N

N

Why South Africa’s Television is only Twenty Years Old:
Debating Civilisation, 1958-1969

Bernard Cros

» To cite this version:

Bernard Cros. Why South Africa’s Television is only Twenty Years Old: Debating Civilisation, 1958-
1969. Alizés: Revue angliciste de La Réunion, 1996, pp.117-129. hal-03217863

HAL Id: hal-03217863
https://hal.science/hal-03217863

Submitted on 5 May 2021

HAL is a multi-disciplinary open access L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
archive for the deposit and dissemination of sci- destinée au dépot et a la diffusion de documents
entific research documents, whether they are pub- scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
lished or not. The documents may come from émanant des établissements d’enseignement et de
teaching and research institutions in France or recherche francais ou étrangers, des laboratoires
abroad, or from public or private research centers. publics ou privés.


https://hal.science/hal-03217863
https://hal.archives-ouvertes.fr

Alizés (rrade winds)

Revue Angliciste de La Réunion

Taboos

"

Octobicn 1996

’ P /4 .
Pacalte dea Lettres ot Seiences Wrmainc

Uentvencdté de ta Béunton (Frameel



Why South Anica s Teleuision o
Only Twenty VYears Old:
Debating (ivilisation, 1958 -1969

We must not forget that in Europe the climate is such that
young people have to stay mdoors, and it may be an advantage
to those countries to have television in order to keep the vouth
oceupied. In America, where the climate is better, a different
argument applies. There the young people are running so wild
on the streets that they have to be enticed back into the home
by television. In South Africa, however, where we have such a
lovely elimate, why should our youth be kept indoors?

{Hon. M. van der Merwe, House of Assembly, 22 May 1963).

¢ debate over the introduction of television in South

Africa gained impetus at the end of the 1950s and coinci-

ded historically with a crucial shift in the doctrine of the National Party
government which had been in power since 1948: after a decade of
adaptation and transition from old-style segregation, the nationalists
began to enforce a harsher, more doctrinal form of apartheid and a
Christian-National socio-economic policy. It was in this context, under
the guidance of Prime Minister H. F. Verwoerd. that television became
the arch-enemy of Afrikaner interests and nationalist politics. On the
other hand. most of the government’s liberal opponents were in favour
of television. so that TV became a violent political battlefield for the two
major ideological forces in white South Africa. For ten vears, the whole
debate was constantly underpinned by these two world views at odds
with cach other: an urge to protect white domination and survival in
South Africa versus a traditional liberal conception of progress which



D 18 - Bernard Cros

made television inevitable and necessary in a developed country. In
many ways, it was the continuation of the 150-year old feud between
Afrikaners and English-speaking South Africans. Both the Afrikaner
nationalists and the liberals firmly believed that they were the champi-
ons of Western civilisation in Africa. But in the name of a similar claim
to save that type of civilisation at the southern tip of Africa, one side
demanded TV while the other rejected it.

When Hendrik Verwoerd assumed power in 1959, the Afrikan-
ers had started to invest methodically the upper hierarchy and key
sectors of the state and society: government public firms, state corpora-
tions, industries, trade unions, organisations and media concerns. The
SABC was a vital objective because of the formidable power vested in
electronic media in terms of influence and propaganda and because of
its reputation as a stronghold of liberalism. Therefore, practically all
opposing forces, stifled as the Broederbond. a powerful secret society
created in 1918 to promote Afrikaner interests, conquered the Corpora-
tion, filling its upper echelons with reliable executives who took the
place of mostly liberal-minded English speakers. Several members of
the SABC’s Board of Governors, including Chairman Dr S. H. Pellissier
and several top executives, were ‘Broeders,” many of whom were
appointed after Verwoerd came to power. Thus, many excellent
professionals were shown the way out because they did not suit the
powers-that-be. Though impossible to prove, it is probable that those
people would have been a powerful force in favour of television because
of their insiders’ position at the SABC. At least a fertile ground for TV
was made barren.

