
HAL Id: hal-02484648
https://hal.science/hal-02484648

Submitted on 19 Feb 2020

HAL is a multi-disciplinary open access
archive for the deposit and dissemination of sci-
entific research documents, whether they are pub-
lished or not. The documents may come from
teaching and research institutions in France or
abroad, or from public or private research centers.

L’archive ouverte pluridisciplinaire HAL, est
destinée au dépôt et à la diffusion de documents
scientifiques de niveau recherche, publiés ou non,
émanant des établissements d’enseignement et de
recherche français ou étrangers, des laboratoires
publics ou privés.

Britain To-day, Bulletins from Britain, and Britain:
Some Semi-official British Periodicals in the United

States During the Second World War
Alice Byrne

To cite this version:
Alice Byrne. Britain To-day, Bulletins from Britain, and Britain: Some Semi-official British Peri-
odicals in the United States During the Second World War. Simon Eliot; Marc Wiggam. Allied
Communication to the Public During the Second World War. National and Transnational Networks.,
Bloomsbury, pp.67-80, 2019, 9781350105133. �hal-02484648�

https://hal.science/hal-02484648
https://hal.archives-ouvertes.fr


 

4 

Britain To-day, Bulletins from Britain, and Britain: Some Semi-official British Periodicals in 

the United States During the Second World War 

Alice Byrne, Aix Marseille Université, LERMA, Aix-en-Provence, France  

 

By the end of the Second World War, British Information Services (BIS) employed over 300 

people and possessed a well-oiled machinery for distributing news and background information 

about the United Kingdom across the United States.1 Based in New York, BIS had been formed 

in the spring of 1941 in order to coordinate British publicity in the United States under the 

authority of the British Embassy in Washington but employing staff from the MoI. BIS greatly 

expanded the British propaganda effort which had grown out of the modest prewar British 

Library of Information (BLI), controlled by the Foreign Office (FO). One of the channels for 

BIS’s information campaign was the magazine Britain produced in conjunction with the MoI 

based in London. Britain had originally appeared under the title Bulletins from Britain, but it 

had been renamed as part of a major revision in 1942. BIS was not, however, the only agency 

to produce a British propaganda magazine: the British Council, although not physically present 

in the United States, continued to circulate its magazine Britain To-day to a number of 

American readers.2 Indeed, the British propaganda effort in the United States was marked by 

interdepartmental rivalry and conflicting views of what information should be given to the 

American public and through which channels. This parallel history was largely absent from the 

“official” history by John Wheeler-Bennett deposited in the National Archives, which tended 

to focus on the gradual construction of an effective propaganda organization. This chapter seeks 

to flesh out our understanding of how British information to the United States evolved during 



the war by focusing on the actual material produced and, specifically, on two periodicals 

initially distributed by the BLI in New York: Britain To-day and Bulletins from Britain/Britain.  

 

Competing Periodicals? 

Britain To-day first appeared in March 1939 as a simple newsletter with no cover or 

illustrations. It declared its objective as follows:  

The purpose of Britain To-day is to bring the friends, and, for that matter, the critics of 

Great Britain into closer touch with current happenings in our country, by recording and 

commenting upon important features and developments in our national life, whether 

they be experiments in the reorganisation of industry, inquiries into social or economic 

problems, new methods of co-operation in the sphere of the central or local government 

or in the relations between Great Britain and the Dominions, new movements in art or 

literature, anything indeed which may be of interest to the citizens of other countries 

occupied with problems like our own.3  

It sought, therefore, to paint an image of the UK with a broad brush, defining British culture in 

terms of the “life and thought” of the country and not merely in the restricted sense of the arts. 

However, since Britain To-day was conceived of as a response to German propagandists, 

concern with refuting anti-British propaganda led it to adopt a defensive tone.4 

The outbreak of war gave Britain To-day a clearer purpose but also brought 

administrative uncertainty. It seemed at first that the British Council and its publications would 

be absorbed by the newly formed MoI. However, after having been transferred to the MoI at 

the start of the war, within a few months Britain To-day was moved back to the British Council, 

which was assigned the task of dealing with cultural and educational topics, leaving war 

“publicity” and political propaganda to the ministry.5 In practice, the line of demarcation 

between the two bodies was difficult to establish; despite this, or perhaps because of it, the 



council’s chairman, Lord Lloyd, was determined to prevent the then Minister of Information, 

Sir John Reith, from curtailing the actions of the council. 

