
HAL Id: hal-03917420
https://hal.science/hal-03917420

Submitted on 8 Jan 2023

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

France’s very own Murdoch Money, media, and
campaigning

Valérie Robert

To cite this version:
Valérie Robert. France’s very own Murdoch Money, media, and campaigning. Journalistik, 2021.
�hal-03917420�

https://hal.science/hal-03917420
https://hal.archives-ouvertes.fr


Edition 2/2021, Essay

France’s very own Murdoch Money, media, and campaigning

by Valérie Robert

Abstract: In recent years, France has not only seen an upheaval of its party system, but also changes in its
media landscape. The in@uence of large corporations and entrepreneurs might endanger internal freedom of
the press and reinforce a political shift towards the right. This article analyses current developments on the
French media market as the election campaign gets underway, with a particular focus on the conglomerate
TF1 and billionaire Vincent Bolloré.

France ranks 34th on the latest Reporters Without Borders press freedom index. The Scandinavian countries
and Costa Rica are in the top Mve, Germany is in 13th place. What are the reasons for France’s relatively poor
rank? One is police violence against journalists during protests, especially those against the Global Security
Act (cf. Balmer 2020; Pantel 2020). This law has now come into force, but without a paragraph that would
have made it a criminal oXence to publish footage of police operations with the intention of psychologically or
physically harming police oYcers. Journalists’ organisations as well as numerous members of parliament
considered this regulation an encroachment on the freedom of the press because it would eXectively have
prohibited Mlming any police operation. Now the Constitutional Council has overturned the paragraph, but
only because it was too vague; the Council did not cite freedom of the press in its reasoning.

Reporters Without Borders (2021), however, also expressed concern about internal press freedom: »Editorial
independence continues to be a sensitive issue because media ownership is concentrated, and there is a
tendency to incorporate media outlets into commercial enterprises with other economic interests, which
encourages con@icts of interest that feed mistrust of the media.«

To understand the situation of journalism in France, it is necessary to consider ownership structures, the
power of industrial groups, and how they are intertwined with the state and politics. This also explains the
success of new media such as »Mediapart«, which advertise independence from corporations and advertising
as their identifying feature (Robert 2011: 128-129). To illustrate the interdependencies within the triangle of
money, media, and politics, I will focus on three important players, namely the conglomerate TF1, billionaire
Vincent Bolloré, and President Macron. A topical occasion for such an analysis is the (partial) withdrawal of
the German Bertelsmann group from the French market, which has left it in turmoil.

Prisma Media, a former German publisher

!

!

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

1 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/landing-page/
https://journalistik.online/en/landing-page/
https://journalistik.online/en/category/edition-2-2021/
https://journalistik.online/en/category/edition-2-2021/
https://journalistik.online/en/category/essay-en/
https://journalistik.online/en/category/essay-en/
https://www.facebook.com/journalistik.online/
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


France’s largest magazine publisher Prisma Media was founded by Gruner + Jahr in 1978 and has left a strong
mark on the French market (see Robert 2013: 367). The publisher has now been sold to Vivendi, of which
Bolloré is a major shareholder. Bolloré’s own corporation is actually a transport and logistics enterprise (the
largest port operator in Africa), but it has spent the last 15 years investing heavily in media, such as television,
radio, magazines, and free newspapers. Through Vivendi, Bollore determines the programming and general
direction of Groupe Canal Plus, which includes not only pay tv channel Canal+, but also, among others, the
small channel CNews.

In television, the Canal Plus group holds a market share of 7.2 percent, CNews has 2.2 percent, behind
BFMTV, the ever less dominant top dog among news channels, which holds 2.6 percent (BFM, by the way, is
owned by billionaire Patrick Drahi, main shareholder of the telecommunications group Altice). As main
shareholder of the Lagardère group (originally an air travel sector company), which also owns a number of
media, Bolloré also de facto controls the radio station Europe 1 (cf. Garrigos/Roberts 2021b). Europe 1 has
recently seen ratings drop and is in crisis with a market share of 4.5 percent. However, the radio station
remains an important brand and is already contemplating possible synergies with CNews. A political
transformation is also underway.

