-language unit) had to work harder to safeguard a long-standing reputation of

credibility and impartiality that would suddenly be shaken and thrown into question.

Since Britain was now at war with an Arab nation, the Corporation was bound to invoke

the “gentlemen’s agreement” with the Foreign Office. The latter informally suggested

the Arabic Service remain silent on Britain’s role as a main belligerent in the build-up

to the war. Instead, in its news bulletins, the Arab League, the United-States and the UN

were put forward as the obvious actors of the invasion and restitution of Kuwait. 

34 While the domestic Service and the English unit of the World Service did not show

much enthusiasm about lending a strong hand to the frenzied media chorus in favour

of warmongering, they nonetheless had to follow military reporting guidelines issued

by the Ministry of Defence —like all British media— even if the Corporation denied any

Government effort to influence coverage. During this war the press was shown what

the  government  and  military  thought  was  fit.  The  embed  system  which  was

implemented for the first time, and the daily briefings of General Norman Schwarzkopf,

left little room for reporters to investigate for themselves. Conversely, for the Arabic

service the issue of impartiality became more complex. The war polarized the Service’s

audience into two opposing sides both accusing the BBC of favouring the other side. In

an effort to show a balanced stand, BBC Arabic regularly broadcast reports of what

Baghdad was saying as well as news from the British anti-war movement. Furthermore,

broadcasters on BBC Arabic avoided referring to the Gulf as “the Persian Gulf” or even

simply as “the Gulf”, as was the case on the domestic service. Instead, they knowingly

called it “the Arabian Gulf”. On the other hand, the Service had to drop its usual news

analysis and tried to reduce its role to mere reporting, especially when events on the

ground were likely to worsen the polarisation of its audience. 

35 However, one particular event drew anonymous indignation. Not just the event, but

also the way the BBC reported it: the American army air raid that destroyed a bomb

shelter in the Baghdad suburb of Amiriah on 13 February 1991. 408 civilians were killed

in the attack. Although they recognised that the site had been used as a bomb shelter

during the Iran-Iraq war, Americans said it was a command-and-control bunker. What

shocked most with regard to the heavy toll of civilian casualties was the indecent praise

of  so-called laser-guided  smart  bombs  used  in  the  attack  and  the  clean  precision

bombing rhetoric. BBC correspondent, Jeremy Brown, was one of the first television

reporters  on  the  scene.  He  was  given access  to  the  site  and  found no  evidence  of

military  use.  When  he  reported  live  from  the  Iraqi  capital,  the  news  presenter  in

London gave the impression he believed the US military claim and doubted Brown’s

account.  He  asked him whether  he  could  be  absolutely  sure  there  was  no  military

equipment in the shelter. Brown replied that he could only report what he could see.

To Brown’s obvious disappointment, the presenter cut off the report and turned to the

viewers asserting that Brown was of course subject to Iraq’s reporting restrictions.26

36 As  for  the  Arabic  Service’s  diasporic  broadcasters,  they  soon  became  subject  to

suspicion. Or so it seemed to the New York Times reporter when he quoted the Deputy

Head of the Service:

“News bulletins from the central newsroom, which we translated into Arabic by the

unit were translated back into English to see if a slant had been added in Arabic. We

monitored our current affairs  output from August  to Christmas.  In the end,  we

found it was all-pretty straight, but we needed to do it”.27

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

9



37 More anecdotally, when the reporter asked: “what, if anything was omitted these days?

The senior staff replied: ‘Impossibly cheerful love songs […] And Western rock music—

not because it’s Western; it’s just inappropriate’”.28

38 Abdel Razek Hijawi,  a former diasporic broadcaster of the Service during the crisis,

provides a different version of events with regard to the institution’s confidence in its

native members of staff. He claims he gave an interview to the dissident Speaker of the

Kuwaiti  Parliament  who  was  in  London  when  Iraq  was  occupying  Kuwait.  In  this

interview the dissident politician criticised the Kuwaiti government and the Emir. As

news director, Abdel Razek Hijawi says that he broadcast it although he admits it was

an editorial mistake considering the principle of “national interest”: 

“I admit an editorial mistake here, but I do not regret it: I should have consulted

Sami  Haddad,  director  of  news  programs,  and  I  did  not.  This  on  my  part  was

snappy, but I suspect if I had consulted him he would have decided to avoid the

headache. (…)

I was in a training course and it was supervised by a recently retired BBC journalist.