A decision for introducing TV lay in the Cabinet’s hands, more
particularly in those of the Minister of Posts and Telegraphs, who was in
charge of broadcasting. Between 1959 and 1968, i.e. the very decade
during which TV was deemed undesirable. the position was held by the
fiercest opponent TV has ever known: Dr Albert Hertzog, a.k.a. “Dr
No.” He came to represent stubborn resistance to the medium and went
down in history as the staunchest opponent to the “little black box.” A
very conservative mind, he did not have much of an innovative spirit
and was little interested in technological advancement, unless it was of



|f Why South African Television is Only Twenty Years Old - 12‘

any good to Afrikanerdom. But however identified with his particular
figure, the arguments he used against television were taken up by most
TV opponents as they stemmed from a specific interpretation of
Afrikaner nationalist ideology and as they could be linked to the
Christian-National Calvinist conception of society which prevailed
under Verwoerd.

The nationalist world view rests basically on the survival at all
costs of the volk (the Afrikaner people stricto sensu, i.e. white Afri-
kaans-speaking men and women of Dutch, German or French Huguenot
descent) and the consciences, morals and culture of its members, by
ensuring complete political domination of South Africa in the context of
a stern religious approach to the organisation of life and society. In fact,
at the core of such conceptions lies a Calvinist fear that TV is a devilish
instrument which could soon replace God in the hearts of the people. In
Assembly, Nationalist MP H. D. K. van der Merwe quotes a Sunday
Times reader who describes the TV set as “the house god... the idol
[which] the masses watch in wonder” (2 May 1967 5280). In fact, the
Nationalists fear that TV might replace religion as the “opium of the
people.” “[TV] is spiritual opium.” adds Hertzog (5287). Such a
behaviour also breaks the First Commandment: “Thou shalt have no
other God before me” (Exod. 20: 3). In other words, if TV lures people
away from the church, it endangers the volk’s survival.

It is therefore by educating his children through Christian-
Nationalism at school and in church that the Afrikaner fulfils his divine
mission of eternal domination of the country. This pre-eminence of the
volk over the individual means that the individual’s identity and
freedom can only develop within the boundaries of his given commu-
nity. Because it does not account for that dimension, TV was seen as a
moral danger to family and youth. This attitude was also the conse-
quence of a fear of the unknown as television “will bring about unpre-
dictable consequences” (Hertzog, Ass.. 23 May 1963: 6610). Many
nationalists endowed television, a competitor for traditional school and
church teaching, with a direct, unmediated, necessarily negative
influence on the minds. “Television virtually has an hypnotic effect on
persons” (ibid.). Hertzog particularly feared the imitative behaviour



BO - Bernard Cros I

initiated by TV. “When television is introduced into a home and the
children are continually seeing acts of violence, crime, sex crimes and

immorality, it must of necessity have an adverse effect on those
children” (ibid.).

Though very few of them had actually watched TV themselves,
the Nationalists loved to quote from alarming reports written by scholars
on TV’s negative effects which stated that TV had a degenerating
influence on the minds. In 1960, before the Senate, Hertzog quoted an
American scholar: “Television as a destroyer of the human spirit is a
bigger menace than the atom and hydrogen bombs” (Sen., 21 March
1960 1145). In 1963, he added that “television has become, in the
Western World, the greatest destroyer of family life” (Ass., 22 May
1963 6525). Such was the nationalist position, despite the fact that the
SABC and the government would have the final say as to any pro-
gramme broadcast. “Better safe than sorry” could have been their motto.

Hertzog feared above all the quantity of programmes needed to
feed the “one-eyed monster.” He thought, rightly so, that South Africa
alone did not have the technical, financial and human capacity to cater
for so many hours of programmes (all TV plans projected a minimum of
five hours a day), and that ultimately South African TV would have to
turn to Britain and the United States for supplies. This view entailed a
gradual invasion by “liberalism,” which entrenched freedom and
fulfilment within the boundaries of every individual. Television was
therefore not advisable because it would divert the Afrikaners towards
other cultural references alien to them, but would not provide them with
sufficient programmes relating directly to their own history, culture and
Janguage; it would impede upon the development of the volk as a
distinct entity; by promoting autonomous behaviour of the individual
both in front of the screen and through the programmes, it would allow
everyone to exist outside the volk, and in so doing would break up the
sacred, essential volk solidarity. “We dare not sell our national soul and
that at the high cost of introduction and maintenance of television™ (Dr
Otto, Ass., 22 May 1963 6517).