An engagement
Bertelsmann originally also wanted to sell its shares in Groupe M6, which includes M6, France’s third
television channel with a market share of 9.1 percent[1] (#footnote-000), as well as smaller channels and the RTL
radio family. Numerous media groups had oXered to buy it: Bolloré with Vivendi; Czech coal billionaire
Kretinsky, who already owns several magazines and has an indirect stake in Le Monde; telecommunications
entrepreneur Xavier Niel (along with Matthieu Pigasse and Pierre-Antoine Capton; Niel and Pigasse are major
shareholders in Le Monde, and Niel also owns several regional newspapers); and the Italian group Mediaset.
In the end, however, Bertelsmann changed its mind and Groupe M6 is now to merge with the TF1 television
group. The latter holds a market share of 27.5% in the television sector. Its @agship is France’s Mrst television
channel with a share of 19.9%. TF1’s main shareholder is the global construction company Bouygues, which is
to control the new group, while Bertelsmann will remain represented.

The »engagement« of those two long-standing rivals in French free-to-air television is still subject to scrutiny
by the Competition Authority and regulator CSA, as the new entity would have a 42 per cent share of the
television market and thus dominate a large part of the advertising market. Public broadcasters have a total
market share of only 28.2 percent. Presumably, Bouygues and Bertelsmann also hope to push through a new
course in concentration limits, which they consider necessary in the face of dominating new players like
Net@ix (see Renault 2021). While the stations TF1 and M6 are to continue to exist, each with their own
programming, pluralism in political reporting could be endangered – for example, by TF1 exerting in@uence
on the radio stations of Groupe M6. Among them, RTL, with a market share of 12.4 percent, is the second
major radio station in France after public broadcaster France Inter (13.3 percent).

Apart from Bertelsmann and Mediaset, all other players in this game of »media monopoly« (Klimm 2021) were
industrialists from other sectors who invest in media. This intertwining of information and economic interests
is a potential threat to both internal press freedom and pluralism (cf. Chupin et al. 2012: 105, 110; Robert

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

2 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


2011: 68, 156). Industrialists in@uencing reporting in their media in their own interest is a phenomenon we
know from Bernard Arnault (LVMH) or Dassault (the armaments group which owns Le Figaro). In some media,
such as Le Monde, the editorial board is legally protected from interference by its main shareholders, but this
is an exception. The fact that such statutes are considered necessary in the Mrst place betrays a lack of
journalistic autonomy in France.

The French state (or even other states) is a major customer of some of these groups, which means: »Media
acquisition indeed appears a means to in@uence certain governmental decisions with politicians who seek
positive media coverage.« (Chupin et al. 2012: 109f)

Bolloré’s media empire versus TF1, the old bogeyman
As disquieting as the merger of TF1 and M6 may be, the steady growth of Bolloré’s media empire is a far
greater concern for public and political life in France. Just a decade ago, no one would have thought that the
news of this merger would be met with a sense of relief, because things could have been even worse, namely
a takeover by Bolloré. When the public broadcaster TF1 was privatized in 1986, it was sold to the large
construction company Bouygues. It quickly became clear what Bouygues hoped to gain from this purchase:
ProMt, for sure, but also political in@uence.

TF1 developed into a conservative channel that engaged in election campaigning with fear-mongering pieces
on security and crime, which favored the political right. TF1 continues to follow this line, but people have
become accustomed to it. Compared to Bolloré, TF1 is now perceived similarly as Jacques Chirac was in
comparison to Jean-Marie Le Pen in the 2002 Presidential election: the lesser, familiar evil.

With Bolloré, there is no inner freedom of the press. Instead, there are witch hunts. Fear reigns amongst the
staX of Groupe Canal Plus. Criticism is unwelcome (cf. Garrigos/Roberts 2021a). In the spring of 2021, more
than 20 (out of 120) journalists were ousted from the sports department for »disloyalty« after they expressed
solidarity with a journalist who was Mred for making fun of Pascal Praud (CNews). Externally, Bolloré Mghts any
attempts at critical coverage about his group by Mling defamation lawsuits, which puts considerable pressure
(also Mnancially) on investigative media (cf. Aveline 2021). Bolloré’s own media, of course, never criticize his
dealings or business partners, but always cover them in positive terms. At Prisma Media, especially its
business magazine Capital, journalists fear editorial intervention and a »CNews-ization« of their outlet (Cohen
2021).