Although the MoI had ceded control of Britain To-day to the British Council (operating 

under the aegis of the FO), Lloyd was conscious of the fact that “Britain To-day was in fact, 

though not in name, ‘Britain at War’ in that it attempted to paint a picture of the life of this 

country in war-time.” As such he feared that Reith would insist that Britain To-day be restricted 

entirely to cultural subjects, thus limiting its appeal. Indeed, without articles of “topical war 

interest” the magazine risked becoming unsuitable for its task in the eyes of embassy officials 

who assured its distribution.6 While the MoI continued to press the council to relinquish its 

activities in the field of press and broadcasting, Britain To-day was specifically excluded from 

the negotiations.7 Subsequently, the MoI appeared content to leave the running of Britain To-

day to the British Council, though it did make occasional suggestions of suitable topics.8 

The German invasion of France and the Low Countries in spring 1940 brought an end 

to both the phoney war and the Chamberlain government. Churchill’s invitation to Lord Lloyd 

to join his new cabinet as Secretary of State for the Colonies strengthened the British Council’s 

position. At the same time, the editor of Britain To-day, Maurice Ashley, left to join the army 

and was replaced in June 1940 with the journalist and literary critic Rolfe Arnold Scott-James. 

Scott-James had previously edited the London Mercury which, like many cultural periodicals, 

had ceased publication shortly after the outbreak of war. Scott-James would play a major role 

in determining the voice of Britain To-day until it finally ceased publication in December 1954. 

The occupation of much of Europe by Germany led to a dramatic drop in circulation for 

Britain To-day which, however, was soon offset by its expansion in the United States. 

Americans had had their first taste of Britain To-day at the New York World Fair in 1939 and 

the magazine was subsequently distributed by the BLI in the same city. As the war intensified, 

so did British attempts to win over American public opinion, while ostensibly adhering to the 



official policy of “no propaganda” in the United States. Although active American support had 

become more vital than ever, this need was matched by a rise in American fears of being 

manipulated by foreign propaganda.9 Hence the FO and MoI’s extreme caution when 

addressing US public opinion. Various methods were employed, including encouraging British 

writers to undertake lecture tours in the United States, tailoring BBC programs to US tastes, 

and increasing the production of British books and articles published in the United States.10 

Official involvement in such projects was kept to a minimum so that writers could plausibly 

claim to be simply meeting American demands for their written and spoken material. 

In the summer of the 1940, as Britain began to experience its first air raids, British 

propagandists expanded their efforts to direct factual information to the United States which 

would elicit both sympathy and respect for the British war effort. A more direct approach was 

adopted, notably with the launch of the BBC’s North American Service in July 1940.11 The 

launch of Bulletins from Britain in August 1940 similarly sought to open a new channel for 

information of a more official nature. This newsletter carried short texts on the British war 

effort, taken from the cables and mail sent to British officials in the United States. It was 

distributed from the BLI and was, as Wheeler-Bennett later recalled, intended to “convey 

factual information to an unselected mailing list.”12 

Shortly after the launch of Bulletins from Britain, the BLI also increased its monthly 

order of Britain To-day to 8,000 issues which it distributed across the United States. Britain 

To-day also compiled its own list of a further 6,000 addresses of individuals and institutions to 

which it sent the magazine. Such was the success of Britain To-day that by the end of the year 

the United States was its biggest market with a circulation of 22,000, a figure which the director 

of the BLI expected to rise.13 Both publications were distributed free of charge, bearing the 

stamp of the BLI. Although the official origin of Bulletins from Britain was made explicit, 

Britain To-day only carried the address of the BLI with no mention of the British Council. 



Given the success of Britain To-day and the BLI’s involvement in increasing its 

circulation, it may be wondered why Bulletins from Britain was deemed necessary. By 1940, 

Britain To-day had developed into a more sophisticated fortnightly production, with a cover by 

Paul Nash, sixteen pages of text and eight pages of illustration. All the articles, except for the 

editorial, were signed, frequently by men and occasionally by women with established 

reputations, whether as journalists and critics (Dilys Powell, Ivor Brown), academics (Prof. 