L Why South African Television is Only Twenty Years Old - l2l]

The youth had to be particularly protected from television
because they represented the future of the Afrikaner’s God-sent mission
in the country. As Hertzog puts it: “The child who looks at television is
often to a large extent no longer the leader in his area; he feels inferior
and at best is only a follower. It is very important to us in South Africa
that the White nation should be the leaders and remain the leaders”
(Ass., 22 May 1963 6525). British and American programmes were not
advisable, particularly at the time of the Civil Rights movement in the
USA. Tt would not be a good thing to see all those Blacks rioting and
confronting police forces on the streets of Little Rock, Arkansas, and
Birmingham, Alabama, when South Africa’s government was advocat-
ing co-operation and peaceful separate development of races. Allegedly,
all the American series also displayed systematically the white man as
the baddie and the black man as the goodie (6530) — ideologically,
American influence was considered at least as lethal as Communist
imperialism. The early 1960s context left no doubts in nationalist
minds:

South Africa, the stronghold of Western White civilization in Africa,
1S to an increasing extent being threatened by a flood of malicious
propaganda from outside and by subtle misrepresentations and false
reports from within our own borders which are calculated to under-
mine Christian way of life and continued orderly existence (J. H.
Visse, Ass., 31 January 1964: 570).

Obsessed with the “total onslaught” launched by all “the Communists
and Leflists who often shield themselves behind the name of liberal”
(Hertzog, Ass., 22 May 1963 6530), the Afrikaners viewed everything
foreign as potentially destructive for them. The necessary imports which
scared Hertzog were like loaded dice or time bombs: “There are few
programmes in which you do not find that propaganda” (Ass., 22 May
1963: 6530).

Naturally, most of the time, nationalist officials identified their
purely Afrikaner impulses with “the interests of South Africa.” Albert
Hertzog criticised the Opposition for having no consideration for such a
lofty ideal as patriotism:



122 - Bernard Cros

This is always the argument: Other countries do it and that is why we
must also do it. That is also their argument in connection with apart-
heid. Other countries do not have apartheid, why must we have it? The
argument is always that we should do what other countries do whether
it will be to the advantage of South Africa or not and whether you will
thereby cause South Africa’s downfall or not (Ass., 22 May 1963
6523-24).

Those dangerous ideas would hurt the preservation of the
cultural heritage which had always been the spearhead of the Afrikaner
struggle. Above all was the language issue. Afrikaans was very symboli-
cal, proving a powerful unifying device Ever since the Afrikaner started
to think of themselves as an original community back in the late 19th
century. In the first place, the dependence on English-speaking
programmes implied that English would eventually and necessarily
outbalance Afrikaans, since no Afrikaans programmes were available
outside South Africa. The Afrikaans newspapers would also suffer. They
had played a valuable role in the development of Afrikaner identity.
Such unjust competition from TV would result in a dramatic fall in
readership and the weakening of all South African press groups. The
weakest ones happened to be Perskor and Nasionale Pers, both con-
trolled by Afrikaner interests and firmly engaged in the fierce uphill
battle for the advancement of their community. By losing the support of
the newspapers, which had been at the forefront of the nationalist
struggle since the 1870s, the Afrikaner could only yield ground on the
propaganda scene they had struggled to occupy. Such a decline would be
enhanced by the inevitable competition for advertising revenues since it
was not considered that television could be fully financed by licenses
and/or state grants only.

Television also had to vie against a well-established and
popular medium: radio. Its most devoted zealot was Albert Hertzog
whose hate for TV was as great as his love for radio. In 1959, he
appointed the new SABC Executive Chairman P. J. Meyer, an old friend
of his. With this powerful support, Meyer started to set up Radio Bantu,
the generic name for seven Black radio stations using the concept of
“one nation, one station.” Following the Afrikaner principle of serving



Why South African Television is Only Twenty Years Old - 123

autonomous volke. each station targeted one particular ethnic group,
using its language and broadcasting appropriate programmes over the
areas allotted to each population, the bantustans or homelands, as well
as the biggest townships, in order to stimulate, and sometimes create, a
sense of belonging to a given ethnic group. This principle proved an
efficient tool in the development of the “grand apartheid,” so that
behind Hertzog, many nationalists would not even consider an un-
known, formidable — awesome? — medium when radio’s ethnic
pattern suited perfectly the objectives of apartheid. From a social point
of view, radio’s technical characteristics entailed greater freedom while
TV alienated the individual.