He saw me from the Arabic section and said to me: Hurray! You are the ones who

caused all this headache because of the interview with the Speaker of the Kuwaiti

Parliament! He didn’t know I was personally responsible. And the man added: The

interview was translated into English and studied at the highest levels, because the

Foreign Office had conveyed its objections and the objections of the Kuwaitis to the

interview. Importantly, it was decided in the end that the interview had no written

problem.

I  was  happy  that  the  senior  officials  took  over  the  response  to  the  external

authorities themselves without consulting us. No one in the Arabic Service knew of

the headache caused by the interview. That is the BBC at its best.”

39 Taken at face value, the account seems gently steeped in the Reithian model of public

service broadcasting. Yet, the former broadcaster’s depiction of the “national interest”

in times of crisis seems to ignore the most obscure layers of the so-called “gentlemen’s

agreement”.

 

Conclusion

40 The long history of the BBC World Service as soft power vehicle has been anything but a

bed of roses. However jealous of its independence and its widely respected and trusted

international broadcasting, the BBC did come to a number of dubious agreements with

the  Foreign and Commonwealth  Office regarding the  Middle  East.  In  October  1968,

while  UK foreign policymakers were concerned about the government’s  decision to

withdraw  British  military  forces  from  ‘east  of  Suez’,  the  Information  Research

Department (IRD), a shadowy section created within the Foreign Office in 1948 to fight

the propaganda battle with the Soviet Union, persuaded news agency Reuters to set up

a reporting service in the Middle East, funding it secretly via the BBC. It was not until

January 2020 that the Corporation finally made the secret deal public in a short article

on its website following the disclosure, a few days earlier, of the relevant documents at

the National Archives headquarters in Kew. The article reads: “an ‘unorthodox’ plan

was hatched which involved the BBC paying ‘enhanced subscriptions’ to Reuters for

access to its news copy, on the basis that the Treasury would then compensate the

BBC's government-funded international services for the extra cost”, insisting that only

three then senior BBC staff were to know the real purpose of the scheme.29

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

10



41 Often  treated  as  peripheral  in  public  service  broadcasting  studies,  the  BBC  World

Service has contributed immensely to the Corporation’s well-established reputation.

The Corporation’s international broadcasting model, imagined by its founding father in

the 1930s, has proved resilient. Despite its blind spots over the decades, the BBC still

holds a prominent position as global soft power.

BIBLIOGRAPHY

ʿAbd Al-rāziq Fuʾad. “‘Dhākira Idhāʿa’ wa-l-ṣundūq al-aswad” [“Radio Memory”: The black box], 

BBC Arabic [on line], 23/01/2018, https://www.bbc.com/arabic/42750663.

Allday, Louis. “The Establishment of BBC Arabic and Egyptian”, in Blog Nahwy, Asian and African

Studies, [on line], https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-

arabic-egyptian-nahwy.html

Al-Rawi, Ahmed. “The Development of British Public Diplomacy in the Arab World”, in Arab Media

& Society, [on line], https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-

diplomacy-in-the-arab-world/ 

Bahrî, Yûnus. “Foiling Espionage in Berlin Radio’s Arabic Service”, 1956, The Journal of Historical

Review, Vol.19, n° 1, 2000, p. 32

Briggs, Lord Asa. The Culture of the BBC : A Personal Appreciation », in Revue LISA/ LISA e-journal,

[on line], http://journals.openedition.org/lisa/662, mis en ligne le 1er janvier 2004.

Browne, Donald. “Going International: How BBC Began Foreign Language Broadcasting”, 

Journalism Quarterly, vol. 60, n° 3, 1983, p. 425-432.

Boyd, Douglas A. “Sharq Al-Adna, the Voice of Britain: The UK’s Secret Arabic Radio Station and

Suez War Propaganda Disaster”, International Communication Gazette, vol. 65, 2003, p. 443-455.