Ernest Barker), writers (Laurence Binyon) or experts in other specialized fields (Sir William 

Bragg, Patrick Abercrombie). With an average of four articles, each four pages long, including 

the editorial, Britain To-day sought to cover a limited number of topics in some depth. Bulletins 

from Britain was an entirely different proposition. Published weekly, it consisted of only five 

pages: most of the texts were anonymous and were only a few paragraphs long; longer two-

page articles occasionally carried a byline but none were by famous authors.  

In terms of content, almost half of Britain To-day was dedicated to cultural topics with 

the remainder split evenly between articles dealing with the war and the armed forces, and those 

dealing with the home front. Bulletins from Britain barely concerned itself at all with cultural 

matters and was focused purely on the war. However, like Britain To-day, it offered roughly 

equal space to the armed forces and the home front. To a large extent the two publications 

reflected the separation of political from cultural propaganda. In practice, though, there was 

much overlap. The earliest issues of Bulletins from Britain were dominated by the air war, 

covering such topics as the role of Empire and Polish pilots, the use of US aircraft, and German 

losses. This is hardly surprising given that its launch came at the height of the Battle of Britain. 

Britain To-day also devoted its mid-September editorial to the subject of air raids, both against 

and by Britain. Its August editorials may also fairly be described as war propaganda dealing 

with the blockade of Germany, in particular the interests of the neutral nations, and British 



morale. The latter text ended with a declaration aimed at convincing sympathetic readers in 

neutral countries, predominantly the United States, of the importance of their support: 

The British people are sure of the rightness of their cause and fortified by it. Millions of 

people in the conquered countries are no less sure of it, and the power of public opinion 

among neutrals is a spiritual asset of incalculable worth. To the British people immense 

material force is not lacking. Animated by moral force it will be irresistible.14  

Concerning the home front, Britain To-day tended to present somewhat technical explanations, 

detailing, for example, the organization of the Local Defence Volunteers or the treatment of 

civilian casualties from air raids; while Bulletins from Britain placed more emphasis on the 

theme of Britain “carrying on” despite the Blitz.15 All of these articles highlighted British unity 

and the emergence of a “new spirit.” Britain To-day ’s cultural articles went further, for example 

by criticizing the class tradition of English education and anticipating how the breaking down 

of class divisions during the war would lead to the emergence of a “more unified, extended and 

deeper purpose in the whole education system” after the war. This article can be seen as a 

precursor of the material produced by both the MoI and the British Council from 1942 onwards 

which placed increasing emphasis on the postwar reform in the fields of welfare, housing, and 

education.16 Finally, both Britain To-day and Bulletins from Britain carried articles on wartime 

theater featuring the presence of American drama in Britain, thereby drawing attention to a 

shared Anglo-American culture.17 

Despite the fact that Britain To-day had to address a wider international audience, it 

purveyed broadly the same messages as Bulletins from Britain, which were clearly tailored to 

counter US doubts about the UK’s ability to resist Nazi aggression and its suitability as a 

potential ally. More significant were the differences in form and style between the two 

publications, indicative of the readers each sought to address. Britain To-day had from the 

outset been aimed at “those who count” and, without being fully highbrow, tended to be more 



intellectual.18 As such it suited the purpose of the BLI, which had traditionally served the 

“academic and literary field.” However, this approach was criticized by more recently 

appointed propagandists who convinced Lord Lothian, the UK ambassador to the United States, 

that the BLI was struggling to adapt to its new role as the nerve center of British propaganda in 

the United States. The launch of Bulletins from Britain, and the expansion of Britain To-day in 

the United States, coincided with a shift in British policy marked by the launch of a new British 

Press Service in the autumn of 1940. However, the library remained under the aegis of the FO 

and continued to facilitate the “supply of information to academic and cultural institutions and 

to the general public,” which included the distribution of these periodicals.19 

Bulletins from Britain failed to impress FO officials back in London who, by 1941, were 

already discussing whether Angus Fletcher, the director of the BLI, should take steps to 

improve it. The problem was partly one of staff, since Fletcher was thought to lack “the right 

people to produce a readable publication of the kind required.”20 Britain To-day also came in 

for criticism, with the head of the FO’s North American Division concluding “it is common 

ground that the two publications now issued in the USA under HMG’s auspices are dreary in 

the extreme and do our cause little good.”21 Their doubts appeared to be confirmed by a 

memorandum produced by the press committee of the interventionist American Defense, 