In our time, the radio has become the most intimate friend of the
moving and busy man. Unlike the film and the written word it does
not bind one to a specific place. One can put a small radio in one’s
pocket and listen while busy with something else (Meyer 13).

The nationalists thought, by and large, that the opposition
United Party and all the imperialist and liberal forces inside South
Africa and outside (Americans, Soviets, Europeans) were a threat to the
Afrikaner volk because they advocated racial integration. In other
words, “the National Party perceived TV as an agent of cultural fusion
that would subvert their efforts to promote cultural fission” (Nixon 35).
For the Afrikaners, “civilisation” meant their own particular heritage.
since they defined themselves as radically different not only from the
various Black nations but also from other White groups, including the
English speakers. Refusing television was a typical 1960s Afrikaner
defensive move, the only possibility for the volk to avoid being swal-
lowed up by the Black masses through the influence of the Anglo-
American liberal spirit. The discourse was coated in an apocalyptic tone
which promised the end of the world to those who did not believe. “If, at
the present time, you introduce television, you will pay for it with the
end of the white man” (Hertzog, Cape Times). This curse, loaded with
Calvinistic undertones, and the theme of white extinction was common
to the whole of the ultra-nationalist discourse. As De Wet Nel explains,
TV would bring political integration which would, in turn, bring “the
end of the Western civilisation in South Africa, the political eclipse of
Whites and everything they have built up over a period of more than 300



| 124 - Bernard Cros

years” (quoted in Giliomee 42). As a rhetorical argument, Albert
Hertzog says in Parliament that Belgium, “influenced by that propa-
ganda, [had] morally collapsed.” Surely white South Africans would not
let such downfall happen. Hertzog particularly rails at Britain, the
former colonial oppressor, from which South Africa had just become
fully independent by quitting the Commonwealth. Even in England
people will tell you that they have developed a “guilt complex™ instead
of a “pride complex” (Ass., 22 May 1963: 6531).

On the other side of the field, those who expressed themselves
in favour of television were by and largg the liberal forces of the
country: most of the English speakers, who accounted for less than 40%
of white South Africa, a great part of the industrial world, and their
political representative, the United Party (UP). The English-language
press was also engaged in the fight for television. Being very widely
read even by Afrikaners, it probably had some genuine influence on
public opinion. The most trivial event, like a trip abroad by an SABC
executive or a technical adviser, became a clue to the coming of TV to
the country.

According to the liberals, the anti-democratic extremist
Afrikaners endangered the future of the country by refusing all forms of
progress. Their refusal of television was the expression of their all too
famous “laager spirit,” named after the circle of ox-wagons formed by
the Afrikaner rekkers in the 20th century to defend themselves against
Black attacks. The UP jeered at the Cabinet by saying that many small
countries, some in Africa, had already started television services and
that South Africa, which boasted to being so superior to them, was not
even considering it yet.

Through unflattering comparisons, UP representatives kept
hitting at Afrikaner backwardness hoping to hurt their pride which they
knew was always a very sensitive spot. One of them. J. D. du Basson,
compared television with other modern appliances “In the whole
civilised world today television is already as common as the radio, the
telephones and the jet aeroplanes” (Ass., 22 May 1963: 6513) —, and
particularly with the motor-car which had become necessary in spite of




Why South African Television is Only Twenty Years Old - 125]

its negative aspects: “Thousands of people die on the roads, but I still
have to see the Minister selling his American motor-car because of that
and go home in the evenings by horse and cart” (6514). The image
referred directly to the rural mentality and way of life the Afrikaners had
always glorified, and can be interpreted as a deliberate sneer. This type
of reasoning was regularly discarded by Hertzog as biased: “Every
matter has its good and bad sides. Even a snake has a good side. Even
dagga [marijuana) has its uses but that does not mean to say that for this
reason 1 should harbour a snake in my bosom or that for this reason I
should encourage the public to smoke dagga” (Sen., 21 March 1960:
1140-41). Moreover, TV was of much lesser quality and interest than
the cinema: “Television is simply in reality a miniature bioscope [after
the Afrikaans word ‘hioskoop’: ‘cinema’]” (1141).