Candea, Matei. “Silencing oneself, silencing others”, in Terrain n° 72, November 2019, [on line], 

http://journals.openedition.org/terrain/18773 

House of Commons, Foreign Affairs Committee. “Conclusions, Committee on Arabic Broadasting”,

Minutes of Evidence, Session 1987-88, 1937.

Hughes, Mathew. “From Law and Order to Pacification: Britain’s Suppression of the Arab Revolt

in Palestine, 1936-1939”, Journal of Palestine Studies, vol. 2, 2010, p. 6-22.

Jenks, John. British Propaganda and News Media in the Cold War, Edinburgh, University Press, 2006,

176 p., ill.

MacDonald, Cullum A. “Radio Bari: Italian Wireless Propaganda in the Middle East and British

Counter-measures 1934-1938”, Middle Eastern Studies, vol. XIII, n° 2, 1977, p. 195-207.

Nye, Joseph. “Soft power: the origins and political progress of a concept”, Palgrave Communication,

n° 3, 2017.

Reith, John. Broadcast over Britain, London, Hodder and Stoughton, 1924, 231 p., ill.

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

11

https://www.bbc.com/arabic/42750663
https://www.bbc.com/arabic/42750663
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
http://journals.openedition.org/lisa/662
http://journals.openedition.org/lisa/662
http://journals.openedition.org/terrain/18773
http://journals.openedition.org/terrain/18773


Rosenbaum, Martin. “How the UK secretly funded a Middle East news agency”, in BBC website [on

line], https://www.bbc.com/news/uk-politics-50637200

Partner, Peter. Arab Voices, The BBC Arabic Service, 1938-1988, London, BBC External Services, 1988,

165 p., ill.

Shemma, Muneer. “Tales of an Ageing Palestanian Memoir”, Alquds, 2009-2010.

[In a previous paper I mentioned a Jordanian publishing house for the Memoir. This publication

never materialised and therefore my source remains the online Alquds newspaper to whom the

author had entrusted his stories in instalments four years before he passed away in 2013.]

Stanton, Andria. “Can Imperial Radio be Transnational? British Affiliated Arabic Radio

Broadcasting in the Interwar Period”, History Compass, vol.18, n° 1, 2020, ill.

Stead, Deborah. “BBC Is Expanding its Arabic Radio Broadcasts”, New York Times, 18 February

1991, Section 1, p. 34, ill.

Tallents, Stephen. The Projection of England, London, Faber and Faber, 1932, 48 p., ill.

Taylor, Philip M. “British official attitudes towards propaganda abroad, 1918-1939”, in 

Propaganda, Politics and Film, 1945-1945, London, Palgrave Macmillan, 1982, p. 23-49.

Taylor, Philip M. Munitions of the Mind: a History of Propaganda from the Ancient World to the Present

Day, Manchester, University Press, 1990-1995, revised edition 2003, 344 p., ill.

US Central Intelligent Agency. “Iraq, religion, Education, and Public Information”, Section 43,

Washington D.C, 1950, 31 p., ill.

Vaughan, James. “Propaganda by Proxy?: Britain, America and Arab Radio Broadcasting,

1953-1957”, Historical Journal of Film, Radio and Television, n° 22, 2002, p. 157-172.

NOTES

1. Tallents, Stephen. The Projection of England, London, Faber and Faber, 1932, 48 p., ill.

2. Taylor,  Philip M. Munitions of  the Mind:  a  History of  Propaganda from the Ancient  World to  the

Present Day, Manchester, University Press, 1990, revised edition 2003, 344 p., ill.

3. House  of  Commons,  Foreign  Affairs  Committee.  “Conclusions,  Committee  on  Arabic

Broadcasting”, Minutes of Evidence, Session 1987-88, 1937.

4. Browne,  Donald.  “Going  International:  How  BBC  Began  Foreign  Language  Broadcasting”,

Journalism Quarterly, Vol. 60, n° 3, 1983, p. 428.

5. Ibid.

6. Briggs, Lord Asa. “The Culture of the BBC : A Personal Appreciation”, in Revue LISA/ LISA e-

journal, [on line], <http://journals.openedition.org/lisa/662>, (consulted 16 January 2021).