CNews, an »opinion news channel«
The news channel CNews emanating from former channel iTélé in 2016. A large part of the editorial staX went
on strike for weeks, protesting the hiring of a show host who had been accused of sexually exploiting minors.
Three quarters of the journalists had to leave. Bolloré was rid of rebellious staX members and free to
implement his guiding principles: savings, proMt, politics.

There are numerous news channels in France, including CNews, BFM, and LCI from the TF1 group. All feature

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

3 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


more or less the same characteristics: News in real time, hardly any background or costly investigative pieces,
but instead, inexpensive talk shows (cf. Eustache 2021). Media historian Lévrier speaks of »commentary
channels« (Lécuyer 2021). CNews program director calls them »opinion news channels« (Ubertalli 2021).
Polemics and pointed phrases are being recycled, adopted by others, especially on social media, and take on
a life of their own, boosting the proMle of both the guests and the channel, leaving both in a state of mutual
interdependency (cf. Eustache 2021).

At CNews, it’s also talk shows that generate ratings and brand the network’s identity: L’heure des pros with
former sports journalist Pascal Praud, airing every day at 9 am and 8 pm, and Face à l‘info with Eric Zemmour
at 7pm. Both follow the mantra: »The more provocative and hateful the attacks, the better« (Schwarz 2021).
Thanks to this strategy, the channel increased its market share by 0.8 percentage points within a year. In May
2021, it Mrst began surpassing BFM’s market some on certain days. At times, Face à l‘info with Eric Zemmour
attained 4.9 percent. Praud’s show often achieves ratings of around 10 percent. The media response to these
shows also contributes signiMcantly to the channel’s visibility.

»Competitive symbiosis«
CNews is often compared to Fox News because it trivializes far-right ideas (see Cassini 2021). It rails against
the usual pet peeves of right-wing populism: Islam, so-called »Islamo-Leftism«, (immigrant) crime, which is
allegedly bringing the country to the verge of civil war, political correctness, the supposed ›Cancel Culture‹,
feminism, decolonialism, gender, etc. The station presents itself as a »thermometer of society« (Sallé 2021)
and the mouthpiece of a »silent majority«, a champion of freedom of expression Mghting a supposed
language and thought police. On the other hand, they welcome actual restrictions on the freedom of the
press when they are imposed by the state and the police, since they only aXect alleged Leftist or »Islamo-
Leftist« agitators.

One of the stars at CNews is publicist Eric Zemmour, who »conjures up a civil war against Muslims in barely
veiled terms« (Minkmar 2020) and obsesses over the supposed downfall of France due to the whimsical
notion of a »Great Replacement«. Zemmour has greatly increased the market share of CNews: »Ratings are
rising thanks to hate and incitement of hatred« (Garrigos/Roberts 2019). He seems immune to the fact that
the publicist has repeatedly been convicted of inciting racial hatred – he is there because Bolloré personally
wants him to be (see Garrigos/Roberts 2019).

Thus, CNews has become a political player that makes no secret of its ambitions to play a major role in the
upcoming election campaign. Does that make it »a thorn in the side« of French President Emmanuel Macron
(Wüpper 2021)? Only partially. Sure, CNews is spreading far-right talking points, but that is not exactly an
inconvenience to Macron. Right-wing extremism must be vociferous so that Macron can present himself to
left-wing or moderate right-wing voters as the last bastion against it and thus the only alternative, as he did in
2017. And CNews provides just that. Media historian Alexis Lévrier comments: »Macronism, that’s Anti-
Lepenism. This is why Macron needs Le Pen to exist.« (Lécuyer 2021)

At the same time – »en même temps«, as the President likes to say – Macron’s government is occupying Le
Pen’s themes, such as homeland security and Islam, and he needs CNews for that, too – to reach right-wing

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

4 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


voters. The relationship between Macron and CNews can be described as a »competitive symbiosis«
(Lachenmeier 2007: 62). Incidentally, Macron is in contact with CNews journalists, and he even exchanges text
messages with Praud (see Chemin 2021). It is undeniable that the public debate is drifting strongly towards
the radical right. But that is not just due to obviously far-right media such as Valeurs Actuelles or CNews or Le
Figaro: Macron’s government is also doing its part, especially Interior Minister Gérald Darmanin.