Refusing TV equated refusing the outside world and was a
threat to South Africa’s position in the world. The idea of “civilisation”
encompassed the great Western values found in Britain and the United
States, those of freedom, equality, individualism, free-enterprise and
progress — in other words those of “liberalism.” Accepting television
was just the normal way things should go. The English-speaking section
had always been at the top of broadcasting advances. They brought radio
to South Africa in the early 20th century, then developed it in the 1920s
and 1930s for the essentially English-speaking audience and, in a way,
had come to consider broadcasting as their property.

Concerning the contents of television, the SABC, as a public
service, should aim at a high ideal and try and emulate the BBC. The
SABC had been created in the wake of a report written in 1935 by Sir
John Reith, BBC founder and Director General, and before they were
driven away, SABC executives, mostly liberal English speakers, had
fought for the ideals of political-free management and content, equal
service for all listeners and educational programming. This latter point
was particularly brought forward in political arguments in relation to the
issue of civilisation:

The educational value of television exceeds all the disadvantages it
may have . . . We must do everything in our power to provide the



126 - Bernard Cros

backward section of our population with the necessary education so
that civilized standards can be maintained in South Africa no matter
what may happen at the political front” (Du P. Basson, Ass., 22 May
1963 6514).

A Cape Times editorial summed up television’s main qualities
seen from the liberal positivist standpoint: “If used properly, 1 repeat
properly, the medium can be of inestimable value in restoring and
maintaining links with the outside world, supplementing education and
generally improving the knowledge and sharpening the critical faculties
of the nation.” Yet, the insistence on the need to use the medium
“properly” shows how aware the advogates of TV were of possible
political encroachment. This threat hovered over a TV service just as it
was experienced in radio which the Afrikaners were usurping for raw
propaganda purposes, thus emptying the medium of its natural function
as public service.

The language issue was not considered by the liberal English-
speaking section as a real problem either, as several countries such as
Canada or the Congo — a poor underpopulated Black African country
— had overcome it by adapting their programme schedules. But as
English speakers they were confident in the strong position of their
language in the world, a position which could not be shared by the
isolated and insecure Afrikaans speakers. Finally, cost and technology
were always hotly debated. It is not possible to underestimate such a
genuine practical fact: television implies heavy investments, even more
so in South Africa where the distances to be covered were enormous if
one intended to provide a full-scale public service implying equality for
all viewers. Actually. South Africa could have become one of the first
countries to have television had it not been for financial reasons. In
1929, John Logie Baird, the inventor of television, who had sent his
revolutionary device to be shown to the public of South Africa, was
turned down because of the heavy sums involved. Thirty years later. the
government stuck to the same rhetoric saying it had other financial
priorities, such as the bantustan policy. Investing such a huge amount of
capital into a still underdeveloped technology whose advantages were
highly suspicious was hazardous. The government, backed by SABC
technicians, maintained that the introduction of TV would be studied



r Why South African Television is Only Twenty Years Old - 127 l

once the medium reached a sufficient level of quality abroad and once
colour broadcasting was fully mastered to avoid a costly and useless
switch from black and white. South Africa would wait until sufficient
progress had been made in order to learn from mistakes and avoid
repeating them. Yet, such an argument could have been a perfect
justification for never doing anything since the major characteristic of
progress is that it has no end and that something more sophisticated
always comes up eventually...

By 1966, given the power’s radicalism against TV, nobody
could have imagined that ten years later South Africa would be
watching its first programmes. A number of changes took place during
the second half of the 1960s which gradually altered the face of
Afrikaner nationalism and opened a breach for TV. A conflict arose in
NP ranks between the party’s two wings: the NP ideologues (the
verkramptes or “rigid”) favourable to the continuation of the full-fl edged
Verwoerdian apartheid doctrine, were gradually replaced with men who,
in the footsteps of new Prime Minister B. J. Vorster, believed that there
was a need to adapt the system (the verfigres or “enlightened”). The
party’s identity crisis reached an apex when several NP right-wingers
resigned from government. Albert Hertzog was their senior leader.
Public opinion interpreted immediately his resignation from Cabinet in
February 1968 as the green light for TV.