Harvard Group, which criticized Britain To-day for being “wordy” (this was also a common 

criticism of many of the MOI’s earlier publications) and “filled with an all-out optimism.” The 

fundamental problem was that it was not written with an American reader in mind: “The 

editorials might be interesting to an Englishman or a colonial, but they have no interest for an 

American reader. If Britain To-day is specifically intended for the Empire and not for the United 

States, then a similar bulletin, tailored for American consumption, should be worked out.”22 

The FO had already reached the same conclusion earlier in the year and had thrown its 

weight behind a proposal for a new magazine by a South African publisher serving in the 



Canada Corps, Norman Kark, who also had experience of the United States. Kark provided 

further evidence of the unsuitability of Bulletins from Britain and Britain To-day, claiming that 

members of the Canadian Corps with working experience of US newspapers to whom he had 

shown the publications agreed they could “serve no useful purpose.” Kark argued that 

American readers were “nauseated by the present uplift type of article” which should be 

replaced by more “indirect propaganda” based on “reader interest and entertainment value.” 

Kark’s projected magazine was to be designed for American readers and marketed as “a sincere 

effort to cement the friendship of the two English Speaking Nations.”23 An outline of the 

magazine comprised digests and reprinted articles as well as specially commissioned texts and 

included cartoons, jokes, and sketches which all contributed to a livelier tone.  

Kark’s credentials were drawn from his experience publishing a magazine entitled 

Courier, described by the FO as being produced in a “bright” and “semi-American” style. 

Courier differed from Britain To-day and Bulletins from Britain in the emphasis it placed on 

high-quality photographs and illustrations and its inclusion of sections dedicated to humor, 

cinema, and fashion. This, combined with its lack of faith in the BLI’s ability to produce an 

appropriate magazine, led the FO to invite the MoI to consider scrapping the existing 

publications in favor of Kark’s new project provisionally entitled Britain Calling. The MoI did 

not show the same level of enthusiasm, fearing that the new publication would be too much like 

Courier, but promising to seek Kark’s advice if Britain To-day and Bulletins from Britain were 

to be amalgamated. There is no evidence that the MoI ever contacted Kark but his ideas would 

later resurface. 

A New Approach 

By the end of 1941, Britain To-day ’s circulation in the United States had reached 40,000. At 

the request of the BLI, it was decided that Britain To-day should be placed on sale. This offered 

a means not only to reduce costs but also to remove the taint of propaganda associated with free 



distribution. In January 1942 Britain To-day was launched at the price of 10 cents and with a 

new look intended to make the magazine more attractive. Henceforth, Britain To-day would be 

a 28-page monthly with more illustrations, extra articles, and book reviews. The editorial 

accompanying the first such issue suggested a shift away from a straightforward “projection of 

Britain” approach in favor of a more reciprocal exchange:  

Robert Louis Stevenson used to say that he liked to think of his books as circular letters 

written to his friends. That is how we like to think of Britain To-day. . . . Friendship 

implies intellectual intercourse. Each side wants to know what the other has to tell, and 

to give back his story in return.24 

This was not, however, the kind of bright and breezy publication Britain To-day ’s critics had 

had in mind, but aimed to resemble a worthy, upper middlebrow cultural review along the lines 

of the London Mercury, the defunct magazine formerly edited by Scott-James.25 Indeed the war 

news of the earlier format gave way to articles relating to social issues, education (the subject 

of a series which ran throughout 1942), and reconstruction. Following the US entry into the war 

in December 1941, the conflict itself was henceforth described as a war for democracy, defined 

by Britain To-day as “not a national, but an international conception,” citing Abraham Lincoln 

to justify this claim.26 Increasing emphasis was placed on the international dimension of 

reconstruction and on the importance of “winning the peace.”27 

Britain To-day’s attempts to develop its subscription base were disrupted by a major 

reorganization of British publicity in the United States which effectively placed responsibility 

in the hands of the MoI. In May 1942 the BLI was amalgamated with the British Press Service 

and its functions assumed by British Information Services (BIS), which took over the BLI’s 

mailing lists.28 It thus fell to BIS to send out the first promotion letters, which brought in about 