»Our regulars’ table«
Members of the government and Macron’s party are ever more frequent guests on CNews, even on
Zemmour’s show. Their reasoning is this: »CNews is the channel of 2022. Think what you will of Praud, but it’s
our regulars’ table, so we have to go and face the debate.« (Le Courrier picard 2021) Boycotting the channel is
becoming increasingly diYcult for any party. Even the radical left-wing party LFI often appears on Praud’s
show. The Greens only avoid Praud’s and Zemmour’s shows. Conservatives, on the other hand, welcome the
fact that »right-wing voters Mnally have a channel that appeals to them« (Vigogne 2021) – as if that hadn’t
already been the case with TF1 and BFM.

By the way, CNews is not the only channel among Bolloré’s media that has become a watering hole for
politicians. On channel C8, the nightly show TPMP, which reaches up to 1.5 million viewers, is a hot ticket.
Host Cyril Hanouna is known for stupidly vicious, misogynistic, or homophobic jokes; the channel was even
Mned to the thune of three million euros. Nevertheless, Bolloré is holding on to him. He has become an
inevitable stop on politicians’, and especially Macronists’ talkshow rounds as they hope to connect with young
voters and »everyday« French people. Minister of Citizenship Marlène Schiappa is virtually a regular on TPMP.
She even thinks that Hanouna ought to moderate the traditional televised debate after the Mrst round of the
Presidential election.

Macron also has a hand in all this – as a former investment banker and former Minister for the Economy,
Industry and Digital AXairs, he knows his way around the industrial groups involved and is very well
connected; he can count on billionaires like Bernard Arnault and Xavier Niel, among others (Cassini/Faye
2021). In the context of the upcoming election campaign, the Macron administration is trying to stop Bolloré’s
empire from growing any further. Thus, the option of a merger between TF1 (a group that is favorable to
Macron) and M6 received support behind the scenes. Even if this merger ends up not going through because
of competition authority concerns, M6 and RTL are protected from Bolloré for the time being. However,
Macron has failed to save Europe 1 from Bolloré (Rose et al. 2020), and it remains to be seen whether the
Lagardère media Le JDD and Paris Match will also fall under Bolloré’s sway. This would be a painful loss for
Macron, since the Sunday newspaper JDD has become his unoYcial mouthpiece in recent years (cf. Klimm
2021).

So what drives Bolloré? ProMt or conviction? Surely, it is both. The political line of his media cannot be
explained by economic calculation only, but is undeniably also driven by political ambition (cf. Eustache 2021).
There is no doubt that Bolloré wants to in@uence the election campaign in favor of the far-right. It remains to
be seen whether he would prefer Marine Le Pen or possibly support the even more radical Zemmour
(according to a poll from February 2021, the latter could garner as much as 13 percent of the vote). In any
case, France now has its own Murdoch – or even its own Hugenberg?

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

5 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


About the author
Valérie Robert (*1968), Dr., is a lecturer and researcher in German Studies at the Université Sorbonne
Nouvelle in Paris. She is in charge of the German-French Master’s program »Transnational Journalism«, which
is oXered jointly with the Johannes Gutenberg University Mainz. Robert’s main research and teaching focus
includes the media systems in Germany and France and their transnational entanglement. Contact:
valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr (mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr)

Translation: Kerstin Trimble

References
Aveline, Paul (2021): Bolloré contre le journalisme: 11 ans de procédures bâillons. In: Arrêt sur images, 1
March 2021. https://www.arretsurimages.net/articles/bollore-contre-le-journalisme-11-ans-de-procedures-
baillons () (28 May 2021)

Balmer, Rudolf (2020): Ohne Bilder keine Anklage. In: taz.de, 23 November 2020. https://taz.de/Filmverbot-
bei-Polizeieinsaetzen/!5727105/ () (4 June 2021)

Cassini, Sandrine (2021): CNews banalise l’extrême droite, comme Fox News l’a fait pour Donald Trump. In:
lemonde.fr, 18 May 2021. https://www.lemonde.fr/idees/article/2021/05/18/cnews-banalise-l-extreme-droite-
comme-fox-news-l-a-fait-pour-donald-trump_6080547_3232.html () (25 May 2021)

Cassini, Sandrine; Faye, Olivier (2021): Emmanuel Macron et la bataille des magnats des médias. In:
lemonde.fr, 26 March 2021. https://www.lemonde.fr/m-le-mag/article/2021/03/26/emmanuel-macron-et-la-
bataille-des-magnats-des-medias_6074597_4500055.html () (5 May 2021)

Chemin, Ariane (2021): »De la questure à l’Elysée, Pascal Praud invité et ménagé par le pouvoir«. In:
lemonde.fr, 6 May 2021. https://www.lemonde.fr/politique/article/2021/05/06/de-la-questure-a-l-elysee-
pascal-praud-invite-et-menage-par-le-pouvoir_6079322_823448.html () (28 May 2021)

Chupin, Ivan; Hubé, Nicolas; Kaciaf, Nicolas (2012): Histoire politique et économique des médias en France.
Paris: La Découverte.