Things were also changing in White society. The Afrikaners
felt less and less receptive to the rigorist Calvinistic approach to life.
The rise in living standards since the war had given birth to an Afri-
kaans middle-class who, through urbanisation and contacts with the
English-speaking minority, was more inclined to accepting evolution,
either political or technological, and tended to reject strict dogmatic
positions. Opinion polls showed that Afrikaans speakers were favourable
to TV though slightly less than the English speakers (59% to 75%)
(Cape Times. 17 March 1969). Pressure was building up. No govern-
ment can ignore the man on the street when it claims to hold its
legitimacy from him and the NP felt a political threat growing with a
genuine risk (o lose power. The UP included the issue in its 1966
general elections platform with this slogan: “Want TV? Vote UP!” The



| 128 - Bernard Cros

isolation of South Africa on the world scene was further reinforced by
this stubborn refusal of television, as more and more people began to
feel they were becoming the laughing-stock of the Western world which
South Africa was always so proud of saying it belonged to. In 1969, the
successive moon flights were not seen live in South Africa and caused a
serious stir in the country. “The moon film has proved to be the last
straw... The situation is becoming a source of embarrassment for the
country.” (Sunday Times, 7 July 1969). The industrial community
(electrical and electronics firms) was also very concerned and thought
that TV could boost employment, sales, exports to neighbouring
countries and international prest&ge. Millions of rands could be made
easily.

It took the government two more years to announce that TV
would be launched and that a commission would first investigate the
matter. The Commission of Inquiry into Matters Relating to Television
was headed by P. J. Meyer himself and ten of twelve of its members
were Broeders. In an illegal move, Meyer first passed the ensuing report
to the Broederbond before it was tabled in Parliament. (Secret Broeder-
bond document cited in Wilkins 13). As to the nature of the service,
here is an excerpt of the report published in 1971:

An SABC-controlled radio and television service for South Africa
should, in the interests of all its people, give direct and unequivocal
expression to the established Christian Western set of norms and val-
ues that are valid for South African society in all spheres of life, in or-
der to strengthen and enrich our own religious and spiritual life. . . .
all radio and television services shall have a Christian and a broad na-
tional character. Only in this way will it be possible to ensure from
within that the broadcasting services of our country will be introduced
and presented by norm-conscious officials and in such a way that the
morals and morale of the community will not be undermined and es-
pecially that no programmes harmful to the youth of our country will
be presented. (§135, 16)

The advancement of Afrikanerdom and apartheid had not been
forfeited. In fact, television would not bring the liberalistic thrust many
people had been waiting for, if only for one reason: the liberals were



[7 Why South African Television is Only Twenty Years Old - 129

deprived of the political power to take effective steps for the introduction
of TV. As a matter of fact, during all those years, TV was absent, few
people knew what it really was, but it took on a central place in the
political and social debate of the country to the extent that it had
acquired a superior dimension, becoming either a diabolical device or an
instrument of good. As for the arguments that had been put forward
against TV, they served as guidelines for the service that was finally
launched on January, 5 1976. Three channels would finally come up
based on an ethnic pattern (one White, two Black ones). But SATV had
to wait for its twenticth birthday last January to finally do away with
apartheid by reshuffling the channels along linguistic and thematic lines
accounting for real public service preoccupation.

Bernard Cros.!

I Université Michel-de-Montaigne, Bordeaus-1II, 3 ter Place de la Victoire,
33076 Bordeaux Cedex (FRANCE).



ﬁ30 - Bernard Cros

WORKS CITED

Cape Times 17 March 1969,

Cape Times 29 April 1971,

Giliomee, Hermann and Lawrence Schlemmer. From Apartheid to
Nation-Building. 2nd ed. (Cape Town: Oxford UP, 1990),

Hertzog, Albert. Interview. Cape Times | December 1969.

Meyer, P.J. SABC-SAUK Radio Bulletin 14 May 1962: 13-15.

Nixon, Rob. “Keeping Television Out: The South Africa Story.”
Intermedia, AugustUSept, 1992: 35-36.

Report of the Commission of Inquiry into Maiters Relating to Television
(Pretoria: Government Printer, 1971).

South Africa. Hansard, Assembly Debates. Pretoria: Government
Printer.

South Africa, Hansard, Senate Debates. Pretoria: Government Printer.
Sunday Times, 7 July 1969,

Wilkins, Ivor and Hans Strydom. [he Super Afrikaners (Johannes-
burg: Ball, 1978).