3000 paying subscribers. However, when Scott-James asked BIS to carry on promotion of 

Britain To-day by sending free copies to suitable people, BIS agreed to do so but only on a 



limited scale due to lack of staff. The British Council suspected that the real reason for BIS’s 

lack of commitment to Britain To-day was because it preferred to invest its energy in its own 

publications. Given the unwillingness of BIS to promote Britain To-day, Scott-James received 

permission to engage a commercial firm to take charge of its distribution in the United States. 

An agreement was reached with the Toronto office of the publisher Dent’s, which had already 

taken over responsibility for the printing of the North American edition using molds sent from 

the UK. This did not however fully resolve the issue as BIS only sent Dent’s the list of paying 

subscribers but not of those who had failed to renew.29 

Lack of access to the BIS’s mailing list proved a major obstacle to the development of 

sales in the United States. This was made particularly acute given the political sensitivity about 

the distribution of unsolicited material. Suggestions that complimentary copies of Britain To-

day might be sent to American officials or that British Consuls might identify potential 

subscribers were discouraged by both the FO and BIS.30 The ambiguous status of Britain To-

day complicated matters: BIS refused to share its mailing lists with a commercial house while 

drawing attention to the need to respect US regulation of foreign propaganda.31 Despite its 

attempt to remarket itself as a commercial periodical, the development of sales of Britain To-

day remained constrained by the fact that ultimately it was a semi-official publication produced 

using public funds with the aim of influencing public opinion. Indeed, Dent’s was obliged to 

submit details of all its publications produced for foreign principals, including Britain To-day, 

under the Foreign Agents Registration Act (1938). These records testify to the fact that Britain 

To-day failed to convert its circulation of free issues into a significant subscription base as 

documents filed for 1943 and 1944 give its average monthly circulation as only 2,200 (although 

this figure does not appear to include copies distributed by BIS).32 BIS finally agreed to re-

circularize its entire mailing list to promote Britain To-day in the summer of 1944, but there is 

no evidence that this had a significant impact on sales.33 



The MoI was not in fact certain that BIS possessed a separate mailing list for Britain 

To-day and it is possible that the same list was used to distribute Bulletins from Britain. If this 

was indeed the case, those readers of Britain To-day who had decided not to subscribe when 

the magazine ceased free distribution would have continued to receive Bulletins from Britain. 

This would offer a further explanation as to why BIS did not wish to share this mailing list with 

Dent’s. Moreover, as was noted by the British Council, at the same time that BIS was pleading 

lack of staff to justify its failure to promote Britain To-day, it was also planning to launch a 

new publication. BIS commissioned a poll of Bulletins from Britain’s readers by a commercial 

subsidiary of Gallup to determine what improvements needed to be made.34 As a result, 

Bulletins from Britain was scrapped and replaced with a new publication, entitled simply 

Britain. Launched in November 1942, Britain was modelled on the hugely successful Reader’s 

Digest.35 It carried condensed versions of previously published texts, poetry, and fiction, and 

transcripts of speeches as well as specially commissioned texts. It also included jokes, cartoons 

and quizzes, and overall bore a close resemblance to the sort of publication suggested by 

Normal Kark in 1941. Indeed, like the projected Britain Calling, it was specifically marketed 

as seeking to strengthen Anglo-American relations, with a subtitle announcing, “Toward a 

greater knowledge and better understanding of America’s allies, the people of Britain”. As the 

United States had moved from the status of neutral nation to ally, the need was less for war 

news than for cultural propaganda aimed at fostering mutual comprehension. This was also the 

consequence of a new propaganda policy agreed by the FO and the MoI, which anticipated the 

need for Anglo-American cooperation in the postwar world.36  

Both Britain To-day and Britain were concerned with educating their readers about 

Britain. However, Britain targeted a different audience from Britain To-day and the selection 

of articles in the UK was entrusted to the popular middlebrow author Phyllis Bentley.37 John 

Wheeler-Bennett described it thus: 