Cohen, Claudia (2021): Chez Prisma Media, l‘appréhension des salariés face à leur nouveau propriétaire
Vivendi. In: leIgaro.fr, 2 June 2021. https://www.leMgaro.fr/medias/chez-prisma-media-l-apprehension-des-
salaries-face-a-leur-nouveau-proprietaire-vivendi-20210602 () (4 June 2021)

Conseil constitutionnel (2021): Décision n° 2021-817 DC du 20 mai 2021. https://www.conseil-
constitutionnel.fr/decision/2021/2021817DC.htm () (2 June 2021)

Eustache, Sophie (2021): Absence d’enquêtes et bagarres de plateau, les recettes de l’information en continu.
In: Le Monde diplomatique, April 2021. https://www.monde-diplomatique.fr/2021/04/EUSTACHE/62981 () (20
May 2021)

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

6 sur 9 02/01/2023 09:35

mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr
mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr
mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr
mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr
mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr
mailto:valerie.robert@sorbonne-nouvelle.fr
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


Garrigos, Raphaël; Roberts, Isabelle (2019): Dehors Zemmour : à Canal+, la motion de la colère. In: Les Jours,
21 October 2019. https://lesjours.fr/obsessions/l-empire/ep129-motion-cnews-zemmour/ () (28 May 2021)

Garrigos, Raphaël; Roberts, Isabelle (2021a): À Canal+, le service des sports en état d’alertes. In: Les Jours, 20
April 2021. https://lesjours.fr/obsessions/l-empire/ep162-alerte-service-sports/ () (28 May 2021)

Garrigos, Raphaël; Roberts, Isabelle (2021b): Europe 1: »Vous êtes déjà salariés de Vincent Bolloré dans les
faits«. In: Les Jours, 11 May 2021. https://lesjours.fr/obsessions/lagardere-heritier/ep10-presentation-projet-
editorial-europe-1-bollore/ () (28 May 2021)

IFOP (2021): Le potentiel électoral d’Éric Zemmour, 18 February 2021. https://www.ifop.com/publication/le-
potentiel-electoral-deric-zemmour/ () (28 May 2021)

Klimm, Leo (2021): Medien in Frankreich; Monopoly der Milliardäre. In: Süddeutsche Zeitung Online, 12 April
2021. https://www.sueddeutsche.de/medien/medien-milliardaere-lvmh-frankreich-bertelsmann-1.5261199 ()

(28 May 2021)

Lachenmeier, Dominik (2007): Die Achtundsechziger-Bewegung zwischen etablierter und alternativer
ÖXentlichkeit. In: Klime, Martin; Scharloth, Joachim (eds.): 1968. Handbuch zu Kultur- und Mediengeschichte
der Studentenbewegung. Stuttgart: Metzler, p. 68.

Le Courrier picard (2021): CNews, nouveau pôle d‘attraction ou de répulsion pour les politiques. In: Le
Courrier picard, dated 31 May 2021.

Lécuyer, Julien (2021): Emmanuel Macron, un président »plus que jamais« jupitérien [Interview with Alexis
Lévrier]. In: Nord Eclair dated 19 May 2021.

Minkmar, Nils (2020): Die Verkorkstheit der anderen. In: Spiegel.de, 21 October 2020. https://www.spiegel.de
/ausland/samuel-paty-mord-an-lehrer-erschuettert-frankreich-essay-a-2af98b4b-7cc4-4f48-87ee-
cf2a4ee5ae01 () (28 May 2021)

Pantel, Nadia (2020): Neues Sicherheitsgesetz löst Protestwelle aus. In: Süddeutsche Zeitung Online, 22
November 2020. https://www.sueddeutsche.de/politik/frankreich-sicherheitsgesetz-proteste-pressefreiheit-
1.5123613 () (4 June 2021)

Renault, Enguérand (2021): Fusion TF1-M6: les enjeux du big bang de l‘audiovisuel français. In: Le Figaro,
dated 19 May 2021.