7. Allday, Louis. “The Establishment of BBC Arabic and Egyptian”, in Blog Nahwy, Asian and African

Studies. Website of the British Library, [on line], <https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/

the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html>, (consulted 23 December 2020).

8. Stanton,  Andria.  “Can  Imperial  Radio  be  Transnational?  British  Affiliated  Arabic  Radio

broadcasting in the Interwar Period”, History Compass, vol. 18, n° 1, 2020.

9. House  of  Commons,  Foreign  Affairs  Committee.  “Conclusions,  Committee  on  Arabic

Broadasting”, Minutes of Evidence, Session 1987-88, 1937, p.8.

10. Idem, p. 151.

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

12

https://www.bbc.com/news/uk-politics-50637200
https://www.bbc.com/news/uk-politics-50637200
http://journals.openedition.org/lisa/662
http://journals.openedition.org/lisa/662
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html
https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2017/10/the-establishment-of-bbc-arabic-egyptian-nahwy.html


11. ʿAbd Al-rāziq Fuʾad. ""Dhākira Idhāʿa" wa-l-ṣundūq al-aswad" ["Radio Memory": The black

box], BBC Arabic, 23/01/2018, https://www.bbc.com/arabic/42750663. All translations are by the

author of the present article. 

12. MacDonald, Cullum A. “Radio Bari: Italian Wireless Propaganda in the Middle East and British

Couter-measures 1934-1938”, Middle Eastern Studies, vol. XIII, n° 2, 1977, p. 195-207.

13. Peter Partner, Arab Voices, BBC Publications, 1988, p. 18.

14. Ibid, p. 17.

15. Hughes,  Mathew. “From Law and Order to Pacification: Britain’s Suppression of the Arab

Revolt in Palestine, 1936-1939”, Journal of Palestine Studies, vol. 2, 2010, p. 6-22.

16. Partner, Peter. Arab Voices, The BBC Arabic Service, 1938-1988, London, BBC External Services,

1988, 165 p., ill.

17. Idem.

18. Idem.

19. Idem.

20. Vaughan,  James.  “Propaganda by  Proxy?:  Britain,  America  and Arab  Radio  Broadcasting,

1953-1957”, Historical Journal of Film, Radio and Television, n° 22, 2002, p. 157-172.

21. US Central Intelligent Agency. “Iraq, religion, Education, and Public Information”, Section 43,

Washington D.C, 1950, 31 p., ill.

22. Shemma, Muneer. “Tales of an Ageing Palestanian Memoir”, Alquds, 2009-2010.

In a previous paper I mentioned a Jordanian publishing house for the Memoir. Actually, that has

never materialised and therefore my source remains the online Alquds newspaper to whom the

author had entrusted his stories in instalments four years before he passed away in 2013.

23. Boyd, Douglas A. “Sharq Al-Adna, the Voice of Britain: The UK’s Secret Arabic Radio Station

and Suez War Propaganda Disaster”, International Communication Gazette, vol. 65, 2003, p. 443-455.

24. Ratcliffe, Susan. Oxford Essential Quotations. 2017. eISBN: 9780191843730.

25. Al-Rawi, Ahmed. “The Development of British Public Diplomacy in the Arab World”, in Arab

Media  &  Society,  [on  line],  <https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-

public-diplomacy-in-the-arab-world/>, (consulted 23 December 2020). 

26. Report aired on BBC 1, 14 February 1991, 6 pm news.

27. Stead, Deborah. “BBC Is Expanding its Arabic Radio Broadcasts”, New York Times, 18 February

1991, Section 1, p. 34, ill.

28. Ibid.

29. Rosenbaum, Martin.“How the UK secretly funded a Middle East news agency”, in BBC website 

BBC [on line], <https://www.bbc.com/news/uk-politics-50637200>, (consulted 3 January 2021).