‘Britain’ was designed for popular consumption so that a non-specialised audience 

would have an opportunity to read stories about Britain which by their emotional or 

dramatic appeal would imprint on their minds a picture of the British war effort.38 

Like Britain To-day, Britain was put on sale for 10 cents but was far more successful, building 

up a list of 84,000 subscribers by the following year.39 This suggests that the new format 

adopted by Britain was generally more appealing to American readers than that of Britain To-

day. Nevertheless, Britain also benefitted from more effective promotion and distribution by 

BIS. Indeed, John Wheeler-Bennett would later claim that by 1943, BIS possessed “the only 

efficient machine in America for distributing information concerning Britain.”40 

At sixty-eight pages, Britain was longer and more varied in its style and content than 

Britain To-day. The first number relied heavily on extracts from a book published by Harper 

entitled London Calling, edited by the novelist Storm Jameson.41 London Calling had itself 

been discreetly solicited by the MoI and was intended to foster Anglo-American friendship.42 

Extracts included poems by John Masefield, Walter de la Mare, and Dorothy L. Sayers, a short 

story by Rose Macaulay, and reflections on the interwar period by Harold Butler, the head of 

BIS, who had also published in Britain To-day. The latter article, which anticipated the 

emergence of “a new kind of society” which would “safeguard rights” and “exact obligations” 

resembled those published by Britain To-day.43 Indeed, Britain To-day ’s editorial of the same 

month, November 1942, struck a similar note to Butler arguing that the expansion of education 

was essential to equip every individual to “fulfil his duties as a public-spirited citizen.”44 

Although Britain carried weighty and informative articles, the overall tone was leavened by the 

inclusion of humor and fiction. Moreover, semi-fictional accounts dramatized the experiences 

of those serving on Atlantic convoys, refurbishing ships or in munitions factories. The content 

was much closer to what the Harvard Group had called for back in 1941. Britain To-day, 

however, continued to publish articles such as “Shopkeepers or Humanists” by Gilbert Murray, 



celebrating the “old aristocratic tradition” of humanism, which was exactly the type of rather 

smug article that the Harvard Group had criticized.45  

The war remained the primary focus of Britain particularly through first-hand accounts, 

whether of a family returning to their blast-damaged house or that of a secret agent parachuted 

into France.46 Every issue contained an article written by a member of the armed forces while 

the accompanying photographs often included action shots of combat at sea or, later, soldiers 

liberating France. This continued until the final issue in April 1945. In the months following 

D-Day, Britain To-day, however, preferred to focus on questions such as the humanitarian aid 

delivered in liberated Europe.47 In the final year of war, the magazine was particularly 

preoccupied with the postwar order and published a number of articles arguing for the need for 

international cooperation in order to ensure a lasting peace.48 To a certain extent, Britain To-

day was already carving out a new post-conflict role for itself as an advocate of cultural 

internationalism.  

Magazines were considered an important vector for British propaganda in the United 

States, which is unsurprising given the dominance of this form of media in mid-twentieth 

century America.49 Although British policy stipulated that British information in the United 

States had to be honest and factual, the different bodies involved in producing British magazines 

disagreed as to their form and content. In the early years of the war, when the United States was 

still neutral, Britain To-day and Bulletins from Britain both provided free news about the British 

war effort distributed through the BLI, with the former laying greater emphasis on cultural 

matters. However, both magazines were criticized for being ill-adapted to an American 

readership. The FO failed in its attempt to merge the publications into a new magazine targeting 

the American public and it was left to the British Council and the MoI to make their own 

changes. Britain To-day developed into a cultural periodical aimed at a small elite readership 

with a greater interest in promoting postwar reconstruction projects than in carrying news of 



the war. Britain, launched in November 1942, was modelled on popular mass-circulation 

American magazines and informed its readers about the British war effort through a 

combination of factual and fictionalized accounts. Britain was by far and away the most 

successful British propaganda magazine in terms of circulation, though it is unclear to what 

extent this was due to its innate virtues given the fact that it was the only such magazine to 

benefit from the effective organization of the BIS. 