Reporter ohne Grenzen (2021): France. https://rsf.org/en/france () (3 June 2021)

Robert, Valérie (2011): La presse en France et en Allemagne. Une comparaison des systèmes. Paris: Presses
Sorbonne Nouvelle.

Robert, Valérie (2013): Prisma Presse. In: Colin, Nicole; Defrance, Corine; Pfeil, Ulrich; Umlauf, Joachim (eds.):
Lexikon der deutsch-französischen Kulturbeziehungen nach 1945. Tübingen: Narr, S. 365-367.

Rose, Michel; Barzic, Gwénaëlle; Rosemain, Mathieu (2020): Macron and the moguls: Inside the Mght over a
›French Fox News‹. In: Reuters News, 17 December 2020.

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

7 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


Sallé, Caroline (2021): CNews, le nouveau phénomène médiatique. In: Le Figaro dated 25 May 2021.

Schwarz, Géraldine (2021): Was wir von Frankreich lernen können. In: die tageszeitung, dated 27 March 2021.

Ubertalli, Olivier (2021): CNews: les secrets du succès de la chaîne de Praud et Zemmour. In: LePoint.fr, 8 May
2021. https://www.lepoint.fr/medias/cnews-autopsie-du-succes-de-la-chaine-de-zemmour-et-praud-
08-05-2021-2425505_260.php () (28 May 2021)

Vigogne, Ludovic (2021): L’embarras des politiques face à CNews. In: L’Opinion, 02 June 2021.
https://www.lopinion.fr/edition/politique/l-embarras-politiques-face-a-cnews-245824 () (4 June 2021)

Wüpper, Gesche (2021): Milliardäre bestimmen das Schicksal französischer Medien. In: Börsen–Zeitung,
dated 12 May 2021.

Footnote
1 (#footnote-000-backlink) The Mgures stem from surveys conducted by the Institut Médiamétrie (in May 2021 for
television, in January-March 2021 for radio).

About this article
Copyright
This article is distributed under Creative Commons Atrribution 4.0 International (CC BY 4.0). You are free to
share and redistribute the material in any medium or format. The licensor cannot revoke these freedoms as
long as you follow the license terms. You must however give appropriate credit, provide a link to the license,
and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that
suggests the licensor endorses you or your use. You may not apply legal terms or technological measures
that legally restrict others from doing anything the license permits. More Information under
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en.

Citation
Valérie Robert: France’s very own Murdoch. Money, media, and campaigning. In: Journalism Research, Vol. 4
(2), 2021, pp. 135-143. DOI: 10.1453/2569-152X-22021-11531-en

ISSN
2569-152X

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

8 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000-backlink
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000-backlink
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000-backlink
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000-backlink
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000-backlink
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#footnote-000-backlink
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/


DOI
https://doi.org/10.1453/2569-152X-22021-11531-en

First published online
August 2021

SWITCH LANGUAGE

Deutsch

English

LINKS

Herbert von Halem Verlag

rezensionen:kommunikation:medi
en

BiograMsches Lexikon der
Kommunikationswissenschaft

Journalistikon. Das Wörterbuch
der Journalistik

This site uses cookies to improve your user experience. By continuing to browse the site, you are agreeing
to our use of cookies.

OK Learn more

France’s very own Murdoch | Journalistik https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/

9 sur 9 02/01/2023 09:35

https://journalistik.online/ausgabe-02-2021/frankreichs-eigener-murdoch/
https://journalistik.online/ausgabe-02-2021/frankreichs-eigener-murdoch/
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/
http://www.halem-verlag.de/
http://www.halem-verlag.de/
http://www.rkm-journal.de/
http://www.rkm-journal.de/
http://www.rkm-journal.de/
http://www.rkm-journal.de/
http://blexkom.halem-verlag.de/
http://blexkom.halem-verlag.de/
http://blexkom.halem-verlag.de/
http://blexkom.halem-verlag.de/
http://www.journalistikon.de/
http://www.journalistikon.de/
http://www.journalistikon.de/
http://www.journalistikon.de/
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
https://journalistik.online/en/essay-en/frances-very-own-murdoch/#
http://empty/
http://empty/