ABSTRACTS

This  article’s  rationale  is  that  the  Arabic  Service  of  the  BBC holds  a  special  position  in  the

development  of  British  public  diplomacy  and  that  such  a  position  has  its  roots  in  the  1937

negotiations  between the  BBC and the  Foreign Office  that  led  to  its  creation in  1938.  These

discussions resulted in the BBC’s willingness to handle the task of British projection responsibly,

that is to say resorting to the omission of news which in the view of the Foreign Office would be

inadvisable in times of crisis. The article seeks to show that this non-written agreement prevailed

in the following six decades and is still valid up to the present day. 

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

13

https://www.bbc.com/arabic/42750663
https://www.bbc.com/arabic/42750663
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.arabmediasociety.com/the-development-of-british-public-diplomacy-in-the-arab-world/
https://www.bbc.com/news/uk-politics-50637200
https://www.bbc.com/news/uk-politics-50637200


The paper investigates the coverage of three moments of crisis in the history of British foreign

policies  in the Middle  East.   The first  moment concerns the controversial  news bulletin of  4

January 1938, the very first BBC broadcast in a foreign language. The other two moments relate

to the Suez crisis and the first Gulf war. 

The article’s main line of inquiry therefore is to offer specific insights into the notion of soft

power mediated by diasporic Arab broadcasters in circumstances when the stakes were high for

Britain in the Middle East. The aim is to assess both the resilience and the ambiguities of John

Reith’s  vision of  British projection through a model  of  broadcasting of  his  own making in a

sensitive and complex region for the country’s formal diplomacy.

Le Service arabe de la BBC occupe une position particulière dans l’émergence et les mutations de

la  « diplomatie  culturelle »  britannique.  La  question  d’étendre  à  la  diffusion  en  langues

étrangères le principe d’impartialité et de la distance de l'influence directe du gouvernement

s’est d’emblée posée dans les négociations en 1937 entre la BBC et le Foreign Office qui ont conduit

à  la  création  du  service  arabe.  La  BBC devait  s’acquitter  de  la  « projection  britannique »  de

manière  responsable,  c’est-à-dire  omettre  des  informations  susceptibles  d’embarrasser  le

gouvernement. Cet article montre que cet accord non écrit a prévalu au cours des six décennies

suivantes. L’analyse des émissions en langue arable pendant 3 moments de crise dans l'histoire

de  la  politique  étrangère  britannique  au  Moyen-Orient  vient  en  appui  à  cette  recherche.  Le

premier concerne le bulletin d’information controversé du 4 janvier 1938, le tout premier diffusé

en langue étrangère. Les deux autres concernent la crise de Suez, et la première guerre du Golfe.

Cet article propose ainsi d’explorer la notion de soft power telle qu’elle a été développée à la BBC

par des journalistes de la diaspora arabe dans des circonstances où les enjeux étaient importants

pour la Grande-Bretagne. L’objectif est de scruter à la fois les ambiguïtés et le degré de résilience

de la vision Reithienne d’une diplomatie culturelle opérant à travers un modèle de radiodiffusion

que  John  Reith  avait  lui-même  conçu  pour une  région  si  sensible  et  si  complexe  pour  la

diplomatie formelle de la Grande-Bretagne.

INDEX

Keywords: BBC Arabic, censorship, public diplomacy, international broadcasting, Middle East,

Reithian model

Mots-clés: service arabe de la BBC, soft power, Moyen Orient, censure, radiodiffusion

internationale, modèle Reithien

AUTHOR

HOUCINE MSADDEK 

INSA, Strasbourg

Les travaux de recherche de Houcine Msaddek portent sur la société britannique contemporaine,

en particulier le mouvement syndical, les médias et l’analyse de discours. Il est l’auteur d’une

thèse sur la presse syndicale britannique et l’intégration européenne.

The BBC and the making of British Public Diplomacy

Mémoire(s), identité(s), marginalité(s) dans le monde occidental contemporain, 27 | 2022

14


	The BBC and the making of British Public Diplomacy
	Introduction and conceptual framework
	1. John Reith’s perception of international broadcasting
	2. The row over the inaugural Arabic broadcast
	3. The 1956 Suez Crisis: dark spots in the coverage of a nine-day war
	4. Silences and censorship in the 1991 Gulf war coverage
	Conclusion