Despite their differences, Britain To-day and Britain were both placed on sale in 1942 

in an attempt to pass for commercial publications. Both magazines increasingly described 

themselves as seeking to inform their American readers about Britain in the interests of mutual 

comprehension. Although at the beginning of the war, the cultural propaganda produced by the 

British Council seemed destined to disappear, in reality the war created a need for this type of 

approach to convince potential allies that Britain was deserving of support. Once the United 

States had joined the war as the United Kingdom’s ally, the need for greater understanding only 

grew. It would therefore be inaccurate to distinguish the magazines along the lines of cultural 

propaganda (British Council) versus political propaganda (MoI) since both were concerned 

with presenting a positive image of British culture and way of life. However, Britain’s emphasis 

on the war, meant that it was ultimately ill-suited to continue publication in the postwar period, 

unlike Britain To-day. Nevertheless, the reason Britain To-day outlived Britain was primarily 

an administrative one: while the MoI was converted into the Central Office of Information after 

the war, the British Council continued to function under its royal charter as a semi-independent 

organization and as such it was able to maintain its publications. Yet arguably Britain To-day, 

with its limited circulation and problems of distribution, as well as its rather 1930s feel, was 

badly placed to survive in the competitive world of American postwar magazines. It ceased 

publication in 1954 without ever reaching the circulation figures enjoyed by Britain. 

 



Notes 

 

1 FARA Report to Congress 1945–1949, https://www.fara.gov/reports/Archive/1945-1949_FARA.pdf, 

p. 323 (accessed September 13, 2017). 

2 For more on the British Council’s wartime role in the United States, see Alice Byrne, “The British 

Council and Cultural Propaganda in the United States, 1938–1945,” Journal of Transatlantic Studies, 

11:3 (2013), 249–63. http://dx.doi.org10.1080/14794012.2013.814386 

3 “Foreword,” Britain To-day 1, March 17, 1939, p. 1.  

4 M. C. H. and R. H. J., “Britain To-day: A Council Periodical in War and Peace,” British Council 
Monthly Review, November 1947, p. 171, The National Archives (hereafter TNA), BW 119/2. 

5 A. J. S. White, The British Council: The First Twenty-five Years, 1934–1959 (London: British 

Council, 1965), pp.  30–31. 

6 Lord Lloyd, March 7, 1940, TNA, BW 82/7. 

7 Frances Donaldson, The British Council: The First Fifty Years (London: Jonathan Cape, 1984), p. 

72. 

8 Anonymous document relating negotiations with the MoI, March 1940, TNA, BW 82/7. 

9 For further details see Nicholas Cull, Selling War: The British Propaganda Campaign against 

American “Neutrality” in World War II (Oxford and New York: Oxford University Press, 1995) and 

Susan A. Brewer, To Win the Peace: British Propaganda in the United States during World War II 
(Ithaca: Cornell University Press, 1997).  

10 Robert L. Calder, Beware the British Serpent: The Role of writers in British Propaganda in the 

United States 1939–1945 (Montreal and Kingston: McGill-Queen’s University Press, 2004), pp. 151–

53 and 207; Brewer, To Win the Peace, p. 49. 

11 Calder, Beware the British Serpent, p. 207; Brewer, To Win the Peace, p. 49. 

12 John Wheeler-Bennett, “History of British Information in the USA,” p. 63, TNA, F0 953/7. 

13 British Council Quarterly Reports, TNA, BW 82/9. 

14 Editorial, “The Will to Victory,” Britain To-day 33, August 1940, p. 3. 

15 Colonel Lord Gorell, “Local Defence Volunteers,” Britain To-day 33, August 1940, G. B. Shirlaw, 

“Air Rad Precautions: The Treatment of Casualties,” Britain To-day 36, September 1940; “London 

Carrying on Between the Raids,” Bulletins from Britain 3, “British Courage” and “The Fortress of 

England,” Bulletins from Britain 4.  

16 Kenneth Lindsay, “British Education – Past and Future,” Britain To-day 33, August 1940, pp. 4–7. 

17 Ashely Dukes, “Repertory and Little Theatres in War-time,” Britain To-day 34, August 1940, pp. 9–

12; “Shakespeare and Sheridan,” Bulletins from Britain 1, p. 4. 

18 M. C. H. and R. H. J., “Britain To-day.” 

19 Wheeler-Bennett, “History of British Information in the USA,” pp. 14–15, TNA, F0 953/7. 

20 Minute by J. Balfour, May 27, 1941, TNA, FO 371/26185. 

21 Minute by T. North Whitehead, May 27, 1941, TNA, FO 371/26185.  
22 Memorandum by the press committee, American Defence, Harvard Group, October 30, 1941. This 

document was produced overnight at the demand of T. North Whitehead and the writers later 

expressed regret at what they had written. Nonetheless, North Whitehead considered the memorandum 

expressed a genuine and widespread feeling of irritation with England. T. North Whitehead, 

November 15, 1941, TNA, F0 371/26188. 

23 Kark to Darvall, MoI, May 15, 1941, TNA, FO 371/26185. 

24 Editorial, “A Circular Letter,” Britain To-day 69, January 1942, pp. 1–2. 

25 According to J. M. Huculak, the London Mercury’s specificity was its ability to serve as a meeting 

place for the highbrow and middlebrow. J. Matthew Huculak, “The London Mercury (1919–1939) and 

Other Moderns,” in The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines: Vol. I, Britain 

and Ireland 1880–1955, eds. P. Brooker and A. Thacker (Oxford: Oxford University Press, 2009), p. 

257. 

26 Editorial, “Everyman,” Britain To-day 70, February 1942, p. 2. 

 



 
27 For example, Harold Butler, “British Reconstruction,” Britain To-day 71, March 1942; Editorial, 

“Collaboration,” Britain To-day 75, July 1942. 

28 Wheeler-Bennett, “History of British Information in the USA,” pp. 50–55, TNA, FO 953/7. 

29 Kennedy-Cooke, British Council to Gurney, FO, May 7, 1944, TNA, FO 370/890. 

30 Darvall MoI to Gurney FO, June 21, 1944; Gurney to Kennedy-Cooke BC, July 6, 1944, TNA, FO 

370/890. 

31 Darvall MoI to Scott-James, May 15, 1944, TNA, FO 370/890. 

32 FARA Report to Congress 1942–1944, https://www.fara.gov/reports/Archive/1942-

1944_FARA.pdf, pp. 312–13.  

33 Exchange between MoI, BIS, and Scott-James, May–June 1944, TNA, FO 370/890. 

34 Wheeler-Bennett, “History of British Information in the USA,” p. 63. TNA, FO 953/7. 

35 Phyllis Bentley, “O Dreams, O Destinations” An Autobiography (London: Victor Gollancz, 1962), 

p. 231.   

36 Brewer, To Win the Peace, pp. 88–91.  

37 Ibid., pp. 69. 

38 Wheeler-Bennett, “History of British Information in the USA,” p. 63. TNA, FO 953/7. 

39 TNA, INF 1/102. 

40 Wheeler-Bennett, “History of British Information in the USA,” p. 64. TNA, FO 953/7. 

41 Britain 1, November 1942. 

42 Calder, Beware the British Serpent, p. 158. 

43 Harold Butler, “The Issue,” Britain 1, November 1942, p. 22. 

44 Editorial, “Citizens in the Making,” Britain To-day 79, November 1942, p. 3. 

45 Gilbert Murray, “Shopkeepers or Humanists,” Britain To-day 79, November 1942, p. 5. 

46 Phyllis Lovell, “It’s Good to Come Home,” pp. 15–19 and anonymous, “I was a Secret Agent in 

France,” pp. 26–18, Britain V:6, April 1945. 

47 For example, Denys Val Baker, “Post-war Relief,” Britain To-day 103, November 1944; Editorial, 

“The Renaissance of Europe,” Britain To-day 105, January 1945. 

48 For example: A. L. Goodhart, “International Law and English Law,” Britain To-day 98, June 1944; 

Editorial, “At the Cross-Roads,” Britain To-day 99, July 1944; Editorial, “The Third Act,” Britain To-

day 108, April 1945; Editorial, “Before War, and After,” Britain To-day 111, July 1945. 

49 David E. Sumner qualified the twentieth century as “a magazine century and an American magazine 

century without a doubt.” The Magazine Century: American Magazines Since 1900 (New York: Peter 

Lang, 2010), p. 2. 


	Competing Periodicals?

